Volgende stap in de rally

In januari van dit jaar maakte hij zijn Dakar-debuut. Sindsdien is de Audi RS Q e-tron de benchmark op het gebied van elektrische efficiency en strijd in de rallysport. Audi zet de volgende stap bij de komende editie van ‘Le Dakar’, waarbij het merk drie woestijnprototypes inzet, voorzien van elektrische aandrijving en een energieomvormer. Daarnaast rijdt Audi de loodzware rally voor het eerst op een innovatieve brandstof, deze rally vindt plaats van 31 december 2022 tot en met 15 januari 2023.

audi-dakar2

Innovatieve aandrijving

Oliver Hoffmann, bestuurslid voor technische ontwikkeling bij Audi, verklaart: “Naast onze elektrische auto’s en hernieuwbare elektriciteit bieden hernieuwbare brandstoffen de mogelijkheid om verbrandingsmotoren klimaatvriendelijker te laten werken. De Audi RS Q e-tron combineert beide in een innovatieve aandrijving. Hierdoor zijn we nu nog duurzamer onderweg in de zwaarst denkbare tak van de autosport.” Audi gebruikt brandstof op basis van restproducten die niet concurreren met voedingsmiddelen. Hiermee wil het de uitstoot van koolstofdioxide verder verminderen en daarachter zit een proces dat in eerste instantie biomassa omzet in ethanol. Vervolgens komen er een aantal vervolgstappen om tot de uiteindelijke brandstof te komen, dit proces heet ETG (Ethanol To Gasoline). De procesingenieurs gebruiken biogene delen van planten als basisproduct.

audi-dakar3

Optimalisatie van efficiency

De tankinhoud van de RS Q e-tron bestaat voor 80 procent uit duurzame bestanddelen, waaronder ETG en e-methanol. Deze brandstof is nodig voor de energieomvormer om efficiëntere elektriciteit te leveren voor de elektrische aandrijving en waarvan de verbrandingsmotor met hoge druk werkt. Nu is er dus een verdere optimalisatie van het aandrijfconcept, aangezien hij al minder brandstof nodig heeft dan conventionele systemen. “Met dit brandstofmengsel reduceert de Audi RS Q e-tron de uitstoot van koolstofdioxide met meer dan 60 procent”, vertelt Fabian Titus van de afdeling Application and Thermodynamics Development van Audi.

Deze innovatieve brandstof voldoet aan de strikte chemische specificaties van de brandstofregelgeving van de autosportkoepels FIA en ASO. Die specificaties zijn vergelijkbaar met de voorschriften voor 102 octaan brandstoffen die vrij verkrijgbaar zijn. Met deze innovatieve brandstof behaalt de verbrandingsmotor zelfs een hoger rendement dan met fossiele benzine.