Ontdek de kracht van een plug-in hybride
Ontdek de kracht van een plug-in hybride
Škoda Elroq tijdelijk vanaf € 429 p/m
Škoda Elroq zakelijke lease actie
Eenvoudig een afspraak maken voor schadeherstel
Shortlease tot 12 maanden - Zakelijk & Particulier
Werken bij Huiskes-Kokkeler
Na 28 jaar en meer dan 800.000 kilometer neemt Hans Lijding afscheid van zijn trouwe Volkswagen Passat. Nu maakt hij de overstap naar een fonkelnieuwe plug-in hybride Volkswagen Golf, en niet omdat de Passat er de geest aan gaf. We spraken met hem over zijn ervaringen met de Passat, de geheimen achter zo'n indrukwekkende kilometerstand en wat hem na bijna drie decennia over de streep trok om voor een nieuwe auto te gaan.
Hans Lijding rijdt al sinds het eerste uur rond in de vijfde generatie van de Volkswagen Passat (ook wel B5 genoemd). In 1997 had Hans eigenlijk zijn ogen laten vallen op een Golf Variant, maar na een proefrit was hij meteen overtuigd: het moest de Passat worden.
De 90 TDI-diesel van de Passat staat bekend als een onverwoestbare motor. “De eerste turbo en versnellingsbak zitten er nog in en nog steeds verbruikt hij heel weinig olie”, aldus Hans. "Na 28 jaar in dezelfde auto gereden te hebben, snapt iedereen dat je op een gegeven moment iets nieuws kiest. Mijn keuze valt uiteindelijk op een nieuwe Golf.”
“Destijds had ik mijn oog laten vallen op een Golf Variant met 110 pk, in die tijd de sterke dieselmotor. De voor mij bekende dealer had die helaas niet, maar bij een andere vestiging kon ik wel met diezelfde motor proefrijden. Dat was niet in een Golf, maar in een Passat.”
“Ik stapte in voor een proefrit, reed het kruispunt over en het was meteen beslist: het zou een Passat worden en geen Golf”, voegt hij toe. Door die keuze was er alleen geen budget meer voor de duurdere 110 pk uitvoering. Daarom werd het de versie met 90 werkpaarden onder de motorkap.
De prachtige kleur 'Royalgreen pareleffect’ was trouwens niet de eerste keuze van Hans, “het ging vooral om de auto.”
De indrukwekkende kilometrage heeft Hans Lijding vooral bij elkaar gereden door woon-werkverkeer. Jarenlang reed hij vanuit zijn woonplaats 's-Heerenberg naar verschillende werkplekken zoals Leusden, Harderwijk en Zwolle. Inmiddels is hij met pensioen, maar werkt hij nog een paar dagen per week bij een belastingkantoor in Tiel. “Thuiswerken was toen nog geen gewoonte, ik reed destijds iedere dag naar kantoor", legt Hans uit.
Daarnaast kende de Passat ook de nodige vakantieavonturen, met de meest uiteenlopende bestemmingen in Europa. “Van Engeland, tot Noorwegen en Frankrijk", zegt Hans. “Maar het meeste naar Frankrijk, dat was favoriet bij mijn vrouw”, voegt hij met een glimlach toe.
"Wat er echt uitspringt, is toch wel zijn betrouwbaarheid. Daarnaast was hij vanaf het begin heel zuinig. In de zomer rijdt hij 1 op 20 en als ik een beetje mijn best doe, haal ik wel 1400 kilometer uit één tank.”
Over die 28 jaar kan Hans maar een handjevol momenten noemen waarop het even minder soepel ging met de Passat. Zo had hij tijdens de coronaperiode een keer te maken met een haperend elektronisch gaspedaal. Door de lange levertijden van onderdelen liet hij dit bij een lokaal bedrijf in zijn woonplaats oplossen.
