
Het voordeel van Hybride rijden:
Tot 144 km elektrisch | De power van een PHEV
De nieuwste generatie plug-in hybride auto's zijn nu te bewonderen bij Huiskes-Kokkeler. Plug-in hybride (PHEV) auto's hebben zowel een elektromotor als een benzinemotor. Dat heeft verschillende voordelen. Met de hoge actieradius van de nieuwste PHEV's zijn bijvoorbeeld bijna alle woon-werk ritjes volledig elektrisch te rijden. Heb je meer kilometers nodig? Dan schakel je over op de brandstofmotor. Ontdek de nieuwste PHEV's van Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda en CUPRA op deze pagina.
Welke voordelen biedt het rijden in een hybride auto?
✅ Beter voor het milieu: Hybride auto's stoten minder CO2 uit, daardoor zijn ze milieuvriendelijker.
✅ Stil rijden: Dankzij de mogelijkheid om op elektriciteit te rijden, produceren hybride voertuigen minder geluid dan conventionele benzine- of dieselauto's, wat voor een fijnere rijervaring zorgt.
✅ Lagere brandstofkosten: Door het gebruik van zowel een elektrische als een benzinemotor verbruiken hybride auto's minder brandstof, waardoor je minder vaak hoeft te tanken en geld kunt besparen op de brandstofrekening.
✅ Minder onderhoud: De combinatie van motoren leidt tot minder slijtage, met name aan de remmen en motor, waardoor hybride auto's doorgaans minder onderhoud vereisen.
✅ Minder BPM: De aanschafbelasting wordt berekend op basis van CO2-uitstoor en is daardoor lager in vergelijking met benzine- of dieselauto's.
De vernieuwde Golf is er ook als plug-in hybride. Daarmee rijd je tot wel 144 km* elektrisch en de rest natuurlijk met de brandstofmotor. De meeste ritten kun je dus volledig elektrisch afleggen. Bovendien is de Golf dankzij de snellaadfunctie tot 40kW snel weer opgeladen. De plug-in hybride Golf is er als eHybrid (150 kW/204 pk) of als sportieve GTE met 200 kW/272 pk. In het interieur vind je het grote touchscreen met alle functies overzichtelijk op één plek.
De populaire Volkswagen Tiguan is de perfecte mix tussen kracht en comfort. Als plug-in hybride met zowel een elektromotor als benzinemotor kun je tot 128 km volledig elektrisch rijden. De accu is zo weer vol te laden dankzij de ondersteuning voor DC snelladen tot 40 kW. De grotere wielbasis zorgt ervoor dat de Tiguan groter dan ooit is. Dat merk je vooral aan de binnenruimte en de grotere kofferbak van maar liefst 650 liter. Ook handig: de Tiguan heeft tot 2.000 kg trekkracht om een caravan of trailer makkelijk mee te nemen.
De Volkswagen Passat biedt altijd premium comfort en heeft nog meer bagageruimte dan z'n voorgangers. Zo bedraagt de kofferbak maar liefst 510 liter. De nieuwe Passat is als plug-in hybride uitgerust met zowel een elektromotor als een 1.5 TSI benzinemotor. Voordat de brandstofmotor het overneemt kun je tot 125 km volledig elektrisch rijden. En met de snellaadfunctie tot 40 kW zit de accu zo weer vol.
De Volkswagen Tayron is een ruime en veelzijdige SUV die zowel als mild-hybride als plug-in hybride verkrijgbaar is. De plug-in hybride variant heeft een batterij van 19,7 kWh, goed voor een elektrische actieradius tot 126 kilometer. Naast de efficiënte aandrijving biedt de Tayron veel ruimte. Met vijf passagiers aan boord is er een bagageruimte van maximaal 885 liter en optioneel is er een derde zitrij beschikbaar, waardoor er plaats is voor zeven personen. Hiermee is de Tayron een praktische keuze voor gezinnen en lange ritten.
De Škoda Kodiaq is de enige plug-in hybride SUV die het merk levert. Binnenin de Kodiaq geniet je van de enorme ruimte en het gebruiksgemak dankzij de Smart Dials. De bediening van de DSG-transmissie is verplaatst naar de stuurkolom waardoor de middenconsole nu nog meer opbergruimte heeft. Met zijn vermogen van 204 pk en een elektrisch rijbereik tot 123 kilometer biedt deze variant een combinatie tussen prestaties en een gunstig verbruik.
De nieuwe Škoda Superb heeft een vernieuwde designtaal, is ruimer dan ooit én is gebruiksvriendelijker dankzij de fysieke knoppen en het grote 13 inch touchscreen. Hijs is verkrijgbaar als gestroomlijnde Hatchback en extra ruime Combi. De Superb heeft dankzij de nieuwste generatie PHEV-technologie een elektrische range tot maar liefst 136 km*. Natuurlijk zit de Superb ook weer vol met de Simply Clever-functies van Škoda: 28 om precies te zijn.
De SEAT Leon is voor zowel particuliere als zakelijke rijders de meest betaalbare plug-in hybride van Nederland. Hij is er zowel als 5-deurs als stationwagon. De Leon heeft als plug-in hybride een extra groot elektrisch rijbereik tot 132 km*. Wil je net wat verder? Samen met de brandstofmotor heeft de Leon een gecombineerde range tot wel 910 km. Standaard is de Leon voorzien van een 10,4 inch navigatiesysteem, Virtual Cockpit, Draadloze Apple CarPlay en meer.
