De tijdlijn van de Audi activesphere concept

  • In de showroom: proefrijden mogelijk
  • Mogelijk om te bestellen
  • Vanafprijzen bekend
  • Wereldpremière en onthulling
  • Aankondiging en eerste beelden
Blijf op de hoogte

Audi activesphere

De Audi activesphere biedt ultieme vrijheid en is hét ideale voertuig voor ambitieuze buitenavonturen, of het nu gaat om watersporten, skiën, golfen of rijden op ruige bergwegen. De activesphere combineert elegantie met uitstekende offroad-prestaties en biedt dankzij ultramoderne communicatietechnologie ook aan de buitenkant van de auto een unieke ervaring. De activesphere is de vierde uit het "sphere-"conceptgamma van Audi, na de skysphere, grandsphere en urbansphere.

De activesphere en de andere sphere modellen zijn het bewijs van Audi's visie op de hoogwaardige mobiliteit van de volgende dag. Elektrische concept auto’s hebben niet alleen een spannend design, maar zijn ook uitgerust met de nieuwste technologische innovaties op het gebied van zelfstandig rijden.

Technologische blauwdruk

De Audi activesphere concept is het vierde model in een "sphere"- serie van concept cars die Audi sinds augustus 2021 heeft onthuld. Ze delen alle dezelfde elektrische aandrijflijn en zijn alle vier ontworpen met autonoom rijden in het achterhoofd. Aan deze technologische blauwdruk zijn vier compleet nieuwe designs ontsproten, vooral op het gebied van interieurontwerp en de mogelijkheden voor inzittenden om hun tijd productief te benutten of gewoon te relaxen. Gezamenlijk weerspiegelen de vier sphere-modellen Audi’s visie op de premiummobiliteit van de toekomst.

De Audi activesphere kan in enkele seconden transformeren van een cross-over coupé in een pick-up. Via een ingenieus systeem kunnen de zijramen en het dak inschuiven. In deze ‘active back’ zijn bijvoorbeeld e-bikes mee te nemen. De C-stijlen blijven in positie om het dynamisch silhouet te behouden. In de dagboog zijn zelfs skidragers geïntegreerd.

Ruime afmeting

De Audi activesphere positioneert zich in het luxe segment met een lengte van 4,98 meter, een breedte van 2,07 meter en een hoogte van 1,60 meter. In combinatie met een wielbasis van 2,97 meter en de lage, vloeiend aflopende daklijn heeft hij veel weg van een sportwagen. Daarnaast heeft dit topmodel zeer opvallende designelementen, zoals 22 inch lichtmetalen velgen en tegengesteld openende voor- en achterdeuren. Tevens vallen de glasoppervlakken erg op. Via de transparante grille kunnen de inzittenden bijvoorbeeld door de ‘frunk’ het gebied vóór de auto zien. Dankzij ramen in het onderste deel van de deuren lijkt de omgeving vloeiend over te gaan in het interieur. Ook de fraai gewelfde achterklep is grotendeels van glas. 

audiactivesphereconcept-13

600 kilometer actieradius

Net als de andere sphere-concept cars maakt de Audi activesphere gebruik van het modulaire Premium Platform Electric (PPE). Tussen de assen van de activesphere is een accupakket geplaatst met een capaciteit van circa 100 kWh en aparte elektromotoren voor de voor- en achteras. Het totale systeemvermogen bedraagt 325 kW en het maximale koppel is zelfs 725 Nm. Als de accu volledig is opgeladen bereikt de activesphere zelfs een actieradius van meer dan 600 kilometer. Audi heeft het PPE-platform samen met Porsche ontwikkeld. Door de modulaire opzet is het geschikt voor modellen uit meerdere segmenten. Niet alleen voor het luxe D-segment waarin de activesphere valt, maar ook voor de populaire B- en C-segmenten. Bovendien zijn op basis van PPE verschillende carrosserievarianten te realiseren, zoals SUV’s en CUV’s. Daarnaast is het platform geschikt voor modellen met een vlak silhouet. De afmetingen en wielbasis van de huidige Audi A6 komen overeen met die van de activesphere. 

