Onthulling Škoda Kodiaq en Superb

Binnenkort zal Škoda de langverwachte nieuwe generatie Škoda Kodiaq en Škoda Superb onthullen. Deze ruime SUV en hatchback met bijbehorende combi zijn voorzien van talloze innovaties. Laten we eens teruggaan in de tijd en kijken naar 7 historische Škoda-modellen die bekendstaan om hun eenvoudige charme. Op woensdag 4 oktober zal Škoda het doek van de nieuwe Škoda Kodiaq halen, gevolgd door de onthulling van de nieuwe Škoda Superb in november. We weten al hoe het interieur eruitziet, met een indrukwekkend 12,9-inch centraal display en een iets kleinere 10,25-inch Virtual Cockpit. Deze moderne technologie is zowel fraai als gebruiksvriendelijk. De nieuwe Kodiaq en Superb beloven bijzondere Škoda-modellen te worden. Misschien zien we ze in de toekomst deelnemen aan klassieke autotoertochten, net als de volgende 7 Škoda-modellen uit het verleden:

1920_dsc1529-a92ef50b

Škoda 1100 MBX

De rode Škoda op de afbeelding is gebaseerd op de Škoda 1100 MB uit de jaren 60, een populair vierdeursmodel dat in grote aantallen is verkocht. De hier getoonde MBX-variant is echter aanzienlijk zeldzamer. Het betreft de coupéversie met slechts twee deuren en dezelfde achterin geplaatste motor als de sedan. Als u goed kijkt, zult u merken dat de raamstijlen en de middelste stijl ontbreken. Er zijn slechts 2517 exemplaren van deze uitvoering geproduceerd.

1920_dsc9328-41e5c2c1

Škoda Rapid 135

Terug naar de jaren '80 met deze oranjerode Škoda Rapid 135. Dit opvallende coupémodel stond ook wel bekend als 'de Porsche voor de gewone man'. De motor is afkomstig van de Škoda Favorit en levert 58 pk. Hoewel deze misschien niet echt geschikt is als sportauto, is de Rapid 135 met slechts 1272 geproduceerde exemplaren aanzienlijk exclusiever dan veel Porsche-modellen. Let vooral op het open dak, dat weliswaar anders is dan de grote panoramadaken die Škoda tegenwoordig aanbiedt, maar toch een leuke toevoeging is.

1920_dsc1279-a1389739

Škoda 1101 Cabrio

Een luxe panoramadak is zeker aantrekkelijk, maar in de groene Škoda 1101 Cabrio geniet u pas echt van de omgeving. Deze auto, in de volksmond bekend als de Škoda Tudor ('tweedeurs') vanwege zijn tweedeurs configuratie, stamt uit de jaren '40 en '50 en is daarmee het oudste model in dit lijstje. Opvallend is dat de achterste portieren scharnieren aan de achterzijde en dat het opengevouwen dak opvallend op de carrosserie rust.

1920_dsc0058-b66a395a

Škoda 440 Spartak

Kijk eens naar deze Škoda 440 Spartak op de afbeelding, voorzien van een two-tone lak. Deze optie is nu ook beschikbaar op de Fabia. Als we dit bekijken, kunnen we zeggen dat de 440 Spartak zijn tijd ver vooruit was. Dit specifieke exemplaar stamt uit de jaren '50 en is speciaal geprepareerd voor rallyrijden. De bestuurder heeft zelfs de beschikking over een extra ruitenwisser. Voor een nog beter zicht is deze coupé uitgerust met een centraal geplaatste koplamp.

1920_dsc0108-ba66bffd

Škoda Felicia

Deze mintgroene Škoda 450/Felicia uit de jaren '50 is echt een dotje! Deze cabriolet is gebaseerd op de Škoda 440, die als vierde in deze lijst staat. Het is één van de meest geliefde klassieke Škoda-modellen, zo'n wagen die u graag naast uw nieuwe Škoda Enyaq iV op de oprit zou willen hebben. Of misschien nog liever, veilig en warm opgeslagen in de garage, om hem op mooie nazomerdagen tevoorschijn te halen.

1920_dsc0975-29545774

Škoda 1101 Roadster

Zeldzamer dan deze zachtgele Škoda 1101 Roadster wordt het niet. Er zijn slechts 547 exemplaren van geproduceerd. Net als de Tudor (nummer 3) is deze roadster gebaseerd op de Škoda 1101. In tegenstelling tot de Tudor Cabrio heeft de 1101 Roadster geen raamstijlen, wat hem tot een echte roadster maakt.

1920_dsc9122-b79dc102

Škoda 110 R

De okergele Škoda 110 R markeert het einde van deze reeks bijzondere Škoda-modellen uit het verleden. Deze coupé is de productieversie van de Škoda 130 RS, een raceauto met een topsnelheid van 220 km/u die bekend stond als de 'Porsche van Oost-Europa'. De Škoda 130 RS was niet beschikbaar voor straatgebruik, maar met de 110 R konden eigenaren toch een beetje de sensatie van een autocoureur ervaren.