enyaqcoupeacuteiv

De wereldwijde levering van 731.300 Škoda auto’s in 2022

Ondanks het chiptekort, vertragingen in de leveringen van onderdelen, de oorlog in Oekraïne en de inflatie heeft Škoda wereldwijd maar liefst 731.300 auto’s weten af te leveren in 2022. Dat is een goed resultaat. Daarbij is Škoda nog steeds volgeboekt, wat wijst op een grote vraag naar de modellen van het merk. De populariteit van het Enyaq iV-gamma (+20%) benadrukt het elektrificatieoffensief van Škoda in 2022. Daarnaast bleven de traditionele modellen van Škoda met efficiënte verbrandingsmotoren goed presteren. Op internationaal gebied is de Octavia evenals in 2021 het bestverkochte model van Škoda. De Enyaq iV is al twee jaar achter elkaar de meest populaire auto van Nederland en geldt voor een derde van de totale verkoop van het merk.

De uitbreiding van het elektronisch offensief

Klaus Zellmer, CEO van Škoda, zegt dat Škoda nooit eerder geconfronteerd is met zulke grote uitdagingen als in het voorgaande jaar. Daarbij zegt Klaus dat, ondanks de moeilijke tijden, Škoda zich blijft ontwikkelen mede dankzij de sterke invloed van de elektrische modellen van het merk. ‘’Terwijl ons elektronisch offensief zich uitbreidt en we ons voorbereiden op de komende jaren zullen we onze locatie in Tsjechië blijven versterken als leider op het gebied van auto- en elektrische voertuigen. Ook hebben we een solide basis gelegd om Škoda in 2023 met succes te leiden, inclusief de lancering van de nieuwe generatie Kodiaq en Superb en de bijgewerkte Scala en Kamiq. Voor in 2026 zullen we drie nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. Verder zijn er nog meer plannen met betrekking tot nieuwe modellen voor in de toekomst.’’

Škoda heeft in het afgelopen jaar 14.953 nieuwe modellen verkocht in Nederland. Het meest verkochte model tot nu toe is de Enyaq iV en de Enyaq Coupé iV. Die zorgt er met 5.467 verkochte auto’s niet alleen voor dat bijna een derde van de nieuwe Škoda auto’s in Nederland Enyaq iV’s zijn, maar blijft ook voor het tweede jaar op rij de bestverkochte elektrische auto van het land.

foto-dobijeni

Škoda in Vietnam

Op internationaal gebied versnelt Škoda zijn elektrificatie-offensief verder en investeert het merk in transformatie. Tsjechische autofabrikanten zijn van plan om de komende jaren weer 5,6 miljard euro te investeren in de elektrische vorm van mobiliteit en daarbij 700 miljoen euro in digitalisering. Bovendien zet de internationale uitbreiding van de Tsjechische autofabrikant door. Zo probeert Škoda de Vietnamese markt te betreden. Door middel van een samenwerking met TC Motor in Vietnam heeft Škoda op de planning om de eerste modellen, afkomstig uit Europa, aan te bieden in Vietnam.