ID.3 trekt veel nieuwe Volkswagen-klanten

Na zijn eerste jaar op de Europese markt doet de volledig elektrische ID.3 het uitstekend. Klaus Zellmer, bestuurslid voor verkoop, marketing en aftersales van Volkswagen AG zegt hierover het volgende: "De auto is een absoluut verkoopsucces! Klanten vinden hem mooi en vanuit het niets heeft de ID.3 in een groot aantal landen een sterke marktpositie ingenomen." Dit jaar zijn er al zo'n 144.000 bestellingen geplaatst bij Volkswagen waarvan de helft (70.000) nooit eerder een Volkswagen in bezit heeft gehad, bleek uit onderzoek van Volkswagen AG zelf.

Groeiende vraag

Vergeleken met andere modellen is dit bijzonder hoog, aangezien het gemiddelde van de Volkswagen-modellen op 36 procent nieuwe klanten ligt. In de eerste helft van 2021 zorgde een stijging in de vraag naar de ID.3 en andere ID.-modellen er voor dat Volkswagen in Europa in korte tijd uitgroeide tot marktleider van elektrische auto’s  in Europa. In augustus was de ID.3 de populairste elektrische auto in meerdere landen. 

Ook in West-Europa nam Volkswagen deze positie in sinds augustus. Om aan de sterke vraag te kunnen voldoen, worden dagelijks zo'n 1.200 nieuwe ID.3’s geproduceerd in de fabrieken in Zwickau en Dresden, waarbij Zwickau op beide productielijnen drie ploegendiensten draait. Bovendien is in China de productie voor de lokale markt gestart in Anting, waar de ID.3 in deze herfst wordt gelanceerd.

Onderscheidende eigenschappen

Onlangs heeft Volkswagen ID.3-klanten in Duitsland gevraagd naar de redenen voor hun aankoop en hun gebruikersgedrag. De belangrijkste redenen voor het kopen of leasen van een ID.3 waren de duurzame prestaties (60 procent) en de innovatieve technologie (51 procent). Een ander belangrijk onderdeel voor klanten om te kiezen voor de ID.3 was de persoonlijke dienstverlening van Volkswagen’s uitgebreide dealer- en servicenetwerk.