Meerdere typen glas

Het glas in dat gebruikt wordt in alle Škoda-modellen lijkt bij elk model hetzelfde, maar toch zit er verschil tussen. Daarnaast wordt het glas van Škoda voortdurend ontwikkeld door de jaren heen. De technische afdeling van Škoda besteedt hier veel aandacht aan en dat levert een interessante kijk op.

In auto’s zijn doorgaans twee typen glas terug te vinden. Volgens Milan Sluka, werkzaam in de technische sector van Škoda, gaat het hierbij om enkellaags gehard glas en gelaagd glas. Het eerste type glas wordt voornamelijk ingezet voor zijruiten en panoramadaken. Gehard glas valt in kleine stukjes uiteen, wat een kleiner gevaar oplevert voor inzittenden vergeleken met het normale glas waar grote scherven ontstaan.

070175-enq-ng-rs-011-1122-1dde4822

Gelaagd glas

Het andere type glas, het gelaagde glas, bestaat uit drie delen: twee glaslagen met ertussen een doorzichtige folie. Milan legt uit: "Dit type glas breekt niet in scherven, daarom wordt het gebruikt voor voorruiten in de auto. Het beschermt tegen situaties als er bijvoorbeeld een steen de voorruit beschadigt. Gelaagd glas komt ook voor in zijruiten, vooral om geluid te dempen."

021856-sklo-celni-kodiaq-vyhrivane-copy-d406decb

Ook de camera kijkt mee

Het licht door glas wordt enigszins verstoord door het materiaal zelf en extra elementen, zoals voorruitverwarming. Deze technologie maakt gebruik van mega dunne wolfraamdraden of een dunne metaallaag die door stomen wordt aangebracht. In de Škoda Fabia, Škoda Scala en Škoda Kamiq wordt de eerste methode toegepast, terwijl de iets modernere tweede methode wordt gebruikt voor de Škoda Octavia en grotere modellen. Deze laatste methode is weliswaar zachter voor de ogen.

De voorruit heeft niet alleen tot doel om de bestuurder helder zicht te bieden, maar ook om de camera's en sensoren die erachter zijn geplaatst, goed te laten functioneren. Tegelijkertijd dient de voorruit als projectiescherm voor het head-up display. Een speciale folielaag voorkomt in dit geval dubbel beeld.

fba-fl-139-0619-ec9ab08b

Sfeer creëren

De zichtbaarheid door de zijruiten achter en de achterruit is wel iets minder belangrijk. Dit biedt een kans om verschillende functies toe te voegen, zoals getint glas. Deze toevoeging creëert een aangename sfeer voor achterbankpassagiers, maar overdreven donkere tinten kunnen een gevoel van afsluiting geven. Het Sunset-pakket, beschikbaar voor de Škoda Scala, toont de perfecte balans met zijn donkergetinte achterruiten, zodat er meer mogelijkheden geboden worden.

enq-ng-cp-009-a85dac1d

Ruimtelijk effect van panorama

Panoramadakglas heeft geen transparantie-eisen, maar moet wel aan veiligheidsnormen voldoen. Het belang van ruimtelijkheid en bescherming tegen fel zonlicht in het interieur is echter wel cruciaal. De Škoda Enyaq iV gebruikt ultradun metaal om de zon te weerkaatsen en oververhitting te voorkomen via het panoramadak.

Een nieuwe feature is de mogelijkheid om de tint van sommige panoramadaken aan te passen, iets wat we kunnen verwachten in komende Škoda-modellen, zoals de Elroq. Deze techniek wordt inmiddels al voor vele modellen binnen de Volkswagen Groep ontwikkeld.

kdq-fl-007-585b7361

Verleng de levensduur

Een autoraam behoort tot de weinige componenten van een auto die feitelijk de gehele levensduur meegaat. "Maar het is slim om de ruitenwissers geregeld te reinigen en indien nodig te vernieuwen. Zo vermijd je dat kleine stofdeeltjes en steentjes krasjes nalaten op het glas," sluit Milan af.