S3 Sportback en Limousine (2)

Dit is de nieuwe Audi S3 Sportback en Limousine

De sportieve premium in het compacte segment is al 20 jaar op de markt en deze traditie wordt voortgezet met de nieuwe S3 Sportback en S3 Limousine. De Audi S3 heeft net als zijn voorganger een 2.0 TFSI met een vermogen van maar liefst 310 pk en 400 Nm koppel, dit is goed voor een 0 tot 100 tijd van 4,8 seconden. Niet alleen het vermogen maakt het rijplezier, de intelligente quattro vierwielaandrijving, zeventraps S tronic-automaat en het sportonderstel zijn hier mede verantwoordelijk voor. 

De grote singleframe grille met ruitpatroon oogt bij de nieuwe Audi S3 nog agressiever. Optioneel is de voorkant van de auto te verrijken met LED-koplampen met specifieke dagrijverlichting. Aan de achterzijde is de auto ook als echte S3 herkenbaar door de vier uitlaatpijpen en de grote diffuser. 

De Sportback is 4,34 m lang en de Limousine 4,50 m, beide zijn 1,82 m breed en 1,43 m hoog. Door de grote wielbasis van 2,64 m, is er veel ruimte in het interieur. De inhoud van de bagageruimte liegt er ook niet om, de inhoud kan variëren tussen 325 en 1.145 liter (Limousine begint bij 370 l).

Sportieve aandrijving

De motor in de nieuwe S3 mag gerust hightech worden genoemd. Het Audi Valve Lift System (AVS) reguleert de mate van opening van de inlaatkleppen, dit draagt samen met de temperatuurmanagement bij aan een ultieme efficiëntie. De Sportback en Limousine accelereren beide in maar 4,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u en tikken hun topsnelheid aan bij 250 km/u. Via een zeventraps S-tronic transmissie wordt de kracht overgebracht naar het intelligente quattro-systeem. Het nieuwe Dynamic Handling Control System zorgt voor de harmonieuze samenwerken tussen quatttro, ESC en het (optionele) Damper Control. 

Sportief vanbinnen en vanbuiten

Pakt u de pen en het papier er even bij? De S3-modellen beschikken over een multilink achteras en een 15 millimeter verlaagd sportonderstel, optioneel kan er gekozen worden voor het S Sportonderstel met Damper Control. De schokdempers werken zo intuïtief dat ze binnen millisecondes zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden wat resulteert in dynamiek, comfort en rijplezier. Het remsysteem met elektrische brake booster en vier inwendige geventileerde remschijven zetten de S3 binnen no time terug op 0. Standaard wordt de S3 geleverd met 18-inch lichtmetalen velgen, optioneel leverbaar met 19 inch. 

In het interieur is alles uiterst fraai afgewerkt met aluminium of carbon. Een digitaal instrumentenpaneel is standaard. Optioneel is de Audi virtual cockpit of de ‘plus’-versie ervan leverbaar. Ook standaard is een centraal touchdisplay dat geschreven letter herkent en akoestische feedback geeft. Optioneel is stembediening en een head-up display leverbaar. De herkenbare contrasterende stiksels zijn ook weer beschikbaar in het interieur, daarnaast is bekleding grotendeels gemaakt van gerecyclede PET-flessen. 

Connectiviteit en veiligheid

Bij de Audi connect online diensten is ook Car-to-X-services opgenomen. Hiermee kan de juiste snelheid aan worden gehouden om op een groene golf te rijden of er kan vrije parkeerplaatsen mee worden gevonden. Smartphones zijn te verbinden via de MyAudi app, via Apple CarPlay en Android Auto en de Audi phonebox. De phonebox koppelt de smartphone bovendien aan de antenne van de auto en maakt draadloos opladen mogelijk.

Standaard beschikken de S3-modellen over assistentiesystemen als Audi pre sense front, uitwijkassistent en lane departure warning. Optioneel kan er gekozen worden voor lane change- en cross traffic-waarschuwingen en parkeerassistentie. Adaptive drive assist en adaptive cruise control houden de S3 tussen de wegmarkering en behoudt ook een veilige afstand op de voorliggers. 

De nieuwe Audi S3 Sportback en Limousine zijn vanaf oktober op de Nederlandse markt. Exacte specificaties en prijzen worden voor de marktintroductie bekend gemaakt.