Meer vermogen en zuiniger

Voor de ID.-familie is er een compleet nieuwe elektromotor gepresenteerd: De APP550 elektromotor. Deze levert meer vermogen naar de achteras, maar is tevens zuiniger met energieverbruik. Dit zorgt voor nog betere prestaties en een groter rijbereik met een vermogen van 210 kW (286 pk) welke vanaf eind dit jaar geleverd worden. De nieuwe APP550 elektromotor is ontwikkeld voor het modulaire elektrische MEB-platform, de basis voor alle ID.-modellen van Volkswagen. Karsten Bennewitz, hoofd Ontwikkeling Powertrains en Energiesystemen, legt uit: “We hebben de nieuwe elektromotor ontwikkeld om aanzienlijke verbeteringen op het gebied van prestaties en efficiëntie te kunnen bereiken. Omdat de beschikbare ruimte in onze modellen niet groter is geworden, dienden we bij de ontwikkeling van de nieuwe unit rekening te houden met dezelfde compacte afmetingen van onze huidige motoren.”

volkswagenid.3maxmakenaturqouise6

Hoger vermogen en meer koppel

De nieuwe elektromotor een vermogen van 210 kW (286 pk) en een maximumkoppel van 550 Nm, dat wel afhankelijk is van de overbrengingsverhouding van de auto. De motor zorgt voor een soepele opbouw van zijn krachten, zowel vanuit stilstand als op hogere snelheden. De APP550-motor heeft zijn hoge koppel te danken aan een nieuwe stator met een hoger aantal wikkelingen. Er zit een krachtige permanente magneet in de rotor die met een hogere piekbelasting overweg kan.

1920_mqb-platform1

Omvormer levert hoge piekstroom

De stroomsterkte is bepalend voor het vermogen van de elektromotor, dus ontwikkelde Volkswagen een omvormer die voor een hoge fasestroom zorgt. Deze omvormer stuurt alles in de motor en de software is geprogrammeerd om op een efficiënte manier systeemprocessen te waarborgen. wanneer er veel vermogen van de elektromotor wordt gevraagd, zal het verbruik minimaal zijn.

Verbeterd warmtemanagement met intelligente koeling

Om de efficiëntie van de elektromotor verder te verbeteren, optimaliseerde Volkswagen onder andere het warmtemanagement. De koeling van de elektromotor werkt zonder een elektrisch aangedreven oliepomp. De tandwielen in de transmissie en speciale onderdelen voor de olietoevoer en distributie zorgen ervoor dat het systeem in staat is om zichzelf te koelen. Hierbij draait de stator in een mantel met waterkoeling.

De nieuwe APP550 elektromotor wordt samen met de transmissie, rotor en stator geproduceerd bij Volkswagen Group Components in Kassel en zal tegen het einde van dit jaar in de ID.-modellen verschijnen.