221018-ten-years-of-producing-transmissions-89f183da.jpg-2560x1707

Al 10 jaar bouwt deze Škoda-fabriek (te) veel DSG-transmissies

De Škoda-fabriek in Vrchlabí (Tsjechië) bestaat tien jaar! Het gekke is: minder dan de helft van de hier geproduceerde DSG-transmissies zijn daadwerkelijk gemonteerd in Škoda-modellen. Dat heeft een bepaalde reden.

Alle andere transmissies worden niet zomaar weggegeven. In allerlei andere modellen van de Volkswagen Groep zijn de DSG-automaten te vinden. De 850 medewerkers van de Škoda-fabriek in Vrchlabí, een kleine stad in het noorden van Tsjechië, produceren per dag maar liefst 2.340 transmissies en dat is meer dan genoeg voor Škoda alleen. Daarom belanden de DSG-automaten met dubbele koppeling, typenaam DQ200, ook in andere modellen van de Volkswagen Groep.

Miljoenen Škoda's met DSG-7 automaat

In populaire Škoda-modellen, zoals de Octavia, Karoq en Kodiaq zijn vooral voorzien van de zeventraps automaat. Daarnaast is de nieuwe Škoda Fabia leverbaar met de automatische versnellingsbak. Toch gaat het merendeel (62 procent) naar andere modellen van de Volkswagen Groep. Momenteel zijn er miljoenen modellen met de DSG-7 automaat uit Vrchlabí.

Opgericht toen de eerste paardentram in Nederland reed

Dat de transmissie-fabriek in Vrchlabí nu tien jaar functioneert in zijn huidige vorm, wil niet zeggen dat de fabriek pas zo lang bestaat. De fabriek stamt zelfs uit 1864 en begon als zadelmakerij. Dit jaar  is het jaar waarin Jules Verne zijn boek ‘Naar het middelpunt der aarde’ schreef, de Amerikaanse burgeroorlog nog in volle gang was én de eerste paardentram in Nederland reed, van Den Haag naar Scheveningen. Zo lang is het fabrieksgebouw dus al onder ons.

221018-infographics-skoda-autos-vrchlabi-plant-ten-years-of-producing-transmissions-and-targeted-further-development-c25b3345

CO2-neutraal sinds 2020

In 1946 komt de fabriek in Vrchlabí in handen van Škoda. In deze fabriek komt onder meer de Škoda 1203 van de band, de leuke Škoda-bus dat inmiddels een cultstatus heeft afgedwongen onder liefhebbers. Sinds 2012 produceert de fabriek alleen nog transmissies in plaats van volledige carrosseries. Sindsdien is meer dan 200 miljoen euro geïnvesteerd om de fabriek up-to-date te houden. Dat heeft geleid tot het bereiken van CO2-neutrale productie sinds eind 2020.

Robots werken samen met mensen

De fabriek maakt intensief gebruik van de nieuwste technologieën (Industry 4.0). Robots assisteren hier bij de montage van bepaalde onderdelen en halen andere robots benodigde onderdelen uit containers, waarna ze op de productieband worden gelegd. Toch komen er ook genoeg mensenhanden aan te pas. De fabriek is zelfs één van de belangrijkste industriële werkgevers in de regio.

Maatschappelijk betrokken

De Škoda-fabriek in Vrchlabí, dat haar tienjarig-jubileum viert, doet meer dan alleen transmissies produceren en is maatschappelijk betrokken in de regio. Zo levert de fabriek fietsen aan het Krkonoše National Park, dat zich bevindt in het Reuzengebergte van Tsjechië. Bezoekers kunnen hier gebruik van maken als ze op ontdekkingstocht gaan in dit prachtige natuurgebied.