Safety first: 5 weetjes over Euro NCAP en botsproeven

Tegenwoordig zijn auto's verplicht te voldoen aan strenge veiligheidseisen, maar Škoda gaat nog een stap verder op het gebied van veiligheid. Vanaf 2008 heeft Euro NCAP veertien Škoda-modellen getest met al resultaat het maximaal haalbare: 5 sterren. Onlangs zijn de nieuwe FABIA en de ENYAQ iV uitgebreid getest en verkozen tot veiligste auto in hun klasse.

1. Škoda is strenger dan Euro NCAP

Škoda voert uiteraard ook zelfstandig veiligheidstests uit. Deze tests zijn strenger en uitgebreider dan die van Euro NCAP. Elke nieuwe Škoda moet tenslotte voldoen aan de veiligheidsregels van alle landen waar hij verkocht wordt, waarbij enige lokale consumentenorganisaties aanvullende eisen hebben. Bovendien houdt Škoda er rekening mee dat botsproefinstanties in China, Nieuw-Zeeland, Australië en Latijns-Amerika eveneens groen licht moeten geven. Verder zijn er ook de aanvullende eisen vanuit de Volkswagen Groep. Deze zijn gebaseerd op eigen analyses van verkeersongevallen. 

2. Nieuw systeem vergeet uw kind niet

Het Euro NCAP eist vanaf 2025 een systeem dat automobilisten waarschuwt als ze hun kind of hond achterlaten in de auto. Dit systeem zal eerst de aandacht van de bestuurder proberen te trekken door te toeteren en met de lichten te knipperen. Mocht dat niet helpen, volgt stap twee: de auto belt de bestuurder en toont camerabeelden van het interieur. De derde stap is het bellen naar 112.

3. Nederland behoort tot één van de acht Euro NCAP-landen

Euro NCAP staat voor European New Car Assessment Program, opgericht in 1997. De organisatie bestaat uit consumentenorganisaties, verzekeraars, transportministeries en onderzoeksinstituten uit acht Europese landen. De officiële tests worden uitgevoerd in laboratoria in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje, Oostenrijk, Italië, Zweden, en Nederland. De keuze voor in welk testcentrum de Euro NCAP nieuwe auto's tests, gebeurt op willekeurige basis.

4. De FABIA heeft reeds 200 (nagebootste) voetgangers aangereden

De Škoda FABIA heeft in zijn ontwikkelingstraject meer dan tweehonderd nagebootste voetgangers aangereden. Deze 'voetgangers' waren daadwerkelijk botsapperaten die lichaamsdelen van voetgangers nabootsen. Het doel van deze tests is om de constructie van de auto zo ‘meegaand’ te maken, dat het letsel bij het aanrijden van een persoon zo beperkt mogelijk blijft. Ter voorbereiding van de botsproef, wordt ieder auto-onderdeel gefinetuned op basis van ongeveer 140 computersimulaties. De klassieke crashtest met een complete auto vergt nog veel meer voorbereiding. In dat geval voert de supercomputer van Škoda duizend simulaties uit.

5. Euro NCAP stelt steeds meer eisen

De afgelopen jaren zijn de tests van de Euro NCAP steeds strenger geworden en houden hedendaags ook rekening met verschillende soorten aanrijdingen. Bovendien wordt er in de beoordeling ook gekeken naar actieve veiligheids- en assistentiesystemen, terwijl er voorheen alleen de resultaten van de crashtests werden geëvalueerd.

Het geheim van Škoda om steeds 5 sterren te scoren, is dan ook te danken aan vele verschillende slimme assistenten en tot wel negen airbags die uw veiligheid garanderen.