db2023al00115-large

Volkswagen Group Technology ontwikkelt complete aandrijfsystemen voor elektrische auto’s

Volkswagen Group Technology richt zijn visie op innovaties voor elektrische auto’s. Hier gaan zij tijdens Tech Day 2023 de aandacht aan schenken. Hierbij gaat het om batterijsystemen, laadtechnologie en elektronische componenten in de modellen. De focus gaat liggen op de ontwikkeling van innovatieve aandrijfsystemen die gericht zijn op de toekomst. Volkswagen wil de kar trekken met betrekking tot de ontwikkeling van elektrische mobiliteit en gaat voortvarend van start. Daarnaast ontwikkelt Volkswagen zelf ook pulsomvormers en warmtemanagementsystemen. Deze combinatie met de ontwikkeling van het volledige aandrijfsysteem biedt de Groep heel veel voordelen in kosten en efficiency: door een goede combinatie van individuele componenten is er al een efficiencyverbetering tot 20% mogelijk.

Samen innoveren

Oliver Blume, bestuursvoorzitter van de Volkswagen Groep, zegt er het volgende over: “Dankzij de omvang, breedte en in-house expertise van de Volkswagen Groep kunnen we gebruikmaken van enorme schaalvoordelen. Onze modellen worden er nog beter door en de klant merkt er veel voordelen van”.

Thomas Schmall, Volkswagen Groep bestuurslid voor technologie, kan zich hier helemaal in vinden. “Als Groep streven we naar technologisch leiderschap, ook in e-mobility. Op dit gebied vertrouwen we eveneens op onze interne kennis. Naast de batterijcellen en elektromotoren gaan we daarnaast de ontwikkeling van pulsomvormers en warmtemanagementsystemen zelf invullen.”

header2vw

Ontwikkeld door Volkswagen

De pulsomvormer is de aansturing van de elektrische aandrijflijn en is ook heel belangrijk voor de efficiency en prestaties. De hardware en software zijn vanaf de basis volledig nieuw ontwikkeld door Volkswagen; de eerste ‘pulsomvormer - designed by Volkswagen’. Deze technologie kan breed worden toegepast, van basismotoren tot in sportmodellen met een vermogen van zelfs meer dan 500 kW. Dit kan allemaal dankzij het modulaire principe van Volkswagen’s ID.-modellen. De technologie wordt momenteel ontwikkeld voor serieproductie en kan al voor de volgende MEB-generatie worden toegepast.

Schaalvoordelen

Voor de warmtemanagementsystemen is Volkswagen bezig met compleet nieuwe oplossingen. Het grote aantal individuele modules en lange-slangkoppelingen wordt op den duur vervangen door een extreem compacte, geïntegreerde warmtemodule. Hierbij wordt bijvoorbeeld de airconditioning compleet aangestuurd, inclusief die voor het hoogvoltage accupakket . Dit heeft tevens grote gevolgen voor de actieradius en snellaadmogelijkheden van de auto, in positieve zin welteverstaan. De nieuwe all-in-one module is tevens aanzienlijk lichter, robuuster en efficiënter dan de huidige systemen. Naast efficiency, ligt de focus bij de ontwikkeling van alle aandrijfcomponenten op schaalbaarheid: grote schaalvoordelen verminderen de kosten.