10 jaar MQB: 32 miljoen auto’s op succesvolste platform ooit van Volkswagen

Het MQB-platform viert zijn tiende verjaardag. Sinds 2012 staat dit geavanceerde platform aan de basis van meer dan 32 miljoen modellen die door de Volkswagen Groep zijn verkocht. Hiervan heeft Volkswagen er zelf tot nu toe meer dan twintig miljoen gebouwd - van de compacte Polo tot grote SUV’s als de Atlas (VS) en de Teramont (China). De modulaire-matrixfilosofie achter het MQB-platform is inmiddels ook terug te vinden in MEB, het platform dat als basis dient voor een complete generatie elektrische auto’s. Volkswagen werkt inmiddels al hard aan het volgende platform met dezelfde genen: SSP – het Scalable Systems Platform – voor volledig verbonden auto’s waarmee ook geheel autonoom kan worden gereden.

Het destijds door Volkswagen volledig nieuw ontwikkelde MQB-platform debuteerde met de introductie van de Golf 7. Het eerste productiemodel rolde in oktober 2012 van de lopende band in Wolfsburg en demonstreerde direct het potentieel van de nieuwe modulaire montagematrix: geavanceerde technologie, een laag gewicht en een dynamisch design dankzij de kleine overhangen van de carrosserie.

1920_mqb-platform2

Schaalvoordelen

Het MQB-platform maakte standaardisatie van productieprocessen op alle gebieden mogelijk, wat resulteerde in meer flexibiliteit en lagere ontwikkelingskosten: niet alleen voor het merk Volkswagen, maar ook voor de andere merken binnen de Volkswagen Groep. Het platform biedt daarmee aanzienlijke schaalvoordelen, waardoor Volkswagen in staat was innovatieve technologieën te lanceren in het volumesegment, om zo de vooruitgang verder te democratiseren.

800_meb-range

Eigen merkidentiteit

Het MQB-platform biedt een hoge mate van flexibiliteit. Elementen als de wielbasis, wielmaten of stoel- en stuurpositie kunnen individueel worden aangepast om tot in detail te voldoen aan de merkidentiteit van de verschillende modellen binnen de Groep. Veel onderdelen van de carrosserie zijn gemaakt van hoogwaardig en ultrasterk staal in variabele diktes. Dit vermindert het gewicht van de nieuw geïntroduceerde MQB-modellen met gemiddeld zo'n 50 kilogram in vergelijking met hun voorgangers. De gewichtsbesparing bedroeg zelfs bijna 100 kilo voor de Golf 7.

Benzine, diesel, gas en elektriciteit

Vooral als het om de aandrijflijnen gaat, toont MQB zich extreem veelzijdig en toekomstgericht. De benzine- (TSI), diesel- (TDI) en aardgas-versies (CNG) waren vanaf het begin in het ontwerpconcept gepland, net als mild-hybride en plug-in hybride-aandrijvingen. De Golf 7 was van 2013 tot 2020 ook verkrijgbaar als volledig elektrische e-Golf. Het internationaal leverbare motoren aanbod heeft momenteel een vermogensbereik van 48 kW (66 pk) tot 294 kW (400 pk).

1920_mqb-platform1

Efficiënte productie

Volkswagen en de andere merken van de Groep kunnen hun nieuwe modellen en varianten snel ontwikkelen op de flexibele MQB-basis. In de loop der jaren is de matrix continu verder uitgebreid en verfijnd, en onderverdeeld in verschillende modelreeksen en evolutiestadia, waarbij de huidige Golf het nieuwste model op dit platform is. Alle op MQB gebaseerde modellen kunnen worden gestandaardiseerd en efficiënt worden geproduceerd in de fabrieken binnen het wereldwijde productienetwerk.

800_meb-platform

MQB als model voor MEB én SSP

Volkswagen heeft de revolutionaire, modulaire elektrische aandrijfmatrix (MEB) ontwikkeld op basis van de ervaringen met het MQB-platform. De fundamentele technologische lay-out van het MEB-platform is gebaseerd op het principe om de elektrische aandrijfcomponenten in een minimale ruimte onder te brengen. Het accupakket bevindt zich tussen de assen, terwijl het passagierscompartiment een royale hoeveelheid ruimte biedt.