Designers blikken terug

Aankomend jaar zal de nieuwe Škoda Superb zijn opwachting gaan maken in Nederland. Om terug te blikken op de eerdere generaties, nemen de Škoda-designers een duik in het verleden, met speciale aandacht voor de tweede generatie. Deze fase markeerde een keerpunt, want hier debuteerde de Superb als een Combi, naast zijn oudere sedan-broer. De sedan had echter nog een ander opvallend kenmerk: de revolutionaire TwinDoor-achterklep. “Deze innovatie transformeerde de Superb tot een veelzijdige liftback, waarbij het verfijnde exterieurdesign bedachtzaam één werd met het interieur, wat de Superb naar een nieuw niveau tilde.” Aldus Škoda-designer Peter Olah.

Een grote uitdaging

Zdeněk Cibulka is het volledig eens met zijn collega. Ze kregen de uitdaging om een grotere auto te ontwikkelen op het PQ35-platform, dat eerder voor de Octavia werd gebruikt. Deze opdracht was geen makkelijke, want de Superb moest niet alleen ruimer en opvallender zijn dan zijn voorganger, maar ook duidelijk als een Škoda herkenbaar blijven, terwijl hij zich moest onderscheiden van andere Škoda-modellen en de concurrerende merken.

Het designteam slaagde hier duidelijk in. De tweede generatie Superb blijft een opvallende auto met een uniek ontwerp, vooral dankzij zijn kenmerkende achterklep. Hierbij was er de keuze om alleen de achterklep te openen, zoals bij een vierdeurs sedan, of om de achterklep samen met de achterruit te openen, zoals bij de huidige Škoda Octavia.

Waar moeten de kentekenplaten komen?

"Terugkijkend op het ontwerpproces, weten we nog dat de uitdaging lag in het bedenken van de dubbele opening en de plaatsing van de kentekenplaat voor de Škoda Superb. Uiteindelijk kozen we voor een buitengewoonlijke locatie op de achterbumper, wat onverwacht bijdroeg aan de visuele aantrekkingskracht en bovendien kostenefficiënt was.

De Škoda Superb Combi is een elegant ontworpen stationwagon, die, zoals Zdeněk benadrukt, een nieuw tijdperk in fraai vormgegeven Škoda Combi-modellen inluidde. Het model is gebaseerd op de sedan, maar herontworpen vanaf de B-stijl, wat resulteerde in een stijlvolle en opvallende auto.

Vooruitstrevend

De tweede generatie Superb onderscheidde zich niet alleen door zijn design, maar ook door zijn innovatie. Škoda stelde toen al meer belang in het wielontwerp en kon dankzij geavanceerde koplamptechnologie verfijnde verlichtingsdetails toevoegen. Petr Nevřela, die betrokken was bij het faceliftmodel, herinnert zich de tijd van 2013, toen ledverlichting nog een opkomende technologie was. De koplampen werden voorzien van dagrijverlichting die het karakteristieke oogmotief van de lichtunits benadrukte, terwijl de achterlichten werden gemoderniseerd met deze vernieuwde technologie. Dit markeerde ook het begin van de kenmerkende C-signatuur van Škoda-modellen, waarbij de Superb drie lichtstrepen kreeg, de Škoda Fabia één en de Škoda Octavia twee.

Toen al Simply Clever

De iconische Simply Clever-paraplu die bij de eerste Superb in het achterportier te vinden was, maakte zijn terugkeer in de tweede generatie met een slimme verplaatsing. De nieuwe Superb, met zijn verbeterde beenruimte achterin, inspireerde het ontwerpteam om de paraplu te verhuizen naar het voorportier, waardoor de bestuurder nu moeiteloos toegang heeft. De binnenkant van het portier moest wel herontworpen worden, zoals interieurontwerper Miroslav Jaskmanicki uitlegt.

Heel bescheiden

De tweede generatie van de Superb wordt geroemd om zijn subtiel verfijnde luxe, waardoor het voelt als een stijlvolle limousine zonder overdreven de aandacht op te eisen. Deze veelzijdige auto biedt de ruimte en het comfort van duurdere modellen, waardoor het zowel een praktische gezinsauto als een chique chauffeursauto voor feestelijke gelegenheden is. Petr Nevřela benadrukt de bescheidenheid van de Superb.

Jiří Hadaščok deelt deze mening en herinnert zich een zakenreis van Tsjechië naar München, waar hij aangenaam verrast was door de vermoeidheidsvrije rit. Ondanks vroeg vertrek arriveerde hij fris en fruitig, dankzij de ruime interieur, waar zelfs zijn kinderen in de kinderzitjes op de achterbank comfortabel zaten.