Als verkoopadviseur Jasper Kuiper de Volkswagen UP! start, valt er eigenlijk weinig op. De auto start direct, zoals een jong gebruikte of nieuwe auto start en het motorblokje spint alsof die vorige week uit de showroom is gereden. Nog zo'n 2500 km en de Volkswagen UP! 1.0 MPI 60 pk van Thijs had de kilometerstand van 400.000 km bereikt. Een getal die je soms voorbij ziet komen bij kilometervretende diesels en ook wel bij benzine-motorblokken, maar een driecilinder met een blokinhoud van 1000cc is een ander verhaal. Wat is hier voor nodig? Eigenlijk niet zo bijzonder veel. 

P1033276

De koop

De eigenaar had eigenlijk maar één eis: een zuinige auto, die zo'n 80/100 km per week ging rijden. De ruimte van het vervoer speelde geen rol. Thijs kocht daarom in de lente van 2012 zijn Volkswagen UP! bij Huiskes-Kokkeler. Qua kilometrage zet 80 tot 100 km per week geen zoden aan de dijk, verandering van werkgever deed dat wel. Een andere locatie betekende meer kilometers. Een groot aantal meer. Wel zo'n 1000 km in de week. 

130 km/u gemiddeld, volle belasting en een verbruik van 1 op 20

Hoewel het woon- werkverkeer doorgaans helpt om een auto zijn ervaring te geven, doet een verre vakantie dit natuurlijk ook. Thijs zegt zelf ook dat de autovakanties de mooiste herinneringen zijn aan de UP!. De top van de Alpe d'Huez, het Zwarte Woud, Oostenrijk, Frankrijk of Hongarije, het Volkswagentje met berijder en passagiers kwam overal. "Het is geen snelheidsmonster, maar de auto met meerdere personen/bagage vol beladen en met 130 km/u gemiddeld, lukte 1 op 20 altijd vrij gemakkelijk." 

P1033271

Hoe bereik je zo'n kilometerstand?

Thijs zegt dat de UP! elk jaar 1 à 2 keer onderhoud heeft gehad, denk hierbij aan kleine en grote onderhoudsbeurten en de verschillende checks. Uiteraard is een auto, ongeacht hoe ermee wordt gereden, onderhevig aan slijtage. Toch heeft de witte driecilinder naast het wisselen van banden, ruitenwissers, distributieriem, remschijven- en blokken, geen ingrijpende reparaties gehad. "De accu ging na een maand of 3 stuk, dat is eigenlijk het enige." 

Op een deukje in het spatbord, wat stof onder de motorkap en een krasje na, is de Volkswagen na 397.473 km vrij smetteloos te noemen. "De staat van de up! vind ik nog steeds heel erg goed. Hij rijdt voor mijn gevoel net zo soepel als na 10.000 km. Ik kan alleen merken dat de auto wat minder zuinig is geworden." 

P1033282

Om een auto te beoordelen kijken we als koper vaak naar de statistieken die het meest voor de hand liggen: de kilometerstand, het bouwjaar en misschien wat technische gegevens over de modeluitvoering en de aandrijflijn. De collega's in de werkplaats kijken hoe er met een auto wordt omgegaan: Is er regelmatig onderhoud uitgevoerd? Is er wel of niet bespaard op onderdelen? En wat zegt de technische staat over hoe er mee wordt gereden? Wanneer je als eigenaar veel kilometers rijdt, onderhoud uitvoert wanneer nodig en simpele vuistregels toepast als het warmrijden van het motorblok, dan is een kilometerstand van 400.000 km echt geen uitzondering. 

Het eindoordeel

Na bijna 400.000 km is de staat van de auto echt nog prima zegt Thijs. "Heb er jarenlang heel tevreden mee rondgereden. Hij deed wat ie moest doen, liet ons nooit in de steek en er past toch meer in dan je in eerste instantie denkt." Dat laatste is dan tevens het nadeel van de UP! zegt hij, de auto is voor een gezin van vier te klein geworden. De Volkswagen UP! 1.0 MPI heeft geen turbo en heeft daarom een maximaal vermogen van 60 pk, iets wat prima is voor het dagelijks gebruik. "De snelweg oprijden in Duitsland is dan wel eens minder prettig." 

"Het is dat de auto nu echt te klein wordt en er geen twee Maxi-Cosi's met kinderwagens achterin passen, anders waren we er verder mee gereden!" Helaas dus net niet de heilige 400.000 gehaald. Onlangs hebben we de nieuwe Škoda Octavia van Thijs bij hem thuis afgeleverd; lekker wat meer ruimte en een nieuwe kandidaat om het huidige kilometerrecord te verbreken.