De nieuwe Arteon en Arteon Shooting Brake

Volkswagen introduceert ook de nieuwe Arteon R en Arteon Shooting Brake R: de meest sportieve Arteon ooit!

De Arteon was er al een geruime tijd en is ondanks zijn houdbare design een flinke vernieuwing ondergaan. De vernieuwde Arteon komt er nu ook als Shooting Brake, hierbij wordt de sportieve lijn van het model gecombineerd met alle voordelen van een estate. De vernieuwing van de Arteon is direct in het exterieur op te merken. Kijkend naar het interieur, heeft hier de meest grote verandering plaatsgevonden. De nieuwe Arteon-serie heeft een volledig nieuw interieur gekregen dat is opgebouwd uit hoogwaardige materialen. De Arteon en Arteon Shooting Brake zijn vanaf dit najaar leverbaar bij Huiskes-Kokkeler. 

Nieuwe Arteon (2)

Het design van de Arteon was al uitgesproken, het is daarom ook moeilijk om dit model met andere modellen te vergelijken. Bij de nieuwe serie verandert hier weinig aan. De auto heeft nog steeds de strakke coupélijn, maar heeft vooral in de details en in het smoelwerk een ander aangezicht gekregen. De lange en brede motorkap heeft een agressievere blik gekregen en heeft samen met de optioneel doorlopen dagrijverlichting een uniek uiterlijk gekregen. Hierbij is het devies: licht is het nieuwe chroom. Vanaf de B-stijl verandert het design bij de Shooting Brake. Een opvallende spoiler, verbrede wielkasten en oplopende daklijn zorgen voor een uiterst krachtige look. 

Nieuwe cockpit

Opnieuw ontworpen in het interieur is het gehele dashboard dat bestaat uit: de cockpit, luchtuitlaten, middenconsole, sierlijsten, infotainmentdesign, aircobediening en het bovenste gedeelte van de portierbekleding. De materialen die in de nieuwe Arteon-serie worden gebruikt, zijn ook volledig nieuw en liggen daarom direct in lijn met de positionering van dit exclusieve model. 

Alle modellen beschikken over een 12,5 inch Digital Cockpit Pro met verschillende weergavemogelijkheden. De digitale cockpit heeft een vergemakkelijkte bediening d.m.v. 'touchsliders', voor de airco is er een nieuw multifunctioneel stuurwiel met touch-elementen. Door We Connect kunnen veel functies worden bediend door stemopdrachten (natural voice control). Smartphones zijn draadloos met de Arteon te verbinden door Wireless App-Connect, er is hiermee toegang tot Apple Carplay en Android Auto (Google). Uniek in de Arteon is een op maat gemaakt harman/kardon sound system. Samen met de achtergrondverlichting die uit 30 verschillende tinten bestaat, geeft dit een unieke ervaring. 

Motoren + e-Hybrid-variant

De Arteon is verkrijgbaar met een bezine- en dieselmotor. Voor de benzinerijders is er de keuze uit een 2.0 TSI die 140 kW/190 pk levert. De motor is extra efficiënt, tot wel 10% door zijn unieke B-cyclus verbrandingsproces. Dit betekent: lager verbruik, minder uitstoot en meer koppel (320 Nm tussen 1.500 en 4.100 tpm). Er is ook een dieselvariant verkrijgbaar, een 2.0 TDI van 147 kW/200 pk. Deze schone diesel reduceert uitstoot tot maximaal 80% door zijn twee SCR-katalysatoren met individuele AdBlue-injectie. 

De E-hybrid-modellen krijgen een aandrijflijn met een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. Het is mogelijk om volledig elektrisch te rijden, de actieradius is groot genoeg om dagelijkse ritten emissievrij af te leggen. In GTE-modus werken de TSI-benzinemotor en de elektromotor samen voor maximale dynamiek.

 

Verassing: de Arteon R

De Arteon R en de Arteon Shooting Brake R zijn de ultieme varianten van de vernieuwde Arteon-serie. Ga je voor ultieme sportiviteit, dan kies je de R-uitvoering. Een 2.0 TSI-benzinemotor met 235 kW/320 pk (maximaal koppel 420 Nm), gekoppeld aan een 7-traps DSG-transmissie, zorgt voor een prachtige sportieve ervaring. Een grote rol in deze sportiviteit is weggelegd voor R-performance Torque Vectoring. Dit systeem verdeelt de aandrijfkracht over de voor- en achteras, maar kan het ook individueel naar de achterwielen sturen. Kortom: rijplezier gegarandeerd. 

Veiligheid en comfort

Er is veel innovatie terug te vinden bij de veiligheid en de comfort van de nieuwe Arteon. Travel Assist zorgt bijvoorbeeld voor dat de bestuurder een veilig afstand tot zijn of haar voorganger kan bewaren, tot 210 km/u gedeeltelijk geautomatiseerd kan rijden en houdt de Arteon tussen de wegmarkering. ACC met predictive control zorgt voor een relaxte rijervaring door automatisch snelheden aan te passen bij bijvoorbeeld het binnenkomen van de bebouwde kom, het naderen van rotondes/kruisingen en Emergency Braking Front Assist met voetgangerherkenning remt automatisch bij onverwacht overstekende personen. De verbeterde achteruitrijcamera zorgt voor een verbrede zichthoek van 90 naar 170 graden en kan nu ook om de hoek kijken. Het inbegrepen Trailer View zorgt dat de aanhanger ook zichtbaar is tijdens het inparkeren. Zelfs de koplampen zijn onderdeel van het assistentiepakket. De dual LED-koplampen met projectorlenzen kunnen door het Dynamic Light Assist (grootlichtaansturing) bochten verlichting voordat de stuurbeweging in die richting is gemaakt. 

Aan ruimte geen gebrek

Ondanks het sportieve desing met de aflopende daklijn, heeft de Arteon en de Arteon Shooting Brake volop gebruiksgemak en ruimte. De grote wielbasis van 2,84 meter creëert een flinke ruimte voor de inzittenden. De bagageruimte van de nieuwe Shooting Brake is 565 liter groot, met een neergeklapte achterbank wordt dit maar liefst 1.632 liter groot. Bij de Arteon kan de inhoud van de bagageruimte variëren van 563-1.557 liter. In beide modellen heeft de laadvloer een lengte van 2,09 meter (met neergeklapte achterbank).

Marktintroductie

Vooralsnog worden de Arteon en de Arteon Shooting Brake in het najaar leverbaar als sportieve R-Line uitvoering. De exacte specificaties en prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.