Ontdek de kracht van een plug-in hybride
Ontdek de kracht van een plug-in hybride
Škoda Elroq tijdelijk vanaf € 429 p/m
Škoda Elroq zakelijke lease actie
Eenvoudig een afspraak maken voor schadeherstel
Shortlease tot 12 maanden - Zakelijk & Particulier
Werken bij Huiskes-Kokkeler
In het belastingplan 2026 is bevestigd dat de fiscale bijtelling voor volledig elektrische auto’s in 2026 18% bedraagt over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Dat percentage blijft dus lager dan de bijtelling voor fossiele en hybride auto’s. Voor veel zakelijke rijders biedt dit duidelijkheid, rust en zekerheid. Kies je in 2026 voor een volledig elektrische leaseauto, dan staat de bijtelling voor 60 maanden vast. Wij helpen je graag begrijpen wat deze wijzigingen precies voor jouw situatie betekenen — helder, persoonlijk en zonder gedoe.
De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen dat de eerder geplande verhoging van de EV-bijtelling naar 22% heeft tegengehouden. Daarmee blijft elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijker dan fossiel rijden, een belangrijke prikkel om de elektrische transitie te ondersteunen.
De achtergrond hiervan is helder: zonder deze aanpassing zouden elektrische auto’s in 2026 zwaarder worden belast dan benzineauto’s, terwijl vooral kleinere EV’s nog hoger geprijsd zijn. Het amendement voorkomt dat onwenselijke effect en ondersteunt de groei van elektrisch rijden in de zakelijke markt.
In 2026 gelden deze regels voor zakelijke rijders die kiezen voor een volledig elektrische auto:
✅ 18% bijtelling over de eerste €30.000 aan cataloguswaarde
✅ 22% bijtelling over het bedrag boven €30.000
✅ Stap je in 2026 in een nieuwe elektrische leaseauto, dan blijft de 18% bijtelling vijf jaar lang gelden
✅ Daardoor behoud je als zakelijke rijder langdurig fiscaal voordeel bij de keuze voor een EV
Deze geleidelijke verhoging maakt elektrisch rijden financieel aantrekkelijk en biedt je als zakelijke rijder de ruimte om een weloverwogen keuze te maken.
Het aangenomen amendement werkt ook flankerende maatregelen uit rond de pseudo-eindheffing, die per 1 januari 2027 wordt ingevoerd.
Deze regeling houdt in dat werkgevers een extra heffing van 12% over de cataloguswaarde betalen wanneer zij een niet-volledig elektrische leaseauto ter beschikking stellen.
Volgens de aangeleverde informatie betekent dit in de praktijk dat zakelijke leaseauto’s vanaf 2027 vrijwel altijd volledig elektrisch zullen zijn. De extra kosten voor werkgevers zijn immers aanzienlijk en niet door te belasten aan werknemers.
Om ruimte te maken voor het behoud van een lagere EV-bijtelling, wordt de fiscaliteit rond fossiele youngtimers aangepast:
✅De leeftijdsgrens gaat omhoog van 15 naar 16 jaar
✅Daarna wordt deze stapsgewijs verhoogd naar 25 jaar
✅Daardoor neemt het fiscale voordeel op oudere fossiele auto’s af
Deze verschuiving draagt bij aan verdere vergroening van het Nederlandse wagenpark en stimuleert een bredere inzet van elektrische voertuigen, zowel nieuw als in de occasionmarkt.
De combinatie van maatregelen zorgt ervoor dat de zakelijke keuze voor een EV logisch blijft.
De lagere bijtelling, de pseudo-eindheffing op fossiele auto’s en de aanpassingen in de youngtimerregeling versterken samen de trend naar schonere mobiliteit. Volgens de aangeleverde bron blijft de volledig elektrische leaseauto in veel gevallen financieel gunstiger dan een auto op fossiele brandstof.
Bij Huiskes-Kokkeler helpen we je graag om die keuze helder en makkelijk te maken. We denken met je mee, regelen het zonder gedoe en zorgen dat je precies weet waar je aan toe bent — met service die je voelt.
De bijtelling bedraagt 18% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Over het bedrag boven €30.000 geldt 22%.
Volgens de aangeleverde informatie staat de bijtelling 60 maanden vast vanaf de datum van eerste tenaamstelling.
De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen dat de verhoogde bijtelling heeft tegengehouden, om te voorkomen dat elektrische auto’s zwaarder zouden worden belast dan fossiele auto’s.
Deze heffing wordt vanaf 2027 toegepast op niet-elektrische zakelijke leaseauto’s. Werkgevers betalen dan 12% over de cataloguswaarde van de auto.
De leeftijdsgrens voor youngtimers die gebruikmaken van de regeling wordt verhoogd, waardoor het fiscale voordeel op oudere fossiele auto’s afneemt.
We helpen je graag verder. Samen vinden we de elektrische leaseauto die past bij jouw budget, wensen en toekomstplannen. Laat het ons weten — wij regelen het gewoon.
Contact
U maakt gebruik van een verouderde browser (Internet Explorer). Met deze browser kunt u onze website helaas niet meer (goed) gebruiken. De opvolger van deze browser is Microsoft Edge.
Alternatieve en meest gebruikte browsers zijn: