Zo rijdt u in de winter het efficiënts met uw Škoda Enyaq iV

Het wordt buiten kouder, de winter kondigt zich aan. Een elektrische auto voelt dat ook. Wat heeft de kou voor een invloed op de Škoda Enyaq iV en hoe kunt u zoveel mogelijk kilometers uit de accu halen?

Op het gebied van temperatuur zijn elektrische auto's net als mensen. Ze voelen zich het prettigst bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 25 graden Celsius. Als de buitentemperatuur daalt, verlopen de chemische reacties in het accupakket trager. Uiteraard wordt er genoeg stroom opgewekt om de auto te laten rijden, maar het gehele proces verloopt minder efficiënt waardoor uw actieradius krimpt. Daarnaast moet de verwarming harder werken om het interieur op de gewenste temperatuur te krijgen, dat ook ten koste gaat van de actieradius. Met een aantal simpele trucjes haalt u het meest uit uw accupakket.

Het interieur voorverwarmen

Tijdens het winterseizoen heeft u het meest aan de voorverwarmingsfunctie van de Enyaq iV. Wanneer u instapt is het interieur al op de gewenste temperatuur. Bovendien hoeft u niet te krabben aangezien de ramen al zijn ontdooid. Het voorverwarmen van de Enyaq iV kan op afstand middel de app op uw smartphone. Middels deze app kunt u de auto aansturen om zichzelf direct te laten verwarmen, maar u kunt ook een tijdstip van vertrek instellen.

De efficiëntste manier van voorverwarmen is wanneer uw Enyaq iV nog aan de laadpaal staat. Hiermee ontziet u de accu's van het leveren van stroom voor de voorverwarmingsfunctie. Wanneer u gaat rijden kost het minder energie om de temperatuur van het interieur te behouden.

Stoel- en stuurverwarming fungeren als een warme trui

Voordat u de verwarming omhoog draait, doet u eerst een dikkere trui aan. Een elektrische auto fungeert identiek. De stoel- en stuurverwarming hebben hetzelfde effect als een dikke trui en een wintermuts: ze houden uw lichaam lekker warm, maar verbruiken veel minder energie dan de verwarming nodig heeft om het gehele interieur van de Enyaq iV op de gewenste temperatuur te brengen én te houden. Stoelverwarming maakt deel uit van het optionele Klimaat-pakket, het verwarmbare stuurwiel zit standaard op de iV 80- en Sportline-versies.

Pas uw rijstijl aan

Een rustige en anticiperende rijstijl heeft het meeste effect op de actieradius. Zo stroomt er bij 100 km/h veel minder energie naar de elektromotor dan bij 120 km/h. Als u afstand houdt tot het overige verkeer en eerder het gas loslaat of uitrolt in plaats van abrupt te remmen, wordt de accu weer bijgeladen met de remenergie die wordt teruggewonnen. Ook het gebruik van de (adaptieve) cruise control draagt bij aan een energiezuinige rit. Met deze rijstijl draagt u bij aan het maximaliseren van de actieradius onder winterse omstandigheden.

Het juiste moment om op te laden

Dankzij het hogere verbruik onder winterse omstandigheden, dient u eerder te stoppen om te laden. Dat moment kunt u zo lang mogelijk uitstellen door in de Eco-stand te rijden, bovenstaande trucjes uit te voeren en het navigatiesysteem om de zuinigste route te vragen. Op een koude winterdag raden wij u aan om zoveel mogelijk kilometers te rijden, voordat u gaat snelladen. Dat geeft de batterij namelijk de tijd op te warmen. U zult met name in de winter merken: hoe warmer de batterij, des te hoger de laadsnelheid.

Bonustips: Hebt u ondanks het voorverwarmen toch een ijskrabber nodig, weet dan dat hij in de achterklep van de Enyaq iV zit. In de webshop van Škoda vindt u de laadopeningbeschermer, een paneel waarmee u de laadpoort beschermt tegen ijs, sneeuw en vuil.