Geavanceerde technologie

De Volkswagen ID. Buzz is binnenkort bij ons verkrijgbaar vanaf € 69.990. Het model heeft nieuwe, intelligente assistentiesystemen om ervoor te zorgen dat u nog veiliger en comfortabeler de weg op kunt. Zo maakt het geavanceerde Travel Assist nu ook gebruik van zwermdata en kan Park Assist ‘leren’ van veelvoorkomende parkeermanoeuvres om deze vervolgens zelfstandig te herhalen. De nieuwe systemen zijn niet alleen beschikbaar voor de ID. Buzz, maar ook te bestellen op onze andere nieuwe ID.-modellen van Volkswagen.

De nieuwste assistentiefuncties van Volkswagen zijn typische voorbeelden van hoe het merk geavanceerde technologie bereikbaar maakt voor een brede doelgroep. Met Travel Assist kon de auto op basis van Level 2 semiautonoom rijden, dat betekent dat de auto al binnen de rijstrook wordt gehouden en automatisch afstand houdt tot voorliggers. De nieuwste generatie van het Travel Assist-systeem kan nu ook functioneren als er maar weinig rijstrookmarkeringen op de weg zijn, zodat het systeem gebruik kan maken van geanonimiseerde zwermdata van andere Volkswagens. Zo kan het systeem bijvoorbeeld ook goed functioneren op provinciale wegen zonder rijstrookmarkering in het midden. 

db2022al00528-large

Wat is zwermdata?

Zwermdata wordt gegenereerd door de honderdduizenden auto’s en bedrijfswagens van de merken binnen de Volkswagen Groep. De auto’s die deze technologie bezitten, verzamelen kaartmateriaal met specifieke kenmerken uit de omgeving, zoals markeringslijnen en verkeersborden. Deze informatie wordt dan automatisch naar de cloud gestuurd. Vanuit deze cloud worden individueel aangepaste gegevens verzonden naar andere Volkswagens die op dat moment op de betreffende wegen rijden.

1920_db2022au00237-large

Rijstrook wisseling vanaf 90 km/u

Op de snelweg biedt ‘Travel Assist met zwermdata’ actieve ondersteuning bij het wisselen van rijstrook bij snelheden van 90 km/u en hoger. Het wisselen van rijbaan kan worden gestart en uitgevoerd door de richtingaanwijzer te activeren. Als de sensoren geen voertuig in de omgeving van de auto detecteren en het stuurwiel de handen van de bestuurder herkent, start de auto automatisch de inhaalmanoeuvre en wordt er van rijstrook gewisseld. Toch kunt u als bestuurder op elk moment ingrijpen en de controle over de auto overnemen.

Meer over Travel Assist met rijstrook wisseling
Play

Meer over Travel Assist met rijstrook wisseling

db2022al00526-large

Park Assist Plus met geheugenfunctie

De ID. Buzz is de allereerste Volkswagen met Park Assist Plus en geheugenfunctie. Dit innovatieve rijhulpsysteem kan tot wel vijf individuele parkeermanoeuvres ‘leren’. De geheugenfunctie onthoudt parkeerprocedures bij snelheden onder de 40 km/u en afstanden tot 50 meter. Hiermee kan de auto zichzelf automatisch in een carport of garage parkeren. De bestuurder hoeft hierbij de auto maar één keer zelf te parkeren en de parkeerprocedure op te slaan.

Park Assist Plus kan ook automatisch een parkeerplaats zoeken en de parkeermanoeuvre uitvoeren. Bij het voorbijrijden van parkeervakken herkent het intelligente assistentiesysteem geschikte parallelle parkeervakken bij snelheden tot 40 km/u en haakse parkeervakken bij snelheden tot 20 km/u. U hoeft alleen nog maar te stoppen bij de geselecteerde parkeerplaats en de parkeerprocedure te activeren en bewaken. Het systeem biedt daarnaast assistentie bij het weer verlaten van parallelle parkeerplaatsen.

Alles weten over Park Assist Plus?
Play

Alles weten over Park Assist Plus?

db2022au00712-large

Standaard veel rijhulpsystemen

Het nieuwe Travel Assist op basis van zwermdata en Park Assist Plus met geheugenfunctie zijn enkele voorbeelden van een grote waslijst aan beschikbare hulpsystemen voor de ID. Buzz. Het nieuwste lid van het elektrische gamma van Volkswagen is standaard uitgerust met bijvoorbeeld Vermoeidheidsherkenning, Front Assist met voetgangers- en fietsersherkenning, Adaptive Cruise Control, Lane Assist en Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash). Ook Car2X-technologie zit hierbij in. Deze technologie maakt onderlinge communicatie mogelijk tussen auto’s (uit de Groep) over onveilige verkeerssituaties en vervolgens de assistentiesystemen kan activeren.