audis1hoonitron3-2

De Electrikhana-video met Audi S1 e-tron quattro Hoonitron

De Electrikhana-video met Audi S1 ​​e-tron quattro Hoonitron en driftkoning Ken Block is in slechts drie weken tijd meer dan 4,5 miljoen keer bekeken. De unieke S1 Hoonitron is visueel en technisch gezien combineert hij serieuze autosporttechnologie met dezelfde elektrische aandrijflijn die Audi gebruikt voor zijn productiemodellen. Nog geen acht maanden na de start van het project moest de Audi S1 ​​Hoonitron klaar zijn voor zijn de eerste proefrit en opnamesessie met Ken Block en zijn team. Het was een ambitieuze taak voor de Audi Sport- en Audi Design-teams in Neckarsulm. Het vervolg is meer dan indrukwekkend: sinds de Electrikhana-video werd uitgebracht, nu drie weken geleden, hebben miljoenen liefhebbers de S1 Hoonitron door de straten, casino's en parkeerterreinen van Las Vegas zien rijden, bestuurd door Ken Block.
 

audis1hoonitron5-2

Gewichtsverdeling en afmetingen

  • De wielbasis van de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron is niet eens 2,4 meter. De korte wielbasis verbeterd de wendbaarheid in bochten, wat bij de Electrikhana-stunts heel belangrijk is.
  • De Hoonitron heeft met de standaard variant ideale eigenschappen voor driften en stunts op verschillende locaties.
  • De verdeling van het gewicht tussen de voor- en achteras is met 52/48 zo goed als gelijk.
  • De wielophanging met McPherson-veerpoten op de voor- en achteras en meer dan 200 millimeter veerweg is bewust gemaakt voor bovenmatig gebruik.
audis1hoonitron2-2

Elektrische kracht

  • Vier hoogspanningsaccu’s uit een standaard PHEV-model van Audi,  elk met een capaciteit van 14,4 kWh, onderhouden het aandrijfsysteem en werken met 800 volt.
  • De Audi S1 ​​e-tron quattro Audi S1 ​​e-tron quattro Hoonitron beschikt over een vierwielaandrijving en is volledig elektrisch. Hij is voorzien van twee elektromotoren uit de autosport: één op de vooras en één op de achteras.
  • De zogenoemde MGU’s wegen 55 kilo per stuk.
audis1hoonitron7-2

Veel koppel en vermogen

  • De twee MGU’s hebben samen vermogen van 500 kW en een koppel van 640 Nm.
  • Voor Ken Block is de mogelijkheid aanwezig om sensationeel te driften met daarbij een snelheid van meer dan 200km/u. Deze mogelijkheid is aanwezig vanwege de bovenmatige koppelcijfers.
  • De elektrische vermogensverdeling tussen de voor- en achteras is compleet aan te passen zodat de bestuurder het stuurgedrag volledig onder controle kan hebben.
  • Het technische team van Audi heeft een overbrengingsverhouding van ongeveer 12:1 voor het driften van Ken block gemaakt doordat de elektromotoren maximaal 28.000 tpm draaien. Daarbij wordt rekening gehouden met de overbrengingsverliezen wat neerkomt op ongeveer 3.000 Nm koppel per as.