dsc1552 (2)

Het pareltje uit de jaren '70

De Škoda 120 GLS is de meest aangename Tsjechische auto van eind jaren 70. De groene kleur van de auto met bruine stoelbekleding maakt het een plaatje! 

We hebben het hier over de Škoda 120 GLS die in 1978 is geproduceerd in Vrchlabí. Tot 2012 was de allereerste eigenaar nog in bezit van deze Škoda 120 GLS, maar daarna nam het Škoda-Museum het over. De auto is gerestaureerd en daarvan is nu het resultaat te zien. 

dsc1576

Škoda 120 GLS is versierd met roestvaststaal

Grand de Luxe Super zijn de woorden die staan voor de aanduiding in Škoda 120 GLS- het geweldige model. De volgorde van de modellen wordt als volgt aangehouden: de basisversie Škoda 120 vervolgens komt Škoda 120 L (Luxe) daarna komt de Škoda 120 LE (de Luxe Économique) waarmee zuinige ritten op de snelweg gereden kunnen worden door de versnellingsbak die hierop afgestemd is. Vervolgens is er nog de Škoda 120 LS (de Luxe Super) wat vier koplampen ter beschikking heeft. De Škoda 120 GLS (Grand de Luxe Super) staat bovenaan. 

dsc1538 (1)

Geliefd model

Eind 1976 begint de geschiedenis van de 120 Grande de Luxe Super. 40 concepten zijn gebouwd van de GLS-sedan in de fabriek in Vrchlabí. Deze 40 concepten hadden ieders 4 koplampen waarvan de grille bekleed was met roestvaststalen onderdelen. Om de achterzijde, de zijruitframes en de motorkap aan te kleden werd gebruik gemaakt van RVS. De zijspiegels van de auto zijn ook van roestvaststaal. De hoeveelheid RVS werd verminderd vanaf 1981 in verband met modernisering.  Hierdoor werden de beginmodellen van de 120 GLS een stuk meer geliefd. 

dsc0542 (2)

Eind jaren 70: zo was luxe

Door middel van hoofdsteunen die verstelbaar zijn, deurbekleding van goede kwaliteit en een stuurnaaf dat bekleed is pakt Škoda uit op het gebied van veiligheid en comfort. De verwarming op de achterruit komt goed van pas in de winter. De auto heeft een viercilindermotor van 1.174 cc, die achter de achteras gemonteerd is, heeft 58 pk. De GLS heeft een topsnelheid van 150 km/h. Mensen die deze auto rijden en kunnen veroorloven vinden het niet erg om duurder te moeten tanken. Er dient getankt te worden met superbenzine met octaangetal 96.  

dsc1570

Škoda 1203 vertraagt de productie

Meer dan 70% van de serieproductie, van het totaal aantal GLS modellen die is begonnen in de maand augustus van 1978, is voor de export bedoeld. Daarentegen heeft de Škoda 1203 de situatie uitgesteld. In de eerste instantie zou het busje met de aanwezige cultstatus meer ruimte creëren in de productiecapaciteit door in Slowakije te werk te gaan, maar het laatste concept was pas klaar op 31 december 1981. Er is dan al een briljante oplossing bedacht voor de transportband. Hierdoor kunnen de busjes en personenauto’s in verschillende volgordes gebouwd worden. Op dit moment is hier nog steeds sprake van, want de Škoda Enyaq iV gaat samen op de transportband met de Octavia

dsc0477 (1)

Een opvolger van de Škoda 1000 MB

De luxe Škoda 120 GLS is een opvolger van de 1000 MB, het populaire model met eveneens een achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving. De Škoda 100 verving de 1000 MB in 1969 en gaf het stokje door aan de Škoda 105, de 120 en de 130. Van deze modelreeks zijn meer dan een miljoen exemplaren gebouwd, maar slechts een fractie daarvan is zo luxe als de 120 GLS. 

De opvolger van de Škoda 1000 MB is de prachtige Škoda 120 GLS. Het bekende model wat een achterwielaandrijving heeft en een motor dat achter is geplaatst. In het verleden heeft de Škoda 1000 mb meerdere opvolgers gehad. De opvolger in 1969 was de Škoda 100. Deze werd opgevolgd door de Škoda 105, die weer door de Škoda 120 en die weer door de Škoda 130. Er zijn meer dan een miljoen stuks gebouwd van deze modellen, maar de luxe van een klein deel ervan lijkt op die van de Škoda 120 Grand, Luxe en Super.