Elektrisch leasen

Elektrisch leasen

U wilt meer weten over Elektrisch leasen bij HK Autolease? Bekijk hieronder de meest gestelde vragen.

Voordelen

  • Wat zijn de fiscale voordelen van elektrisch rijden?
    • Er wordt geen BPM en MRB afgedragen voor elektrische voertuigen wat zich vertaald in een lagere leaseprijs.
    • Slechts 4% bijtelling voor volledig elektrische voertuigen. 
    • In 2018 kunt u gebruik maken van de milieu-investeringsaftrek bij aankoop van een elektrische auto, vraag de zakelijke belastingtelefoon naar de voorwaarden.

Opladen

  • Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?

    U heeft een laadpaal, laadkabel en een eigen laadpas nodig om te ‘tanken’. Uw elektrische auto kunt u met verschillende laadtechnieken opladen. Zo zijn er verschillende type stekkers. Voor het normaal laden van uw auto zijn er in Nederland 2 stekkertypes.

    Type 1 (Yazaki) Type 2 (Mennekes)
    Laadvermogen: Laadvermogen:
    1-fase 16A (3,7kW) 1-fase 16A (3,7kW)
    1-fase 32A (7,4kW) 1-fase 32A (7,4kW)
      3-fase 16A (11kW)
     

    3-fase 32A (22kW)

      3-fase 64A (43kW)

    Vrijwel alle openbare laadpalen maken gebruik van stekkertype 2. Dit is in Europa de standaard stekker. Auto’s met een type 1 stekker kunnen met behulp van een verloopkabel ook laden bij stekkertype 2 laadpalen.

     

  • Hoe lang duurt het laden van een elektrische auto?

    Dit is afhankelijk van de capaciteit van de batterij van uw auto. Om u toch een indruk te geven ziet u hieronder de laadsnelheid van de Volkswagen e-Golf.

    Snelheid laadpaal 3,6kW 7,2kW 40kW
    80% opgeladen 8 uur 10 min 4 uur 15 min 45 min
    100% opgeladen 10 uur 50 min 5 uur 20 min 1 uur
  • Wat kost het laden van een elektrische auto bij een openbare oplaadplek?

    In Nederland liggen de gemiddelde tarieven voor elektrisch laden tussen de €0,22 en €0,35 per kWh.

    Rekenvoorbeeld:
    Uw elektrische auto heeft 28kWh vermogen waarmee u tussen de 160km en 200km kunt rijden. Het volledig opladen van uw auto kost u dan €0,22 x 28kWh = €6,16.
    *In dit voorbeeld wordt geen rekening gehouden met het minimale energieverlies tijdens het laden.

  • Zijn er genoeg oplaadpunten in Nederland?

    Er zijn in Nederland 14.921 publieke laadpalen, 17.035 semi-publieke laadpalen en 754 snellaadpalen*. Er is dus altijd wel een laadpaal bij u in de buurt. Publieke laadpalen zijn 24/7 beschikbaar, semi-publieke laadpalen zijn publiekelijk toegankelijk maar afhankelijk van bijvoorbeeld openingstijden. Snellaadpalen zijn publiekelijk toegankelijk maar vaak tegen een hoger tarief.

    *Aantallen volgens Netherlands Enterprise Agency (Statistics Electric Vehicles in the Netherlands, nov 2017)

  • Kan mijn stekker door iemand anders uit het oplaadpunt worden gehaald?

    Nee, tijdens het laden wordt de stekker vergrendeld. Deze kan alleen ontgrendeld worden met uw laadpas.

  • Waar vind ik oplaadlocaties?

    Op www.oplaadpalen.nl vindt u alle oplaadpunten in de Benelux. Daarnaast zijn veel elektrische auto’s uitgerust met software om naar de dichtstbijzijnde laadpaal te navigeren. Wilt u liever gebruik maken van een app op uw telefoon, dan raden wij de apps NEXTCHARGE oplaadpunten en Last Mile Solutions aan. 

  • Is een laadpaal (kind-)veilig?

    Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het oplaadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten staat. Als de kabel wordt aangesloten, vergrendelt eerst de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat de stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.

  • Kan elke elektrische auto op de maximale laadsnelheid van het laadstation laden?

    Nee, er zit vaak een technische beperking aan de laadsnelheid van de auto. Ter illustratie: Een Volkswagen e-Golf heeft een maximale laadsnelheid van 40kWh. Een snellader van 50kW kan de Volkswagen e-Golf dus met een maximale laadsnelheid van 40kWh laden. 

  • Kan ik mijn elektrische auto opladen met een normaal stopcontact?

    Ja, dit is mogelijk maar wordt afgeraden. Een normaal stopcontact is niet geschikt om uw auto aan op te laden. Het declareren van de gebruikte stroom is lastig en er is een hoog risico op het uitbranden van de wandcontactdoos. Bij veel huizen is er een aanpassing in de meterkast benodigd om het netwerk geschikt te maken voor thuisladen. De laadpaal wordt vaak aangesloten op een aparte groep in de meterkast zodat er voldoende stroom beschikbaar is om te laden. 

  • Bij het laden van auto’s wordt vaak gepraat over 1 of 3 fase laden, wat is dat precies?

    1 fase laden wil zeggen dat u een hoofdverzekering heeft van bijvoorbeeld 1x35 ampère. Het maximaal beschikbare vermogen is dan 35 * 230 volt = 8.050 watt. Voor een normaal huishouden is een 1 fase aansluiting voldoende. Wilt u een elektrische auto opladen, dan adviseren wij u minimaal een 3 fase aansluiting van 25 ampère. Zo heeft u 3 * 25 ampère * 230 volt = 17.250 watt beschikbaar. Voor het laden van een elektrische auto is deze 3 fase aansluiting in de meterkast aanbevolen. Heeft u deze aansluiting niet? Vraag dan uw netbeheerder naar de mogelijkheden en kosten van het aanpassen van uw meterkast.  

Snelladen

  • Wat is snelladen?

    Snelladen is een laadtechniek waarmee u uw auto snel van stroom kunt voorzien. Uw auto dient over een CHAdeMO of CCS stekker te beschikken. Snellaadpalen zijn vaak te vinden langs de snelweg en hier kan tegen een vergoeding (gemiddeld €0,35 per kWh) snel worden geladen.

      CHAdeMO CCS
    Max. snelheid in Nederland 50kW 50kW
    Max. snelheid  150kW 200kW
  • Kan elke elektrische auto snelladen?

    Veel nieuwe automodellen kunnen snelladen maar dit is niet altijd het geval. Op www.ev-database.nl kunt u gemakkelijk uitzoeken of uw auto kan snelladen. Populaire modellen met snelladen zijn: Volkswagen e-Golf & e-Up!, Nissan Leaf, Hyundai IONIQ en de BMW i3. 

Actieradius

  • Wat is het effect van warm en koud weer op de actieradius van een elektrische auto?

    De batterij van een elektrische auto presteert goed bij warme omstandigheden. Bij koude omstandigheden kan de batterij minder energie opslaan. Daarnaast produceert een elektrische auto geen warmte zoals een verbrandingsmotor. Om uw auto op te warmen wordt in een elektrische auto dus geen gebruik gemaakt van restwarmte maar wordt de warmte elektrisch opgewekt. Dit is niet efficiënt en vraagt veel stroom van de batterij. Daarom is de actieradius in de winter veel lager dan zomers. De genoemde actieradius is een gemiddelde van zomer- en wintergebruik van de auto.

Een andere vraag?

Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

Neem contact op