De nieuwe CUPRA Formentor is krachtiger, stijlvoller en innovatiever dan ooit. Het nieuwe CUPRA design is onderscheidend dankzij de shark-nose en de driehoekige LED verlichting. De Formentor bewijst dat rijplezier en plug-in hybride rijden goed bij elkaar passen: met maximaal 272 pk aan vermogen en het elektische rijbereik van 125 km geniet je van grootse prestaties. De Formentor is dan ook geschikt voor elke rit: van comfortabel cruisen tot sportief sturen.
De nieuwe CUPRA Leon en Leon Sportstourer zijn gemaakt om te presteren én hebben de modernste plug-in hybridetechnologie aan boord. Ze beschikken over een vermogen van 150 kW/204 pk en een elektrische range tot 131 km*. De extra krachtige Leon VZ Performance en VZ Extreme zijn zelfs voorzien van een 200 kW/272 pk sterke aandrijving. Met de driehoekige LED koplampen en het verlichte CUPRA logo achterop is de nieuwe Leon een opvallende verschijning.
De nieuwe Audi A3 Sportback TFSI e heeft een elektrische actieradius van maar liefst 143 kilometer. Er zijn twee versies: de 40 TFSI e aandrijflijn met 150 kW/204 pk en een 45 TFSI e met 200 kW/272 pk. Ook kan de A3 nu met maximaal 50 kW snelladen. Zo is je batterij binnen een half uur van 10 tot 80% opgeladen.
De Audi Q5 en Q5 Sportback zijn de nieuwe premium SUV's van het merk. Alleen de plug-in hybride versies komen naar Nederland. Ze zullen vanaf medio 2025 leverbaar zijn. Niks missen over de introductie? Ga via de knop hieronder naar de modelpagina en meld je aan.
De Audi A5 Limousine en Avant zijn er nu ook als krachtige en efficiënte e-hybrid quattro plug-in hybride. Verschillende innovaties leveren een indrukwekkend elektrisch rijbereik tot 108 kilometer* op. Verder hebben ze een elegant design en een modern interieur. Er zijn twee vermogensniveaus beschikbaar: 220 kW of de sterkere 270 kW. De A5 e-hybrid quattro mag geremde aanhangers tot 1.900 kilogram trekken.
Lees hier veelgestelde vragen omtrent PHEV.
PHEV staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle.
Dit is een hybride auto die zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor heeft. In tegenstelling tot een gewone hybride (HEV), kan een PHEV extern worden opgeladen via een stekker, waardoor hij langere afstanden volledig elektrisch kan rijden voordat de benzine- of dieselmotor nodig is.
De actieradius is de maximale afstand die een voertuig kan afleggen op een volle acculading of tank. De modellen op deze pagina hebben de modernste plug-in hybridetechnologie aan boord, waardoor ze allemaal een enorme elektrische actieradius hebben. Daardoor zijn bijna alle dagelijkse ritten volledig elektrisch gereden kunnen worden.
Een plug-in hybride (PHEV) heeft zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor. De batterij kan extern worden opgeladen en maakt elektrisch rijden mogelijk over korte afstanden. Als de accu leeg is of extra vermogen nodig is, schakelt de auto automatisch over op de brandstofmotor. Tijdens het rijden kan de batterij deels worden opgeladen door regeneratief remmen. Hierdoor combineert een PHEV de voordelen van elektrisch rijden met de flexibiliteit van een brandstofmotor.
In 2025 bedraagt de bijtelling voor plug-in hybride auto’s 22% van de cataloguswaarde. Dit percentage geldt voor alle auto's met CO₂-uitstoot, waaronder PHEV’s. In tegenstelling tot volledig elektrische auto's, die een lager tarief hebben over een deel van de cataloguswaarde, krijgen plug-in hybrides geen korting en vallen ze volledig onder het 22%-tarief.
Omdat je veel dagelijkse ritten volledig elektrisch aflegt, is je brandstofverbruik lager. Wanneer je vaak oplaadt en elektrisch rijdt, gebruik je een stuk minder brandstof. Bij langere ritten, wanneer je overschakelt naar de brandstofmotor, stijgt je brandstofverbruik.
Het belangrijkste verschil tussen een plug-in hybride (PHEV) en andere hybride systemen is de mogelijkheid om de batterij extern op te laden. Een gewone hybride (HEV) laadt de batterij alleen op via de verbrandingsmotor en regeneratief remmen, waardoor hij slechts korte afstanden volledig elektrisch kan rijden. Een mild-hybride (MHEV) heeft een kleinere batterij die de verbrandingsmotor ondersteunt, maar kan niet zelfstandig elektrisch rijden. Een plug-in hybride heeft daarentegen een grotere batterij, waardoor hij langere afstanden volledig elektrisch kan afleggen en pas overschakelt op de brandstofmotor wanneer dat nodig is. Hierdoor biedt een PHEV meer elektrische rijmogelijkheden en lagere brandstofkosten bij regelmatig opladen.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.