Betaalbaar

In 2025 zal Volkswagen aantonen dat een elektrische Volkswagen niet meer dan € 30.000 hoeft te kosten. Het bedrijf introduceert dan een betaalbaardere EV, die fungeert als een alternatief voor de ID.3. Deze nieuwe elektrische auto zal geen cross-over zijn, maar eerder een elektrische variant van de Polo, maar wel met een opmerkelijk traditioneel design.

db2023au00175

Actieradius tot 450 km

Volkswagen breidt in hoog tempo zijn volledig elektrische ID-familie uit. Naast de reeds beschikbare modellen ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz, is recent ook de ID.7 toegevoegd die dit najaar op de markt komt. Hoewel Volkswagen al in verschillende segmenten volledig elektrische modellen aanbiedt, ontbrak tot nu toe een compacte categorie, die van groot belang is in Europa. In 2025 komt hier verandering in met de lancering van de productieversie van de ID.2.all Concept, die eerder dit jaar werd getoond. Wij richten onze pijlen alvast op deze elektrische variant van de Polo, waarvoor Volkswagen een internationale vanafprijs van minder dan €25.000 heeft vastgesteld.

Volkswagen ID2all details-8

Ook in Nederland?

De beschikbaarheid van de Volkswagen ID.2 in Nederland voor minder dan € 25.000 is nog onzeker. Desondanks is de ID.2 een belangrijk model voor het merk, aangezien het de eerste elektrische Volkswagen is met een geheel nieuwe designtaal. Het ontwerp kenmerkt zich door eenvoudige en strakke lijnen, zonder overbodige visuele elementen, wat resulteert in een nuchtere en volwassen uitstraling. Andreas Mindt, afkomstig van Bentley, is verantwoordelijk voor deze nieuwe designrichting. De ID.2 heeft een traditioneel Volkswagen-gezicht met een rechte schouderlijn en een C-stijl die is afgeleid van de Golf. De achterlichten zijn visueel verbonden met de kijkers aan de voorkant, wat zorgt voor een opvallend ontwerpkenmerk.

Nieuwe Polo HK (1)

Alternatief voor de Polo

De Volkswagen ID.2 wordt volgens de berichten ongeveer 4,05 meter lang, waarmee hij ruim 20 centimeter korter is dan de grotere broer ID.3 en bijna dezelfde grootte heeft als de Polo. Echter, de ID.2 zal zowel in hoogte, als breedte groter zijn dan de Polo, waardoor hij meer weg heeft van de Golf. Ondanks zijn vergelijkbare formaat met de Polo, biedt de ID.2 aanzienlijk meer interieurruimte, wat komt door de lange wielbasis van ongeveer 2,60 meter. Dit is slechts 3,5 centimeter korter dan die van de huidige Golf. Hierdoor kunt u rekenen op een hatchback die ongeveer 440 liter bagageruimte heeft en dat is aanzienlijk meer dan de 381 liter van de Golf. Oftewel: de ID.2 biedt Golf-ruimte in een EV van Polo-formaat.

Volkswagen ID2all details-6

MEB Entry platform

De ID.2 onderscheidt zich door zijn ruime interieur, dat voornamelijk komt door zijn technische samenstelling. In tegenstelling tot bestaande elektrische voertuigen op het MEB-platform van Volkswagen, heeft de ID.2 geen elektromotor achterin en is het geen achterwielaandrijving. De auto zal worden gebouwd op het nieuwe MEB Entry-platform, dat onder diverse compacte elektrische voertuigen van de Volkswagen Groep zal worden geplaatst. Volkswagen presenteerde de ID.2.all Concept met een krachtige elektromotor van 226 pk, maar een latere sportieve GTX-variant is nog niet uitgesloten. Ter vergelijking, de Polo GTI heeft een vermogen van 207 pk. Er zullen waarschijnlijk verschillende varianten van de ID.2 komen met een actieradius van 450 kilometer, maar het is mogelijk dat goedkopere uitvoeringen een kleinere actieradius zullen hebben.

Volkswagen ID2all details-7

De beste in het segment worden

Ook een ander belangrijk detail: in de ID.2 lijkt een terugkeer naar het gebruik van fysieke tuimel- en druktoetsen reëel te zijn, zelfs voor de klimaatregeling. Bovendien lijkt het erop dat Volkswagen een fysieke draai- en druktoets aan de middentunnel van de ID.2 wil toevoegen voor de bediening van het infotainmentsysteem, iets wat niet voor mogelijk werd gehouden. Tevens streeft Volkswagen ernaar om de elektrische concurrenten in het compacte segment te overtreffen met de introductie van de ID.2. Deze elektrische auto zal vanaf 2025 worden geproduceerd in de SEAT-fabriek in Martorell. Naast de ID.2 zal er ook een crossover-variant genaamd ID.2X worden gelanceerd in Pamplona, Spanje, als elektrisch alternatief voor de T-Cross. Bovendien heeft Volkswagen plannen om vóór 2027 een nog kleinere compacte EV op de markt te brengen, mogelijk genaamd ID.1, met een instapprijs van minder dan €20.000.