Bijzondere locatie

De wereldpremière van de nieuwe Škoda Kodiaq vond plaats op een opmerkelijke locatie: recht onder de Potsdamer Platz, wellicht het meest iconische plein van Berlijn. Vier exemplaren van Škoda's nieuwste en grootste SUV reden door een voormalige metrotunnel. En het was een behoorlijke uitdaging om ze daar te krijgen.

Op enkele meters diepte

Op slechts enkele meters onder de plek waar dagelijks duizenden toeristen en inwoners van Berlijn wandelen, liggen uitgestrekte ondergrondse ruimtes. Deze ruimtes werden in de jaren 90 gebouwd als metrostation, maar zijn nooit als zodanig in gebruik genomen. Tegenwoordig worden ze zelden gebruikt, alleen voor speciale gelegenheden, zoals de wereldpremière van de nieuwste generatie Škoda Kodiaq.

Hoe komen de modellen binnen?

De metrotunnel is aan beide zijden afgesloten, wat de vraag opriep: hoe heeft Škoda de Kodiaq-modellen binnen gekregen? Petr Kavrentzis, verantwoordelijk voor het transport van de auto's, legt uit: "Dit kon slechts op één manier worden gedaan, namelijk via één van de ingangen van het huidige metrostation Potsdamer Platz. Echter, deze ingang is voorzien van een trap die vanaf het plein naar beneden leidt, niet geschikt voor auto's. Om dit mogelijk te maken, moesten we over de hele trap rijplaten leggen, waarna we de auto's voorzichtig en uiterst nauwkeurig met behulp van een lier naar beneden lieten rollen."

Midden in de nacht

De nieuwe Kodiaq moest geheim blijven en werd daarom bedekt met een zeil. Om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk mensen de auto voor de première zouden zien, werd deze taak midden in de nacht uitgevoerd.  "Het laten zakken van de auto's was niet de enige uitdaging. Om de exacte locatie te bereiken, moesten we de auto's door smalle ruimtes manoeuvreren. Bedenk dat de nieuwe Kodiaq groter is dan zijn voorganger, wat betekende dat de bestuurders uiterste concentratie vereisten", aldus Petr Kavrentzis.

Oplettende bestuurders

Ook de bestuurders van de Škoda Kodiaq's die voor de genodigden als onthulling door de voormalige metrotunnel reden, moesten ook uiterst oplettend zijn. Petr legt uit: "Om het nog indrukwekkender te maken, gebeurde dit in het donker, met een prachtige lichtshow. Dit zag er geweldig uit voor het publiek, maar was niet ideaal voor het zicht van de bestuurders."

Logistiek als cruciale rol

Vítězslav Kodym, hoofd productcommunicatie van Škoda, benadrukt dat logistiek een cruciale rol speelde bij het werelddebuut van de Kodiaq. Hij merkt op: "Duitsland is een van de belangrijkste markten voor Škoda in het algemeen en voor de Kodiaq in het bijzonder. Het vinden van zo'n unieke, vrijwel onbekende locatie in het centrum van Berlijn voor een evenement met 350 genodigden was een uitdaging. Desondanks hebben we dit kunnen realiseren dankzij ons geweldige teamwork."`

De oude metrotunnel bied vele opties

De meterslange oude metrotunnel bood Škoda de mogelijkheid om onze nieuwste SUV niet alleen stil te onthullen, maar ook in beweging. Dit maakte de presentatie bijzonder boeiend voor zowel de aanwezigen als de kijkers van de livestream. Bovendien bood de ruimte voldoende plaats voor het gelijktijdig tonen van zes Kodiaq-modellen, waardoor iedereen uitgebreid de gelegenheid kreeg om de auto's te bekijken, video's te maken en Škoda-experts te interviewen.

De nieuwe Škoda Kodiaq wordt vanaf medio mei bij Huiskes-Kokkeler in de showroom verwacht. Prijzen en aanvullende specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Meer weten over de vernieuwde Kodiaq? Bekijk de onderstaande video of onze modelpagina en ontdek wat er nog meer nieuw is! Liever dit jaar nog rijden in uw nieuwe Kodiaq? Bekijk hier onze actievoorraad!

Bekijk hier de première terug
Play

Bekijk hier de première terug