Belangrijk!

Zowel remblokken als remschijven zijn aan slijtage onderhevig en dienen (voor uw eigen en andermans veiligheid) tijdig vervangen te worden. Samen met de kwaliteit van uw banden zorgen ze namelijk voor het adequaat tot stilstand komen van uw voertuig. Merkt u dat de auto tijdens het remmen bijgeluiden heeft, trilt of slechts een geringe remwerking heeft? Lees dan onderstaande informatie en/of neem direct contact met ons op.

Veel voorkomende remproblemen:

Piepende remmen
Heeft u last van piepende remmen, maar merkt u verder niet dat u minder remkracht heeft? In veel gevallen is er dan niets aan de hand. Wat vaak voorkomt is roest op de remschijf, wat vanzelf (na een paar keer remmen) verdwijnt. Het kan tevens voorkomen dat trillingsdemper-plaatjes zijn losgekomen van de remblokken, waardoor minuscule trillingen zich gaan uiten als een piepend geluid. Geef dit aan bij uw volgende werkplaatsbezoek, en dan kunnen wij voor u oplossen.

Knarsende remmen
Wanneer remmen blijvend een knarsend geluid maken, zijn de remblokken al té ver versleten. Dit is namelijk het geluid van ijzer-op-ijzer. Laat zo snel mogelijk uw remmen controleren en vervangen!

Trillende remmen
Trillingen tijdens het remmen kúnnen ontstaan door kromme remschijven. Kromme remschijven ontstaan meestal door lang stilstaan (met de voet op het rempedaal) na een flinke remactie. Hierdoor kan de hete remschijf de wrijvingswarmte niet kwijt op de plaats waar de remblokken de schijf vasthouden. Tip: gebruik bij stilstaan na een remactie (bijv. bij verkeerslichten) uw handrem i.p.v. voetrem. Trillingen tijdens het remmen kunnen overigens ook veroorzaakt worden door versleten ophangingsdelen. Maak een afspraak voor een werkplaatsbezoek, en wij controleren dit graag voor u.

Remsymbool brandt op het dashboard

Brandt er een 'remsymbool' op uw dashboard? Maak dan zo snel mogelijk een afspraak voor een werkplaatsbezoek. Dit betekent dat uw remblokken versleten zijn. Het signaal is afkomstig van een sensor die diep in de remblokken zit, maar wanneer de remblokken zó ver versleten zijn, komt deze sensor in contact met de remschijf en gaat het waarschuwingslampje branden. Maak een afspraak in onze werkplaats voor het vervangen van uw remblokken (en evt. remschijven).

Vervangen van remschijven en remblokken

Remschijven gaan langer mee dan remblokken. Vuistregel is dat remschijven 2x zo lang meegaan als een set remblokken. Wist u bovendien dat voorremmen veel sneller slijten? De voorremmen nemen namelijk +/- 70% van het remvermogen op zich!

Remvloeistof
Bij bepaalde onderhoudsintervallen wordt ook uw remvloeistof ververst. Remvloeistof trekt vocht aan, wat gevolgen heeft voor de remkracht en roestvormingen ín het remsysteem veroorzaakt. Gaat u zelf met remvloeistof aan de slag? Let dan extra op uw lak, want remvloeistof is erg agressief voor lak en vele metalen!

Wist u dat...

...het controleren van de remblokken zeer eenvoudig is?  Wanneer u naar de velg kijkt ziet u in de meeste gevallen de remklauw met daarin de remblokken. Zit dit blok bijna tegen de metalen houder aan? Dan moet deze snel vervangen worden.

Wat zijn de kosten?

De kosten voor het vervangen van remblokken en remschijven zijn zeer afwisselend. Zo spelen het merk, model en bouwjaar een belangrijke rol in het kostenplaatje. Benieuwd naar de kosten? Neem dan vrijblijvend contact op; wij maken graag een transparante prijsopgave. U kunt uiteraard ook direct een afspraak maken met onze werkplaats.