Elke dag rijden er twee imposante vrachtwagens van Huiskes-Kokkeler door het hele land om mobiliteit voor onze klanten mogelijk te maken. Al onze auto's en bussen op de juiste plek krijgen is een logistieke uitdaging. Iets wat voor velen allemaal op de achtergrond gebeurt.   

Achter het stuur van een van die vrachtwagens zit Stef. Een chauffeur die al sinds zijn zestiende in het vak zit en het autotransport ziet als een dagelijkse puzzel. De combinatie is maar liefst 21 meter lang, maar toch speelt hij met millimeters. We spraken met Stef over zijn uitdagende klussen en onmisbare functie.  

Wat maakt het werk als vrachtwagenchauffeur bij Huiskes-Kokkeler mooi?

Het vak van vrachtwagenchauffeur is onmisbaar om alle soorten van mobiliteit te blijven bieden aan onze klanten. Vraag aan Stef wat vrachtwagenchauffeur zijn bij Huiskes-Kokkeler zo bijzonder maakt, en hij hoeft niet lang na te denken.   

"De verschillende modellen, hoogtes en lengtes; dat maakt het mooi. Een lading van zes auto's klinkt simpel, maar het is passen en meten. Soms zit er nauwelijks een millimeter tussen.”  

Wie denkt dat autotransport een kwestie is van oprijden en vastzetten is, vergist zich. Het vraagt van tevoren inzicht in gewicht, hoogte en volgorde. Zeker bij grotere modellen wordt het pas echt interessant. "Als je vijf Kodiaqs op je trailer hebt staan, dan heb je een dikke vracht. Hoe groter, hoe mooier en hoe meer ik van de uitdaging geniet." 

Stef Boers quote

"De mooiere klussen zijn als de planning vraagt: past dat? Dan begint voor mij de uitdaging."

Stef Boers over de uitdaging die zijn vak met zich meebrengt

Waar bestaat je werk uit?

Binnen Huiskes-Kokkeler zijn de vrachtwagenchauffeurs een belangrijke schakel in de logistieke keten. Stef is verantwoordelijk voor het afleveren van personenauto's en bedrijfswagens bij leaseklanten door het hele land.   

"Ik breng eigenlijk alleen maar leaseauto's weg. Soms krijg ik er een retour voor terug. Soms een bus, soms een personenauto. Je bent continu onderweg voor allerlei stappen die nodig zijn om auto's klaar te maken voor de volgende bestuurder."  

Dat vraagt wat van de flexibiliteit. “De mooiere klussen vind ik als ze bij de planning vragen: past dat op de trailer? Dan begint de uitdaging. Je doet er wat langer over, maar die paar minuten extra opladen kan een extra rit of vracht uitsparen.” Het laat de finesse van een goede transporteur zien. 

De vrachtwagen als visitekaartje

Vanaf zijn zestiende is Stef al bezig met het chauffeursvak. Op zijn achttiende haalde hij zijn autorijbewijs, twee weken later zijn vrachtwagenrijbewijs. Inmiddels zit hij meer dan 24 jaar in het vak. Wat meteen duidelijk wordt, is dat Stef trots is op zijn vrachtwagen en hem behandeld als zijn kindje.  

"We hebben twee hele mooie vrachtwagens, dan moet je zorgen dat je deze ook in topconditie houdt. Ik vind het een hele eer dat ik daarin mag rijden. Zo moet de cabine moet gewoon netjes zijn, je bent een visitekaartje van het bedrijf. Ik ben een chauffeur die niet van toeters en bellen houdt. De combinatie is perfect zoals die door Nijwa is afgeleverd." 

Stef heeft als chauffeur direct klantcontact. “Klanten zijn altijd blij als ik hun nieuwe paradepaardje kom brengen. Omdat ik de auto’s persoonlijk kom afleveren, heb ik ook een nevenfunctie. Ik ben niet alleen chauffeur, maar ik help de berijders letterlijk op weg en beantwoord hun vragen.” 

Drie meter langer

Van buitenaf lijkt het een stressvolle baan. De lengte, het verkeer, de vaak beperkte ruimte. Stef geniet juist van die uitdaging. “Mijn combinatie is drie meter langer dan een 'reguliere’ trekker met oplegger. Soms kom je op locaties waarvan je denkt: dat kan helemaal niet. Dat het dan toch lukt, is mooi om te zien. Je moet je vooral niet gek laten maken. Als je het overzicht bewaart en rustig blijft, dan komt het goed.”  

Stef en koffie: een dagelijkse combinatie

Er mogen twee elementen niet ontbreken in de cabine van Stef: muziek en koffie. Hij heeft een hekel aan stilte om zich heen. “Mocht de radio ’s ochtends bij vertrek niet werken, dan ben ik in staat om eerst naar de werkplaats te rijden.” Stef drinkt koffie, maar schenkt nog veel meer koffie voor een ander.  

“In de coronatijd ben ik me serieus in koffie gaan verdiepen. Drie jaar geleden kocht ik een bakfiets en ben ik het gaan verkopen op evenementen. Doordat de zaken zó goed lopen heb ik besloten om een dag minder achter het stuur te zitten en me te focussen op het vak als barista.”  

Stef legt uit dat het Huiskes-Kokkeler typeert. “Er wordt veel met mij meegedacht. Daardoor kan ik de balans tussen mijn eigen zaak en vrachtwagenchauffeur bewaren. Het vak als chauffeur blijft ook leuk als alles voor je geregeld wordt. Veiligheid wordt voorop gesteld, de kleding klopt en mijn kantoor op wielen is perfect."

Wat Stef typeert als vrachtwagenchauffeur? Het feit dat hij liever op vakantie zou gaan in zijn vrachtwagen, dan in een luxe auto. Een vakman dus! 

Stef Boers 6

Ook een onmisbare schakel in onze ketting worden?

Ontdek onze vacatures.