Veel pech, toch overtuigend

Team Audi Sport wist te overtuigen op de Dakar Rally 2023 tot het einde toe met innovatie en potentieel, ondanks vele tegenslagen. De elektrisch aangedreven Audi RS Q e-tron was goed voor in totaal 14 podiumplaatsen op het 15 dagen durende evenement, inclusief de proloog. Bovendien hadden de Audi-rijders voor het eerst maar liefst drie dagen lang de algehele leiding in handen in de rally in Saoedi-Arabië. Met een tal van lekke banden, de ongevallen van Carlos Sainz sr. en Stéphane Peterhansel (die voor beide equipes tot uitval leidden) en tijdverlies voor Mattias Ekström, bleek een 14e plaats het maximale haalbaar.

audidakar2023finish-6

Volgend jaar er weer bij

Toch was Oliver Hoffmann, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling bij Audi AG, tijdens zijn bezoek aan het finaleweekend in Saoedi-Arabië zeer positief: “Het tempo van onze innovatieve Audi RS Q e-tron was al vanaf het begin goed en werd ook in de slotfase duidelijk. Helaas hadden we in de woestijn ook pech en veel lekke banden. Ondanks de tegenslagen heeft het team dankzij sterke prestaties een auto aan de finish gebracht. We zullen nu alle aspecten analyseren. Ons doel was een podiumplaats en dat blijft het ook, want we gaan in 2024 in ieder geval weer deelnemen.”

audidakar2023finish-4

Het maximale eruit gehaald

De goede resultaten in de dagklassementen maakten duidelijk dat de innovatieve Audi RS Q e-tron tot de snelste auto’s in het veld behoorde, terwijl hij ook de minste CO2-uitstoot genereerde. Het ruige terrein zorgde voor problemen voor Audi Sport in de vorm van lekke banden en beschadigingen aan het onderstel, maar toch toonden de teamleden telkens weer een enorme inzet om het maximale uit de auto te halen.

audidakar2023finish-5

Veel tijd verloren

Na de proloog op 31 december jl. had Mattias Ekström de leiding in het algemeen klassement van de “zwaarste woestijnrally ter wereld” in handen. Op de twee daaropvolgende dagen voerde zijn Audi-teamgenoot Carlos Sainz sr. het klassement aan. Maar liefst 14 lekke banden op de eerste vier klassementsproeven in de woestijn, verdeeld over de drie rijdersduo’s, zorgden ervoor dat Audi veel tijd verloor. Meer tegenslag was er in de vorm van schade aan het onderstel voor Carlos Sainz sr. op de losse ondergrond tijdens de derde etappe en ook bij een ongeval op de zesde proef. Bij Mattias Ekström zorgde een niet-zichtbare steen op de zevende klassementsproef voor schade aan de ophanging. De 14-voudige Dakar-winnaar Stéphane Peterhansel was op dat moment al uit de wedstrijd, nadat zijn bijrijder Edouard Boulanger een wervelblessure had opgelopen bij het harde neerkomen na een sprong. Ook Sainz moest uiteindelijk na een ongeval afhaken.

audidakar2023finish-8

Alle hoop op Ekström

Daarmee was alle hoop van Audi Sport gevestigd op Mattias Ekström, die bij zijn derde deelname aan de Dakar Rally het evenement opnieuw afsloot als beste Audi-coureur. Hij reed hierbij 4.200 wedstrijdkilometers en een totale afstand van bijna 8.900 kilometer. Tijdens de beide dagen in de moeilijke zandduinen in het ‘Empty Quarter’ bezette Ekström respectievelijk de tweede en de derde plaats in de dagklassementen. Door reparatie van zijn eigen auto, maar ook door het verlenen van assistentie aan teamgenoot Carlos Sainz sr., liep Ekström in totaal wel zeven uur achterstand op, waardoor er niet meer inzat dan de 14e plaats in de eindklassering.