Op een dag, vlak bij huis, zakte het pedaal daardoor ineens naar de vloer. “Hij deed niets meer. Het bleek dat een schroefje achter het gaspedaal niet helemaal goed was vast gedraaid.” De Wegenwacht had het gelukkig binnen enkele minuten opgelost.
"Mijn motto: voorkomen is beter dan repareren"
Hans Lijding over zijn Passat die meer dan 800.000 kilometers haalde
Al die gereden kilometers zeggen natuurlijk iets over de kwaliteit van de Volkswagen Passat, maar zeker ook over de eigenaar. Hans is altijd uiterst zorgvuldig omgegaan met zijn auto. “Hij staat altijd binnen in de garage en ik rijd altijd rustig het dorp uit. Wanneer de olie overal is geweest, draait hij op z'n best.”
Op de terugweg van zijn vakanties drukte Hans het gaspedaal wat dieper in. “In het begin reed ik natuurlijk rustig, daarna ging het gas erop tot zo'n 130 km/u. Op een zomerse dag was de motor de volgende dag nog steeds warm.”
Hij vult verder aan: “Wanneer ik de auto had gewassen, zo'n twee keer per maand, dan tilde ik de motorkap omhoog en maakte ik de randen schoon. Ik kijk dan gelijk hoe het erbij ligt en controleer de vloeistoffen. Mijn motto is dan ook: voorkomen is beter dan repareren.”
Daarnaast heeft Hans zijn sedan vanaf het begin laten onderhouden door Volkswagen-dealers, waaronder Huiskes-Kokkeler. Hij bewaarde tot op het laatst een complete map met alle onderhouds- en servicebewijzen, opnieuw een teken van de zorgvuldigheid van de eigenaar.
“Ik kan hem met een gerust hart bij jullie achterlaten. Ik weet niet beter dan dat hij goed rijdt. Het voelde ook niet goed om hem weg te doen met een grote reparatie voor de deur.”
“Ik had al jaren het idee om na mijn pensioen een nieuwe auto te kopen.” En niet omdat de Passat er zo slecht aan toe was. "De laatste keer is de Passat afgekeurd voor de APK omdat de banden verkeerd gemonteerd waren. Links en rechts zaten verkeerd om."
"Een reden om hem nu toch echt in te ruilen, is dat het wachten op onderdelen bij oudere auto's lang duurt."
“De nieuwe auto moest een stuk korter zijn dan de Passat, omdat hij in de garage moet passen. We hebben een proefrit gemaakt in de Golf en tegelijkertijd gekeken of ‘ie in de garage past."
De keuze viel uiteindelijk op de Golf Life Edition plug-in hybride, een doordachte keuze van Hans. “Ik kan hem gewoon thuis opladen met mijn zonnepanelen. En met zijn krachtige vermogen komt hij in de bergen met een caravan erachter gemakkelijk vooruit.”
Op het moment van het gesprek heeft Hans de nieuwe Golf pas een paar dagen in gebruik, maar de eerste indruk is positief. “Hij rijdt ontzettend verfijnd en rustig. Wel moet ik nog even wennen. Ik heb al met al meer dan een miljoen kilometer in schakelauto's gereden. Nu moet ik eerst de rem intrappen, op de startknop drukken en de rijmodus kiezen. Dat is even anders.”
Hij is onder de indruk over functies die hij vroeger alleen in duurdere modellen zag. “Op dinsdagochtend gaan de stoelverwarming en airconditioning automatisch aan. Ook opende ik het portier en zag ik ineens het Volkswagen-logo geprojecteerd worden op de grond”, zegt hij vol verbazing.
De trotse eigenaar van de nieuwe Golf is van plan er net zo lang mee te rijden als met zijn vorige auto. Als Hans er net zo zorgvuldig mee omgaat als zijn Passat dan komen ze samen ongetwijfeld een heel eind.
U maakt gebruik van een verouderde browser (Internet Explorer). Met deze browser kunt u onze website helaas niet meer (goed) gebruiken. De opvolger van deze browser is Microsoft Edge.
Alternatieve en meest gebruikte browsers zijn: