ID.5 beoordeeld als 'zeer goed'

De veiligheidsspecialisten van Euro NCAP beoordelen de assistentiesystemen van de nieuwe Volkswagen ID.5 als ‘zeer goed’ en kennen vier van de vier beschikbare punten toe. De experts waren onder de indruk van de innovatieve systemen van de volledig elektrische ID.5 en hadden lovende woorden voor het comfort en het uitstekende assistentie- en veiligheidsniveau.

webimage-A42FC3D2-17C5-4B33-972A5CF94516DDA0

Testen van het assistentieniveau

De testprocedures op het gebied van assistentiesystemen omvatten een aantal rijsituaties op snelwegen, zoals het in- en uitvoegen, waarbij wordt getest in hoeverre de systemen de bestuurder helpen om ongevallen te voorkomen. Bij de ‘Assistance Competence’-test wordt gekeken hoe het rijassistentiesysteem ervoor zorgt dat de bestuurder betrokken blijft bij de rijtaken. Als onderdeel van de ‘Safety Backup’-test wordt beoordeeld hoe de auto presteert bij het vermijden van aanrijdingen en het beperken van de mogelijke gevolgen van een ongeval. De conclusie van de experts van Euro NCAP is duidelijk: “De Volkswagen ID.5 biedt een zeer hoog assistentieniveau, waarbij de bestuurder volledig wordt betrokken. In combinatie met een uitstekende veiligheidsprestaties biedt het systeem een zeer goede ondersteuning op de snelweg.”

webimage-AC05B72E-5611-441F-8B32612D66185632

Zwermdata zorgen voor veiligheid

De ID.5 beschikt over innovatieve assistentiesystemen, zoals het optionele ‘Travel Assist met zwermdata’. De technologie zorgt ervoor dat de auto niet alleen voldoende afstand tot de voorligger houdt, ook wordt de door de bestuurder ingestelde maximumsnelheid aangehouden. Het systeem maakt onder meer gebruik van de “Adaptive Lane Guidance”-functie, die de auto actief in het midden van de rijstrook houdt.  Daarnaast is er “Travel Assist met zwermdata”. Deze past zich aan op de rijstijl en kan de auto ook aan de rechter- of linkerkant van de rijstrook houden.

Op de snelweg biedt ‘Travel Assist met zwermdata’ actieve ondersteuning bij het wisselen van rijstrook bij snelheden van 90 km/u en hoger. Het wisselen van rijbaan kan worden gestart en uitgevoerd door op de richtingaanwijzer te tikken. Als de sensoren geen voertuig in de omgeving van de auto detecteren en het stuurwiel de handen van de bestuurder herkent, start de auto automatisch de inhaalmanoeuvre en wordt er van rijstrook gewisseld. De bestuurder kan op elk moment ingrijpen en de controle over de auto overnemen.

webimage-B90046FD-CDBE-4B8B-88713FF893B1488F

Volkswagen maakt hoogwaardige technologie bereikbaar

Travel Assist omvat ook een voorspellende snelheidsregeling en ondersteuning bij het nemen van bochten. De snelheid van de auto kan worden aangepast aan de geldende snelheidslimieten en aan het verloop van de weg (bochten, rotondes, etc.). Aangezien er geanonimiseerde zwermdata van andere Volkswagens beschikbaar zijn, kan het nieuwe systeem ‘Travel Assist met zwermdata’ ook ondersteuning bieden op wegen met slechts één rijstrookmarkering, bijvoorbeeld op provinciale wegen zonder middenmarkering.

‘Travel Assist met zwermdata’ is nu optioneel verkrijgbaar in alle nieuw geproduceerde ID.-modellen die zijn uitgerust met ID. Software 3.0. Hiermee maakt Volkswagen het waar om hoogwaardige technologie bereikbaar te maken in alle voertuigklassen.