foto-ilustracni-kopie

Buitentemperatuur bepaalt

Op mooie lente- of herfstdagen is de actieradius van uw elektrische auto hoger dan tijdens hoogzomer of hartje winter. Deze gevolgen heeft de buitentemperatuur op het stroomverbruik en de actieradius van uw elektrische auto.

Het verbruik en de actieradius van elektrische auto’s worden beïnvloed door de buitentemperatuur. Meer nog dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Want in de zomer en de winter moet niet alleen het interieur verwarmd of gekoeld worden, wat stroom kost, maar de temperatuur heeft ook gevolgen voor de efficiënte werking van het accupakket.

Wist u dat het koelen en verwarmen van het interieur niet worden meegerekend in de testcyclus van het WLTP-verbruik? De opgegeven actieradius kan dus erg verschillen bij extreme temperaturen.

foto-ilustracni-exterier

Batterijcellen werken graag bij 10 tot 35 graden

“De ideale werktemperatuur voor het accupakket ligt tussen de 10 en 35 graden Celsius. Dan hebben we het over de temperatuur in de batterijcellen. Bij hogere temperaturen wordt de batterijkoeling geactiveerd. Is het kouder, dan worden de chemische processen in de cellen vertraagd, waardoor de batterij minder stroom kan leveren of opnemen. Zo kan in de winter snelladen langer duren en wint de auto minder stroom terug bij het uitrollen. Wanneer de temperatuur tot onder het vriespunt daalt, wordt het accupakket verwarmd met warm water”, legt David Pekárek uit (werkzaam bij Škoda aan hoogspanningssystemen).

De passagiers in de auto willen het ook niet te warm of te koud hebben. Maar zowel de airco als de verwarming kost stroom en dus rijbereik. De optionele warmtepomp doet dit op een energiezuinige manier. “Zonnige lente- of herfstdagen zijn ideaal voor elektrische auto’s. Dan geeft de zon het interieur een aangename temperatuur, zonder dat de auto hoeft de koelen of verwarmen. En voor de batterij geldt hetzelfde”, aldus David Pekárek.  

foto-dobijeni

Zo beïnvloedt uw rijstijl het stroomverbruik

De temperatuur in het accupakket wordt ook beïnvloed door uw rijstijl. Door hard remmen en krachtig optrekken kan de batterij zo warm worden dat actieve koeling nodig is. Nog een manier waarop de bestuurder het stroomverbruik kan beïnvloeden, is met de gekozen snelheid. 130 km/h rijden kost natuurlijk veel meer stroom dan 100 km/h aanhouden. Dat we op de Nederlandse snelweg overdag overal honderd zijn gaan rijden, is dus bevorderlijk voor de actieradius.

foto-zimni-kopie

Actieradius berekenen met Škoda's Range Calculator

Overweegt u de overstap naar elektrisch rijden te maken en bent u benieuwd hoe ver u komt met de Enyaq iV of Enyaq Coupé iV? Gebruik Škoda’s Range Calculator om een ruwe schatting te krijgen. Kies simpelweg een model en ontdek hoe verschillende factoren de actieradius beïnvloeden.

Selecteer een seizoen, een omgeving (stad, buiten de stad, snelweg), uw favoriete rijprogramma en het aantal personen in de auto. U kunt zelfs invoeren op welke temperatuur u de klimaatregeling instelt. De Range Calculator toont meteen een schatting van het rijbereik. En u weet nu waarom de voorspelde actieradius in de lente en de herfst het grootst is.