Zeldzaam en betaalbaar

Nieuwe personenbusjes zijn in Nederland vaak exclusief, toch is de Volkswagen Multivan een zeldzame uitzondering hierin. Dat komt met name doordat het een plug-in hybride is, waardoor de CO2-uitstoot laag is en dus ook het bpm-bedrag. Voor een aantrekkelijke prijs is de zeer ruime Volkswagen Multivan een heel goed alternatief voor de geijkte SUV.

Naast de Transporter T6.1 en de ID. Buzz

In de zomer van 2021 werd de Multivan onthuld, destijds werd de ID. Buzz ook bekendgemaakt. Hierdoor kreeg de introductie van de Multivan niet alle aandacht in de media die het verdiende. Toch is het zo dat we deze T7 (zoals de Multivan ook wel wordt genoemd) niet moeten zien als vervanger van de Transporter T6.1. De Multivan is gebaseerd op het MQB-platform van Volkswagen en is een stuk lager dan de T6.1, hierdoor is hij eigenlijk minder geschikt als bestelbus. Volkswagen heeft heel veel tijd en moeite gestopt in het ontwikkeling van een hele nieuwe personenbus.

Wat maakt de Volkswagen Multivan zo interessant?

Personenbussen waren vaak voor zeven of meer inzittenden. Voorheen hadden deze geen toekomstperspectief in Nederland door hun hoge CO2-uitstoot. Aangezien ook het bpm-bedrag is gebaseerd op de CO2-emissie, betaalde je al gauw € 33.000 aan bpm op een Multivan van minimaal € 90.000 uit de vorige generatie. Met een dieselmotor stond het wagengewicht al op 2.000 kilo, waardoor de wegenbelasting ook al heel hoog uitviel. Meestal werden ze gekocht voor taxi- of shuttlediensten.

Dankzij elektrificatie is er echter weer hoop voor alle personenbussen, ook met de zeer compleet uitgeruste Volkswagen ID. Buzz valt in dezelfde prijscategorie. Met de Multivan plug-in hybride is een personenbus met veel stoelen een ideale aankoop. Hij deelt zijn aandrijflijn met de Arteon eHybrid en wordt met andere vermogens- en prestatiecijfers wel dezelfde combinatie gemaakt van een 1,4-liter viercilinder en een elektromotor. Met de lage theoretische CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer blijft de bpm ook laag en heeft hij een instapprijs van iets meer dan € 56.000. Dat is een enorm verschil ten opzichte van de vorige generatie.

Daarnaast heeft u het voordeel van het halftarief voor de wegenbelasting. Allemaal financiële voordelen die van deze ruime bus ineens een erg aantrekkelijk alternatief maken voor grote zevenzits SUV’s, zoals onze SEAT Tarraco of Škoda Kodiaq.

Nog net iets meer dan een SUV.

De Multivan wordt aangeboden in twee verschillende lengtematen; de L1 en L2. Hij is hoog, heeft vlakke zijkanten en heeft een rechte lijn, maar oogt minder stoer dan een SUV en vergt misschien wel uitleg, vooral bij zakelijk gebruik. Met zijn tweekleurigheid is het zeker een opvallende bedrijfswagen, toch draait alles om het interieur. Ook met de korte(re) L1-uitvoering is de binnenruimte enorm en de stoelen staan hoog op de vlakke, lage vloer en klappen niet weg in die vloer. Tevens is er een laadruimte tot wel 3.672 liter als de stoelen uit de bus worden gehaald. Hoe groot de bagageruimte achter alleen de derde zitrij is, is niet officieel bekend, toch is dit veel meer dan de zevenzits SUV’s.

Ook is er een verschuifbare console tussen de voorstoelen (optioneel). Deze kunt u via een lange rail ver naar achteren halen, waarna er onder meer tafelbladen uitgeklapt kunnen worden. Alle stoelen hebben aan de binnenste zijde een losse armsteun. De zijruiten kunnen echter niet open, maar een klein schuifraampje is tegen meerprijs verkrijgbaar. Het maximale trekgewicht voor de Multivan is 1.600 kilo.

Zo presteert de Multivan in het verkeer.

In andere landen wordt de Multivan ook met benzine- en dieselmotoren aangeboden, hier is hij er alleen als plug-in hybride. Zijn aandrijflijn is net als bij andere PHEV’s uit Wolfsburg gefabriceerd met een 1.4 TSI-benzinemotor en een zestraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Alles werkt op een fijne manier samen. In de Multivan komt deze combinatie tot 218 pk, waardoor hij krachtig presteert. De acceleratie van 0 tot 100 gaat in praktijk in 8,8 seconden.

Op de elektromotor komt u ongeveer 58 kilometer ver. Zonder eerst de accu op te laden heeft hij een benzineverbruik van 1 op 13,9, dat is heel zuinig. Op een ‘schuifbalkje’ op het scherm is het mogelijk om te regelen hoeveel stroom u achter de hand wilt houden om geheel CO2-vrij naar de bestemming in de stad te rijden.

Het rijgedrag

In de Multivan zit u rechtop en hoog boven de vloer, wat even wennen zal zijn voor als u normaal in een personenauto rijdt. Het overzicht is prettig en het uitzicht naar achteren is ook overzichtelijk. Het dashboard heeft een digitaal instrumentarium en een multimediasysteem waarin alle belangrijke functies zijn opgenomen. Ook in de Multivan zijn er ‘sliders’ voor de temperatuurbediening. In en om het dashboard is heel veel ruimte gecreëerd voor kleine spullen.

Standaard al compleet

De Volkswagen Multivan is bij ons verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringen. De basisversie wordt uitsluitend geleverd als vijfpersoons auto, voor de zevenzitter is de Life uitvoering minimaal vereist. Ten opzichte van de basisversie heeft deze uitvoering onder meer een automatisch sluitende achterklep, schuifdeuren met sluithulp, een lichtsensor, mooiere bekleding, airco met luchttoevoer naar achteren, parkeerhulp voor en achter en een licht- en regensensor. Optioneel zijn de adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, een spoorassistent en een grootlichtassistent.

Voor een meerprijs van € 510 heeft u de Multivan Life Business. Bovenop de Life komen onder meer privacy glas vanaf de B-stijlen, PreCrash Basic, een achteruitrijcamera, een verschuifbaar middenconsole met klaptafeltjes, 18-inch lichtmetalen wielen, automatische airco met drie zones, een draadloze telefoonlader en navigatie. Tevens heeft elke Multivan standaard een multimediasysteem met smartphone-integratie en online-services.

De meest complete uitvoering is de Multivan Style. Die heeft onder meer een chroompakket, een grille met LED-verlichting, volledig elektrisch bedienbare schuifdeuren, led-matrix koplampen met adaptieve lichtbundels, chique interieurpanelen, stoelen die met velours en kunstleer zijn bekleed, parkeerhulp en stoelverwarming voorin.

Heeft u interesse in deze ruime en betaalbare Volkswagen Multivan? Bekijk de modelpagina of kom hem bekijken in ons bedrijfswagencentrum!