Al 100 jaar

Voor Škoda belooft dit jaar heel feestelijk te worden. Škoda viert meerdere jubilea én heeft sinds vorige week een nieuw logo! De gevleugelde pijl van dit logo bestaat inmiddels al 100 jaar.

Op 15 december 1923 registreerde Škoda het logo, deze werd gekozen uit ongeveer 300 designs. Škoda koos het ontwerp met het hoofd van een Indiaans opperhoofd dat een verentooi draagt. Het is echter alleen niet bekend wie de ontwerper was. Waarschijnlijk zijn verschillende Škoda-afdelingen bijeengekomen om tot het ontwerp te komen. Een dergelijke afbeelding hing namelijk op het kantoor van de toenmalige verkoopdirecteur van Škoda.

bij115jaardecember1908

Van vijf naar drie

Voor een betere zichtbaarheid werden de originele vijf veren van het beeldmerk teruggebracht naar de drie van nu. Hierdoor kon het logo ook eenvoudiger geproduceerd worden. Echter moest de naam Škoda daarom ook van het logo worden verwijderd.

Afgelopen week heeft Škoda zijn honderd jaar oude logo een opfrisser gegeven. Het beeldmerk bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

  • De grote cirkel symboliseert de wereld en de algemeenheid en perfectie van producten.
  • De vleugel staat voor de technische vooruitgang op het gebied van productie en verkoop over de hele wereld.
  • De pijl staat voor de vooruitstrevende productiemethodes van Škoda en de hoge productiviteit.
  • De kleine cirkel (het oog) vertegenwoordigt de precisie van de productie, alsook het technologisch inzicht en de toekomstvisie van Škoda.
  • De kleur groen staat voor de milieubewuste productietechnieken, de recycling van materialen en de zuinige modellen van Škoda.

Het nieuwste Škoda-logo is overal te vinden en nu wordt het merk niet meer met hoofdletters geschreven, datzelfde geldt ook voor de modelnamen, zoals Škoda Karoq en Škoda Octavia Combi.

90jaar-skoda420

Meerdere mijlpalen

Behalve het 100-jarig jubileum van de gevleugelde pijl van het Škoda-logo, zijn er in 2023 meer mijlpalen die gevierd moeten worden. Het is dit jaar ook de tachtigste verjaardag van Škoda-modellen met 4x4-aandrijving. Momenteel is de Škoda Enyaq Coupé RS iV de enige nieuwe Škoda in Nederland met 4x4-aandrijving.

Een andere belangrijke verjaardag die gevierd moet worden, is de 110e verjaardag van de Laurin & Klement M-modellen. Een technologisch vooruitstrevend model met een krachtige viercilinder als krachtbron die nu in de Škoda Superb zit. Er is veel te vieren, deze Škoda-feestjes staan dit jaar op de planning:

bij60jaaroctaviats-1200

Het begin

125 jaar (augustus 1898)

De eerste productiefaciliteit van Laurin & Klement wat het begin was voor Škoda.

115 jaar (december 1908)

Een raceauto van Laurin & Klement breekt een snelheidsrecord in zijn klasse op het Brooklands Motor Circuit in Engeland. Op hele smalle banden behaalde de auto een snelheid van 118,720 km/h.

bij25jaar-skodaoctavia

Nieuw chassis

90 jaar (april 1933)

De Škoda 420 is het eerste model van een nieuwe generatie Škoda-modellen die gebruikmaakt van een licht en extra stijf chassis met onafhankelijke wielophanging. Dit was de vervanging van het voorheen gebruikte ladderchassis.

85 jaar (18 mei 1938)

Na bijna twee jaar en ongeveer 52.000 kilometers verder reed de Škoda Rapid dwars door Afrika kwamen de avonturiers Marie en Stanislav Škulin terug in Praag. De standaard uitvoering van de Škoda Rapid reed onder de meest extreme omstandigheden van Noord- naar Zuid-Afrika met een ontdekkingstocht.

bij55jaar-skoda1203

Iconische modellen

80 jaar (oktober 1943)

De productiestart van de allereerste Škoda met 4x4-aandrijving. Dit werd een militaire Škoda Superb Type 956, dat gebaseerd is op de succesvolle particulieren versie van de Superb.

60 jaar (januari 1963)

Škoda houdt van rally rijden. In januari 1963 wint de Škoda Octavia TS 1200 in zijn klasse de rally van Monte Carlo. De twee jaren ervoor wist deze rallyauto hier ook te winnen.

55 jaar (november 1968)

Het eerste productiemodel van de Škoda 1203 wordt geproduceerd. Dit sterke busje kreeg een cultstatus en is één van de meest verkochte bedrijfswagens in het Tsjechoslowakije van de twintigste eeuw. De serieproductie stopte 13 jaar later.

bij20jaar-fabiawrc

Populair

25 jaar (maart 1998)

De eerste van de inmiddels vier nieuwe generaties van de Škoda Octavia gaat in productie. Het model had een enorme bagageruimte van tussen de 548 en 1512 liter van de Octavia Combi. Den duur koos dan ook ruim 40% van de kopers voor de Combi in plaats van de Škoda Octavia Hatchback.

20 jaar (maart 2003)

Op de autosalon van Genève werd de Škoda Fabia WRC geïntroduceerd. Deze werd gebaseerd op de eerste generatie Fabia en werd een wilde rally-uitvoering van de Fabia RS. Deze krachtpatser had een vermogen van maar liefst 300 pk, maar werd helaas slechts 24 keer geproduceerd, zeer exclusief dus.