De e-tron S en e-tron Sportback S met achterwielaandrijving

Audi presenteert de nieuwe e-tron S en e-tron Sportback S. Deze nieuwe uitvoeringen van de e-tron zijn niet zomaar gepeperde e-trons met een S badge, maar een complete vernieuwing van het model die goed is voor een wereldprimeur. De S-modellen worden namelijk aangedreven door drie elektromotoren, twee op de achteras en één op de vooras. Het gezamenlijke vermogen geeft reden om het een volwaardig S-model van Audi te noemen: 503 pk en maar liefst 973 Nm aan koppel leveren de drie elektromotoren. Doorgaans is de elektrische S achterwiel aangedreven onder normale omstandigheden, bij gripverlies schakelt de e-tron automatisch ook de voorwielaandrijving in. 

e-tronene-trons14

In de S-stand kun je 8 seconden lang het onderste uit de kan halen qua vermogen. Je spreekt hiermee de volle 370 kW (503 pk) en 973 Nm aan. De sprint naar 100 km/u duurt hierdoor maar 4,5 seconden. De e-tron S en e-tron Sportback S zijn de eerste massa geproduceerde elektrische auto's met drie elektromotoren. Op de vooras is de krachtige elektromotor van de e-tron 55 geplaatst, bij de e-tron 55 drijft deze de achteras aan. De voorste elektromotor van de e-tron 55 is samen met een nagenoeg identiek exemplaar op de achteras geplaatst. Met een volle accu heeft de e-tron S en e-tron Sportback S een range van 360 km en 365 km (voorlopige WLTP-cijfers). 

quattro geherdefinieerd

Naast het flinke vermogen, is de krachtverdeling ook een reden waarom deze modellen een S-badge verdienen. In eerste instantie verwacht je de reguliere quattro vierwielaandrijving, maar bij deze sportieve elektrische Audi's is het dit keer een ander verhaal. Bij de e-tron S-modellen sturen de achterste elektromotoren de aandrijfkracht direct naar de achterwielen, waardoor je dus in de meeste situaties een achterwiel aangedreven e-tron bestuurt. Wanneer de situatie om vierwielaandrijving vraagt, bij bijvoorbeeld gripverlies, wordt ook de voorwielaandrijving aangespoord. 

Een mechanisch sperdifferentieel is niet meer nodig, het systeem reageert namelijk in milliseconden en kan het hoogste koppelniveau aan. Wanneer het elektronische sperdifferentieel in 'Sport' staat en het Audi drive select-systeem op ‘dynamic’ is ingeschakeld, laat de auto gecontroleerde drifts en een uitbrekende achterkant toe. 

e-tronene-trons5

De S van Sport

Voor een lage gewichtsverdeling is de accu laag in de auto gemonteerd, dit komt uiteraard de wegligging ten goede. Het sportonderstel en de progressive besturing versterken de goede rijeigenschappen nog meer. Audi drive select maakt het mogelijk om te kiezen uit zeven verschillende rijmodi en reguleert ook de adaptieve luchtvering tot een afstand van 76 mm. 

Standaard staan beide S-modellen op 20 inch lichtmetalen velgen met 285 mm brede banden, optioneel zijn ook 21 inch exemplaren beschikbaar en later nog grotere 22 inch velgen. Standaard zijn voorop remklauwen, uitgevoerd in zwart, met zes zuigers gemonteerd. Er kan ook gekozen worden voor fel oranje remklauwen met e-tron-logo bovenop de enorme remschijven. 

Om de actieradius zo groot mogelijk te maken, is er alles aan gedaan om de aerodynamica te verbeteren. Audi's virtual mirrors en gepatenteerde wielkasten leveren hier een grote bijdrage aan met een luchtweerstandswaarde van slechts 0,26 voor de Sportback S (0,28 voor de e-tron S). Andere innovaties op dit gebied zijn luchtinlaten voor de remmen, die zoveel mogelijk gesloten blijven en een warmtepomp die afvalwarmte onttrekt en hierdoor de actieradius met tien procent vergroot. 

Het geavanceerde energierecuperatiesysteem laat de bestuurder kiezen uit drie recuperatieniveaus. Het hoogste niveau maakt het mogelijk om ritten af te leggen d.m.v. een-pedaalrijden. Dus ritten afleggen zonder te remmen met het rempedaal, maar enkel te remmen op de elektromotor. Bij het afremmen op de elektromotor kan er maar liefst 270 kW aan piekvermogen worden opgewerkt bij het afremmen vanaf 100 km/u. 

Vanaf oktober bij Huiskes-Kokkeler

De S-modellen zijn vanaf oktober in het straatbeeld en in onze showroom te ervaren. Ze zijn direct te herkennen aan hun brede wielkasten (23 millimeter breder) en de gehele breedte die vijf centimeter groter is geworden. De bumpers rondom zijn een stuk forser geworden en de diffuser strekt zich uit over gehele breedte van de auto. De zilverkleurige S-accenten maken de elektrische SUV's af en geven het de volwaardige S-look. 

Vanaf eind Juli bestelbaar, prijzen en Nederlandse specificaties worden binnenkort bekendgemaakt.