windtunneltests1

Škoda Enyaq iV met rode stippen en groene draadjes

De witte Škoda Enyaq iV op deze afbeelding is deels bedekt met zwarte folie. De folie is voorzien van rode stippen waar dunne, groene draadjes aan hangen. Waar deze draadjes goed voor zijn, is om ervoor te zorgen deze elektrische SUV verder kan rijden dan u dacht.

De wielen van de Enyaq iV worden gedraaid door rollen. Wanneer er een briesje opkomt beginnen de groene draadjes te fladderen, dit is de windtunnel! Jiří Novák (hoofd aerodynamica voor de Enyaq iV bij Škoda Technical Development) legt uit: “Door de beweging van de draadjes nauwlettend te volgen, kunnen we de luchtstroom over de carrosserie van de auto bepalen, Het doel is om de luchtweerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk te houden.”

windtunneltests7

Hoe beter de stroomlijn, hoe lager het verbruik

De groene wapperende draadjes zijn dus een hulpmiddel om een zo goed mogelijke stroomlijn te krijgen. Dat is belangrijk, want hoe beter de stroomlijn, hoe lager het verbruik en hoe hoger de actieradius op een batterij. Het pre-productiemodel staat in de windtunnel van de universiteit van Stuttgart. Het is niet de eerste keer dat de aerodynamica-experts van Škoda hier zijn. Al eerder waren ze er met een schaalmodel op ware grootte en een prototype van de Enyaq iV.

windtunneltests4

Cruciaal in de ontwikkeling

Bij een nieuw model wordt de stroomlijn grotendeels bepaald met behulp van computersimulaties. Dat is een klus voor Škoda's supercomputer. Het meten in de windtunnel is cruciaal in de gehele ontwikkeling. Het is meer een bevestiging van alle energie die in de auto is gestoken. Een heel belangrijk moment dus.

windtunneltests3

Samenwerking tussen de teams

De aerodynamica experts delen de onderzoeksresultaten met hun collega’s van design en ontwikkeling om de prestaties te verbeteren van het model. “Al tijdens de ontwikkeling zitten we regelmatig om de tafel”, zegt Zdenĕk Sloupenský, coördinator aerodynamica van elektrische Škoda-modellen. “Dan bespreken we de basislijnen en -verhoudingen van de auto, maar ook details als kleine aanpassingen aan de bumpers en de buitenspiegels komen aan bod.”

windtunneltests5

Kleine aanpassing, groot verschil

Zelfs een megakleine wijziging die de luchtweerstand met slechts een honderdste verlaagt, kan de actieradius van de Enyaq iV met maar liefst zeven kilometer vergroten. Dat lijkt weinig, maar meerdere van dit soort aanpassingen en er is zomaar twintig kilometer extra range. En bij het rijden op de snelweg is er nog meer winst te behalen.

windtunneltests2

Bescherming tegen vuil

Om terug te komen op wapperende groene touwtjes: de bewegingen die ze maken worden vastgelegd door meerdere camera’s. Vervolgens worden de opnames gebruikt om een kaart te maken van de luchtstroom op bepaalde punten van de carrosserie, zoals bij het spatbord achter het voorwiel of rond de achterklep. Door de luchtstroom te optimaliseren, wordt ook de carrosserie beschermd tegen vuil op de weg.

Nadat de draadjes zijn gebruikt, wordt er kunstmatige rook over de carrosserie geblazen. Deze rook volgt uiterst nauwkeurig de lijnen van de carrosserie en maakt zichtbaar hoe lucht rond de auto stroomt. De plekken die voor aerodynamica-experts het lastigst, zoals de buitenspiegels, worden scherp in de gaten gehouden.

Hoge prestaties

De aerodynamica-experts van Škoda Technical Development doen heel goed werk. De huidige Škoda-modellen behalen op het gebied van stroomlijn geweldige rapportcijfers. De Octavia Hatchback behoort met een Cw-waarde van 0,24 (Octavia Combi: 0,26) tot de best scorende auto’s in zijn klasse, net als de FABIA (0,28). De ENYAQ iV is met een Cw-waarde van 0,25 een van de meest gestroomlijnde SUV’s en de Enyaq Coupé iV doet het met zijn coupédesign met 0,23 nog een tikkeltje beter.

Bekijk de video
Play

Bekijk de video