Veelgestelde vragen over de distributieriem

Heeft mijn auto een distributieriem of toch een ketting? Welke kosten kan ik verwachten als ik de distributieriem moet vervangen? En wanneer moet dit onderdeel vervangen worden? Dit zijn veel gehoorde vragen en onzekerheden die wij vaak te horen krijgen.

Waarom is dit zo'n belangrijk onderdeel?

De distributieriem is een getande, rubber riem die zorgt dat veel onderdelen in het motorblok op het juiste moment gaan bewegen ten opzichte van elkaar, bijvoorbeeld de timing van de nokkenas t.o.v. de krukas. De nokkenas bepaalt vervolgens weer wanneer de in- en uitlaatkleppen tijdig openen en sluiten. 

Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen en hierdoor kapot gaat, kan de motor onherstelbaar beschadigd raken; de timing van de bovengenoemde onderdelen klopt niet meer en waardoor het motorblok ernstig wordt beschadigd. Deze reparatiekosten zullen dan ook vele malen hoger liggen dan bij het tijdig vervangen. Als u niet weet of uw auto een distributieriem of ketting heeft kunt u dit in veel gevallen gemakkelijk zelf controleren; kijk in het onderhoudsboekje of onder de motorkap naar een sticker met daarop het laatste vervangingsmoment.

Een distributieriem moet gemiddeld na 3 tot 5 jaar vervangen worden of bij een kilometerstand van 60.000 - 120.000 km. Dit hangt af van uw auto/motorisering.

Heeft mijn auto een distributieriem of -ketting?

Een belangrijk verschil tussen een distributieriem en distributieketting is de slijtage. Een distributieriem moet gemiddeld na 3 tot 5 jaar vervangen worden of bij een kilometerstand van 60.000 - 120.000 km. In de meeste gevallen gaat een distributieketting levenslang mee en hoeft deze niet altijd vervangen te worden.

Het kan natuurlijk wel voorkomen dat door ouderdom een distributieketting teveel uitrekt (net zoals bij een fietsketting), of dat de kettingspanners en kettinggeleiders zijn versleten. In dit geval wordt vervanging van de ketting (samen met kettingspanners en -geleiders) noodzakelijk. Een indicatie van te weinig spanning op de ketting kan een ratelend geluid zijn bij het koud starten van de motor.

Twijfelt u of uw auto een distributieriem of -ketting heeft? Stuur ons gerust (vrijblijvend) een bericht via onderstaande knop.

Tip: vervang tegelijkertijd de waterpomp

Wanneer de distributieriem wordt vervangen, is het sterk aan te raden om ook de waterpomp preventief te vervangen. De waterpomp zorgt voor een goede flow van het koelwater en is een slijtage-onderdeel wat direct is verbonden met de distributieriem. Als de distributieriem toch vervangen moet worden, is vervanging van de waterpomp een kleine extra moeite.

Wat kost de vervanging van een distributieriem?

De kosten voor het vervangen van een distributieriem liggen tussen de 400 en 700 euro. Het prijsverschil zit hem in de motorisering van de auto en het model.

Bent u eigenaar van een Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagen, Audi, ŠKODA of SEAT? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende offerte.