audir8performancerwd1

De R8 voor de puristen: R8 V10 performance RWD

Met de introductie van de R8 V10 performance RWD geeft Audi Sport GmbH een nieuwe dimensie aan 'Performance.' Deze achterwielaangedreven R8 brengt de kracht van de V10 met 570 pk louter via de achterwielen over op het wegdek. De RWD-versie wordt vanaf begin 2022 leverbaar in zowel de Coupé- als de Spyder-carrosserievariant.

 

Ten opzichte van de reguliere R8 Coupé en Spyder, beschikt de R8 Performance RWD (Rear Wheel Drive) over 30 pk en 10 Nm koppel meer. De reguliere versie van de R8 is dankzij de introductie van de Performance RWD niet langer bestelbaar. De atmosferische 5,2-liter V10 FSI-motor in de R8 V10 performance RWD heeft slechts 3,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te komen (Spyder: 3,8 sec). De Coupé-variant heeft een topsnelheid van 329 km/u, terwijl de Spyder een top heeft van 327 km/u. De 7-traps S tronic automaat met dubbele koppeling brengt het vermogen haarscherp over op de achterbanden. Een mechanisch sperdifferentieel verdeelt de trekkracht op basis van de rijsituatie over de twee achterwielen, zodat de R8 RWD zelfs op een natte ondergrond maximale grip heeft. Dankzij het aluminium Audi Space Frame (ASF) design en het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof weegt de R8 V10 performance RWD slechts 1.590 kg (Spyder: 1.695 kg).

Driftkoning

De ophanging en rijdynamiek van de R8 RWD zijn specifiek afgestemd op het achterwielaangedreven karakter. Wanneer de Sport-stand wordt geactiveerd in het ESC-systeem, staan de elektronica- en controlesystemen gecontroleerde drifts toe waarmee u de grens van de auto kunt opzoeken en uw drift skills kunt verbeteren. Ook Dynamic steering is voor het eerst leverbaar op de achterwielaangedreven R8, voor verbeterde precisie en feedback. Extra lichte 19 en 20 inch gegoten aluminium velgen zijn optioneel te combineren met Cup-banden (245/30 R20 vóór, 305/30 R20 achter), voor extra grip en sportiviteit. Om het vermogen van de R8 performance RWD onder controle te houden, beschikt deze R8 standaard over een 18 inch high-performance remsysteem met stalen remmen, waarbij u optioneel kunt kiezen voor een 19 inch remsysteem met keramische remmen.

Performance op z'n best

De nieuwe R8 RWD beschikt net als de quattro-uitvoering over herkenbare 'performance' elementen. Zo is de uitsparing boven de grille is een verwijzing naar de welbekende Audi Sport quattro. Daarnaast valt vlakke en matzwarte Singleframe-grille met het geïntegreerde R8-embleem direct op, komen de grote luchtinlaten in de bumper naar voren en zijn de voorsplitter, de diffuserlayout achter en ovale uitlaatpijpen niet te missen. 

De Audi R8 V10 performance RWD wordt grotendeels met de hand gebouwd in Audi’s ‘Böllinger Höfe’ fabriek in Neckarsulm, waar ook de LMS GT4 racewagen wordt gebouwd. De RWD-versie ontleent zo’n 60 procent van zijn componenten aan de LMS GT4.

De Audi R8 V10 performance RWD wordt vanaf begin 2022 leverbaar. Meer specificaties en prijzen worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt.