We spraken met een CUPRA Born-liefhebber van het eerste uur: Sasoon Aleksani. Sasoon is al zo'n 12 jaar in dienst bij Mees van den Brink uit Haaksbergen, een nationale en internationale leverancier van slangen en koppelingen voor eigenlijk elke branche. Naast dat we samen met Sasoon de complete organisatie hebbben doorkruist, langs zo 50.000 verschillende producten, doorkruist hij zelf het hele land als accountmanager. Met o.a. de Randstad, Limburg en Zeeland als bestemming, legt hij rond de 90.000 kilometer af per jaar. Je kunt hem dus gerust een ervaringsdeskundige noemen. Vroeger een petrolhead met als eerste auto een Clio 1800 16v, nu een fan van de Born. Sportiviteit en uitstraling vindt hij het belangrijkst! 

Waarom heb je gekozen voor de CUPRA Born?

Mijn vorige leaseauto vatte plotseling vlam toen ik stopte bij een tankstation, dit was een heftige ervaring. Ik werd hierdoor gedwongen om op zoek te gaan naar een vervangende auto. In eerste instantie kon ik kiezen tussen kleinere modellen, zoals de Volkswagen up!, Polo of Golf. Gezien mijn lange ritten voor mijn werk, besloot ik toch om eens te kijken naar andere opties die beschikbaar waren. Op dat moment was de CUPRA Born op voorraad. Het eerste wat ik dacht was: "Deze past toch nooit binnen ons budget?!" Maar tot mijn verbazing bleek dit wel het geval te zijn.  "Laat deze maar eens even zien dan!" zei ik. De looks en de gunstige bijtelling gaven op dat moment de doorslag om voor de Born te kiezen.  

Wat was de eerste indruk toen je de Born zag?

Ik vond hem sowieso vet toen ik 'm voor het eerst zag. Hoewel ik ook naar de ID.3 had gekeken, past de CUPRA meer bij mij en mijn stijl. Ik vind het design van de Born en het logo van CUPRA echt prachtig. Hij heeft een sportieve uitstraling die mij aanspreekt. De voorkant van de auto met die krachtige koplampen vind ik mooi. Vooral 's nachts wanneer die lampen schijnen terwijl ik achter iemand rijdt, geeft een gevoel dat er een indrukwekkende auto nadert. Het is alsof je een 'beest' van een auto bestuurt. 

Wat zijn de voordelen van het rijden van de CUPRA Born?

Zoals ik al aangaf, vind ik de uitstraling van de auto echt prachtig. Mensen die ik tegenkom bij laadpalen merken dat ook op. Ze kijken met bewondering naar de auto en dat geeft me een goed gevoel. Het valt me wel op dat de Born steeds vaker op de weg te zien is. Dat vind ik eigenlijk een beetje jammer. Gelukkig heb ik gekozen voor een minder vaak voorkomende kleur, namelijk Geyser Silver. Eerst wilde ik een tint donkerder kiezen, maar achteraf ben ik blij dat ik heb gekozen voor een kleur die meer uniek is. Deze auto trekt echt de aandacht; mensen kijken om, proberen je in te halen met hun luxe Mercedes en dat vind ik gaaf. Ook de Adaptive Cruise Control is een groot voordeel. Zodra ik de snelweg oprij, zet ik deze aan en eigenlijk gaat hij niet meer uit. Je moet nog steeds opletten maar je hoeft niet voortdurend de snelheden van andere auto's in de gaten te houden. Je rijdt gewoon met het verkeer mee. Bovendien biedt de auto veel meer ruimte dan ik dacht. De Born heeft een volledig vlakke vloer op de achterbank en een grote bagageruimte. Mijn vorige Volvo V40 was een stationwagen maar had minder ruimte dan deze. Omdat er geen transmissietunnel of andere componenten in de vloer zitten, heeft de CUPRA Born veel meer volume en dat is echt handig. 

Zijn er ook nadelen?

Het opladen van mijn auto is inmiddels een dagelijkse routine geworden. Vanwege de lange ritten die ik maak, is opladen noodzakelijk en dat is iets wat geldt voor elke elektrische auto. Voor mij is dit vanzelfsprekend en neem ik het ook voor lief, je krijgt er namelijk veel voor terug. Dit omdat ik de auto ook privé gebruik en de lage bijtelling aanzienlijke voordelen biedt. Als ik de Born vergelijk met mijn vorige brandstofauto, merk ik dat ik met mijn rijgedrag ongeer dezelfde actieradius heb. 

Wat zou de ideale opvolger zijn van de Born?

Dan blijf ik absoluut bij het merk CUPRA. In november wordt de Tavascan gelanceerd. Deze vind ik heel erg gaaf, maar de vraag is nog wel of deze binnen het budget valt. 

De bewondering voor dit merk is niet nieuw. SEAT vond ik namelijk ook al een mooi merk, ik heb altijd al een zwak gehad voor de SEAT Ibiza. Toch heb ik er nooit één gekocht. Ik kan eigenlijk niet precies zeggen waarom dat nooit is gebeurd. Het lijkt erop dat het gewoon nooit op mijn pad is gekomen.

In ieder geval blijft mijn voorkeur uitgaan naar CUPRA als het gaat om mijn volgende auto. De power die deze auto heeft, is heerlijk. Je bent zo weg bij stoplichten, gaat heerlijk over de rotondes heen en ligt lekker op de weg. Ik vind de sportiviteit van het elektrische rijden écht top!