De tijdlijn van de Audi grandsphere concept

  • In de showroom: proefrijden mogelijk
  • Mogelijk om te bestellen
  • Vanafprijzen bekend
  • Wereldpremière en onthulling
  • Aankondiging en eerste beelden
Blijf op de hoogte

Concept limousine

De Audi grandsphere is na de elektrisch aangedreven skysphere roadster met variabele wielbasis de tweede in een reeks van drie ‘sphere’ concept cars. Daarnaast is er de Audi urbansphere. De concept cars hebben met elkaar gemeen dat ze autonoom (level 4) kunnen rijden. Dat maakt een compleet nieuw interieurconcept mogelijk. De ‘sphere’-modellen bieden de ruimte en het comfort van een luxe lounge. Inzittenden hebben toegang tot een breed scala aan online diensten. Zo is reistijd te benutten om te werken of juist te ontspannen. Met de sphere-modellen draait reizen niet meer alleen om functioneel van A naar B te komen. De reis zelf wordt een ‘experience’. Diverse features en designelementen van de grandsphere zijn over een paar jaar al terug te vinden in de productiemodellen van Audi.

grandsphere_2021_3388_RGB_1920x1080

Interieur

Net als de andere sphere-modellen is de Audi grandsphere ‘van binnenuit’ ontworpen, wat betekent dat de focus bij de ontwikkeling op het interieur lag. Het ruimtelijke effect begint al bij de instap: doordat de voor- en achterdeuren tegengesteld openen, is er geen B-stijl. Al vóór die instap heeft de grandsphere de inzittenden herkend door middel van hun loopstijl. Op basis daarvan opent de auto de deuren en worden individuele voorkeuren - zoals de positie van de stoelen en de instellingen van verwarming en airco - automatisch overgenomen. Ook het infotainmentsysteem speelt in op de aanwezigheid van de individuele passagiers. Het design van de ramen opzij valt op door de hoeken in het glas. Deze designfeature debuteerde op de AI:CON concept car en is inmiddels op weg naar serieproductie.

Exterieur

De Audi grandsphere is 5,35 meter lang, 2,00 meter breed en 1,39 meter hoog. Zijn wielbasis van 3,19 meter is zelfs langer dan die van een Audi A8 L. De concept car is een limousine, maar heeft de moderne looks van een gestroomlijnde vierdeurs GT. Opvallende elementen in het design zijn de ver naar voren doorgetrokken voorruit, de aflopende daklijn in Audi Sportback-stijl en de grote (23 inch) zesspaaks velgen, die verwijzen naar de lichtmetalen velgen van de Audi Avus concept uit de jaren ’90. Ook de nieuw geïnterpreteerde Singleframe grille met opvallende indirecte verlichting is een eyecatcher. De grootte van de verschillende lichtsegmenten (dagrijverlichting, alarmverlichting, dynamische afslagverlichting, etc.) wordt op basis van de (rij)omstandigheden automatisch aangepast aan het gebruik. Ook de achterlichten maken gebruik van dit opvallende nieuwe lichtdesign.

Bekijk de eerste beelden van de grandsphere
Play

Bekijk de eerste beelden van de grandsphere

De voordelen van PPE

De Audi grandsphere heeft het Premium Platform Electric (PPE) als technologische basis. Hierbij bevindt een vlak accupakket zich tussen de voor- en achteras. Beide assen beschikken over een eigen elektromotor. Zodoende heeft de grandsphere quattro vierwielaandrijving. In combinatie met een systeemvermogen van 530 kW en een koppel van 960 Nm leidt dat tot een acceleratie van 0-100 km/u in circa 4 seconden. Het 120 kWh accupakket is goed voor een actieradius van ruim 750 kilometer. Het 800 Volt-systeem maakt extreem snel laden mogelijk. Tien minuten laden met een vermogen van 270 kW is bijvoorbeeld voldoende om de actieradius met 300 kilometer te verlengen en in minder dan 25 minuten is het accupakket van 5-80% op te laden.