De belangrijkste maatregelen in 2026 voor mobiliteit

Lees hieronder de belangrijkste maatregelingen en wijzigingen die op fiscaal gebied voor 2026 zijn gepresenteerd. De belangrijkste maatregelen en consequenties worden uitgebreid toegelicht.

Bijtelling voor elektrische auto's toch nog 2 jaar lager

Het plan was om voor 2026 de bijtelling voor elektrische auto's gelijk te stellen met die voor brandstofauto's: 22%. Dit is echter toch aangepast om óók in 2026 en 2027 de elektrische rijder een korting op de bijtelling te geven. Waar t/m eind 2025 elektrische auto's nog van 17% bijtelling over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde en 22% over de rest kunnen profiteren, is dat vanaf 2026 nog 18% en in 2027 nog 20% over de eerste  € 30.000.

TIP: kies nog voor 2026 voor een nieuwe elektrische leaseauto en profiteer nog even van het voordeel van 17% bijtelling. 

Motorrijtuigenbelasting (MRB) stijgt voor elektrische auto’s

Waar in 2025 nog 75% korting op de motorrijtuigenbelasting geldt voor volledig elektrische auto's, wordt vanaf 2026 de korting teruggebracht naar 30%. Deze korting blijft tot en met 2028 gelijk, waarna deze in 2029 verder wordt afgebouwd naar 25% korting en deze vanaf 2030 volledig verdwijnt. 

Het plan was om de korting per 2026 al te verlagen naar 25%. Dit is dus iets verhoogt naar 30% om de groei van elektrische auto's te blijven stimuleren.

Nieuwe fiscale regeling voor voertuigen met CO2-uitstoot vanaf 2027

Een ingrijpende maatregel is de voorgenomen pseudo-eindheffing op fossiele en hybride zakelijke (lease)auto’s met CO2-uitstoot die privé ter beschikking worden gesteld vanaf 1 januari 2027. De heffing bedraagt 12% van de cataloguswaarde voor personenauto's tot 25 jaar oud. Indien de fossiele/hybride zakelijke/leaseauto vóór 2027 ter beschikking wordt gesteld dan geldt er een overgangsregeling t/m 17 september 2030 en hoeft deze heffing dus niet betaald te worden. 

Let op: de extra kosten die deze heffing met zich meebrengt mogen niet in rekening gebracht worden bij de leaserijder. De kosten zijn dus voor rekening van de werkgever.

Accijns op brandstof gaat toch omhoog

Het kabinet heeft besloten om de accijns op brandstof te verhogen in 2026, waar het plan eerst was om dit gelijk te houden met 2025. Het geld wat hiermee ter beschikking komt wordt gestoken in het openbaar vervoer. Vanaf 1 januari gaat de accijns op een liter benzine met 5,6 cent omhoog. Die van diesel met 3,6 cent en lpg met 1,3 cent.

Advies voor bedrijven en wagenparkbeheerders

Bepaal voor je wagenpark wat de mogelijk totale kosten (Total Cost of Ownership; TCO) zijn voor verschillende typen auto’s (benzine, hybride, volledig elektrisch). Houd hierbij rekening me de (toekomstige) maatregelen m.b.t. bijtelling, MRB en de pseudo-eindheffing. Op deze manier kan bij het afsluiten of verlengen van leasecontracten bepaald worden wat financieel gezien het meest gunstig/voordelig is. 

Overige adviezen:

  • Versnel de transitie naar elektrische auto’s. Doordat emissievrije auto’s zijn vrijgesteld van de pseudo-eindheffing en op termijn beter scoren qua belastingdruk (bijtelling + MRB), wordt elektrisch rijden aantrekkelijker.
  • Herzie het lease- en mobiliteitsbeleid. Bepaal per rol of werknemer of een (duurdere) elektrische auto financieel en praktisch haalbaar is. Werk met mobiliteitsbudgetten, openbaar vervoer of autodelen als alternatieven voor (privégebruik van) leaseauto’s.
  • Communiceer transparant naar medewerkers. Leg werknemers uit wat de veranderingen betekenen en welke keuzes (en eigen bijdragen) mogelijk zijn.

Bedrijven die nú al vooruitdenken, kunnen straks kosten besparen en tegelijkertijd bijdragen aan duurzame mobiliteit. Vraag een adviesgesprek aan met onze collega's van Huiskes-Kokkeler Lease om gezamenlijk te kijken naar jullie specifieke situatie en een beleid voor de komende jaren te bepalen.