Snelladen

Alle toekomstige modellen op het PPE-platform maken net als de Audi e-tron GT gebruik van 800V-technologie. Deze kunnen geladen worden met een vermogen van 270 kW. Tien minuten laden is al goed voor een verhoging van de actieradius met 300 kilometer. Het 100 kWh accupakket dat in de activesphere aanwezig is is in nog geen 25 minuten van 5-80% geladen.

De Audi activesphere beschikt over adaptieve luchtvering met adaptieve dempers. De offroad-kwaliteiten zijn te danken aan quattro vierwielaandrijving en de variabele carrosseriehoogte. Normaal bedraagt de bodemvrijheid 20,8 cm. Dit is met 4 cm te verhogen bij offroad-gebruik. Bij ritten over de snelweg is de carrosserie juist met 4 cm te verlagen. Dit verbetert de stroomlijn en daarmee stimuleert hij een hogere actieradius.

Interieur krijgt een nieuwe dimensie

Het ontwerp van de activesphere (en eigenlijjk alle Audi sphere-modellen) is gebaseerd op comfort en luxe voor alle inzittenden. Het gaat in deze komende generatie van auto’s  niet zozeer om prestaties als kilowatts of snelheid, maar om rijbeleving en ruimte om andere dingen te doen.. Het interieur is minimalistisch, maar stijlvol. Hier lijken de vier losstaande stoelen te zijn opgehangen aan de middenconsole, die van voor naar achter doorloopt. Bij autonoom rijden verdwijnen de pedalen en het stuur. Voor alle vier inzittenden zijn er Augmented Reality-headsets. 

De Audi activesphere wereldpremière
Play

De Audi activesphere wereldpremière

Audi Dimension: mixed reality

De nieuwe activesphere beschikt over Audi Dimension, dit is een nieuw innovatief bedieningsconcept waarin de fysieke en virtuele wereld samenkomen op één plek. Via deze mixed reality-opzet wordt digitale content het blikveld als echt geprojecteerd voor de inzittenden. Het is zelfs mogelijk om 3D-content en interactieve elementen samen te voegen met een blik op de buitenwereld, dit gebeurt met Hightech headsets. Iedereen in de auto kan de headset naar eigen wens configureren. Ook geeft het systeem updates over drukte en eventuele gevaren op de weg. Daarnaast is het met mixed reality mogelijk om al tijdens de reis een indruk te krijgen van de bestemmingsplaats. Via dit intuïtieve systeem zijn ook airco-instellingen te wijzigen en is er toegang tot meer internetcontent. Het systeem is zelfs ook buiten de auto te gebruiken. Routes en/of afspraken die via de persoonlijke cloud zijn gemaakt, vinden via de headset automatisch hun weg naar de Audi activesphere. De headsets zijn zelfs te gebruiken als navigatietool op bijvoorbeeld skipistes en mountainbike-trails.

Meer spheres

De activesphere is de vierde en tevens laatste concept car van Audi. Verder zijn er nog de Audi skysphere, grandsphere (limousine) en de Audi urbansphere (SUV). Met deze modellen focust Audi op de ruimte (de sphere) die de inzittenden omringt en de beleving die dat met zich meebrengt. Ofwel: Audi-modellen waarbij een nieuw uitgevonden, flexibel interieur centraal staat. Die focus is mogelijk doordat een elektrische aandrijflijn compactere elementen heeft dan een traditionele variant en doordat alle sphere-modellen geschikt zijn voor level 4 autonoom rijden. Genieten en ontspannen tijdens een rit komen daarmee centraal te staan. De Grand Touring-modus staat daarbij voor maximaal comfort, maar ook voor het genieten van nieuwe diensten. Zo is voor elke rit qua route een prachtig binnendoor-alternatief samen te stellen. Ook is het mogelijk om on-board streamingfuncties te linken aan de muziek- en videoproviders die thuis worden gebruikt. Audi denkt ook al na over volgende stappen, zoals het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen op het gebied van bijvoorbeeld concerten en culturele en sportieve evenementen. Zo wordt een ‘sphere’ van Audi ook een platform voor ervaringen die verder gaan dan de rijbeleving alleen.