Anders geprogrammeerd

Heeft u een Škoda Enyaq iV die vóór de zomer van 2021 is geproduceerd, dan komt u mogelijk in de winter op een volle accu minder ver dan een Enyaq iV uit een nieuwere productiereeks. De eerste exemplaren van de Škoda Enyaq iV hadden opeens een heel stuk minder grote actieradius dan tijdens de zomermaanden. Bovendien was het stroomverbruik hoger. Daar zit een bepaalde reden achter:

Stepan Rehak, woordvoerder van Škoda- elektrische SUV, zegt er het volgende over: “Ook ik ervoer dat. De auto was geprogrammeerd om het accupakket tot ongeveer tien graden Celsius te verwarmen. In de zomer is dat niet nodig, maar in de winter juist wel als de temperaturen lager liggen. Zodra de temperatuur van het batterijpakket onder tien graden kwam, begon de auto de batterij te verwarmen. De energie die hiervoor nodig was, kon niet voor het rijden worden gebruikt. Zo steeg het verbruik en werd de actieradius dus kleiner.”

enyaqiv2-4

Nadelen en voordelen

“Als je bij het laadstation aankwam, was de batterij goed opgewarmd zodat je direct met een behoorlijke snelheid kon laden”, vervolgt Stepan. Ook in de winter moeten de actieradius en het verbruik van de Škoda Enyaq iV natuurlijk goed zijn. De modellen die vanaf de zomer van 2021 zijn geproduceerd, verwarmen de batterij daarom tot net boven het nulpunt in plaats van tien graden Celsius. Dat heeft een duidelijk gunstige invloed op het verbruik en dus op de actieradius. Er zijn klanten die met gemak een keurig verbruik van 20 kWh per 100 kilometer realiseren.

skodaenyaqiv62-2

Nauwelijks nadelige gevolgen

Het is geen probleem dat de batterij in de winter minder opgewarmd wordt door de auto dan voorheen. Stepan verklaart: “Als je gaat snelladen met een accucapaciteit van 25 procent of meer, laadt het laadstation de batterij sowieso op tot een temperatuur van 23 graden Celsius. Men levert dan wel laadsnelheid in en mijn tip is daarom om zo lang mogelijk door te rijden, tot een capaciteit van minder dan 10 procent. Want als de batterij aan het werk is, warmt hij ook op. Als je de laatste kilometers ook nog wat sneller aflegt, warmt hij extra op en kun je zonder snelheid te verliezen snelladen, is mijn ervaring.”