Vervolg op de ID.4

De ANWB Wegenwacht is van plan om in de toekomst de wegen op te gaan met de Volkswagen ID Buzz Cargo. De eerdere bestelling van de elektrische Volkswagen ID.4 krijgt een vervolg, welke vorig jaar door de ANWB werd aangeschaft.

De ANWB Wegenwacht rijdt als sinds jaren onder meer met de Volkswagen Transporter om alle benodigde middelen te kunnen vervoeren en dit gaat nu op dezelfde voet verder met de elektrificatie van het wagenpark. .De ANWB bestelt dit jaar 30 exemplaren van de Volkswagen ID. Buzz Cargo. Dan laat de ANWB de eerste Wegenwachtauto van de ID. Buzz Cargo zien.

id.buzzvooranwbwegenwacht3

Meer elektrische modellen

Vol trots werd het nieuwe pechvoertuig onthuld door Eva-marie Breij, directrice van ANWB Wegenwacht. De voor de ANWB ontworpen ID. Buzz Cargo is voorzien van een inbouw welke is gemaakt van lichtgewicht materialen. Deze inbouw is ontwerpen door een samenwerking van de Wegenwacht en ModiForce (het in- en ombouwbedrijf van Pon) waardoor er rekening is gehouden met het alle benodigdheden voor het functioneren van de Wegenwacht maar ook ruimte is voor de accu capiciteit van het elektrische voertuig. In deze inbouw is er ruimte gemaakt voor bijvoorbeeld een reservewiel en meerdere accu’s maar het is ook voorzien van een EHBO-koffer voor noodgevallen. 

id.buzzvooranwbwegenwacht5

250 kilometer actieradius

Voor een elektrisch voertuig is het gewicht belangrijker dan voor een voertuig dat rijdt op reguliere brandstof, maar ook met de 600 kilo extra aan boord kan de nieuwe ID. Buzz naar verwachting 250 kilometer ver komen. Wanneer een ander elektrisch voertuig zonder actieradius komt te zitten, kan de ID. Buzz ook goed te hulp kunnen schieten met een zogenoemde charger aan boord. Deze charger kan er namelijk voor zorgen dat de ID. Buzz andere voertuigen kan bijladen. 

id.buzzvooranwbwegenwacht1

ID. Buzz als vervolg van eerdere Elektrische Volkswagens bij ANWB

De dertig nieuwe exemplaren zijn niet de eerste elektrische voertuigen in het Wegenwacht wagenpark, eerder had de ANWB namelijk al een order van 110 Volkswagen ID.4’s uit de deur gedaan. Vorig jaar waren er hier al 50 van op de openbare weg te vinden. Door deze elektrificatie van het wagenpark helpt Volkswagen de Wegenwacht in het nastreven van hun groene doelen. De Wegenwacht streeft namelijk naar een 25% reductie van haar CO2 uitstoot in 2025 ten opzichte van 2019. In 2030 wil de Wegenwacht zelfs emissievrij zijn.  Om dit aantal elektrische voertuigen te facilitairen moet er een uitgebreid laadnetwerk ter beschikking zijn. Dit probeert de ANWB waar te maken door 150 laadpalen te plaatsen, waarvan er 75 als eerst wordt geplaatst in de pechhulpcentra in Amsterdam, Den Haag-Ypenburg en Utrecht.  

16-9id.buzzvooranwbwegenwacht4

Wegenwacht en Volkswagen slaan handen in één

Het begin van de samenwerking tussen ANWB en Volkswagen stamt alweer 50 jaar terug de tijd in. De start van de samenwerking begon halverwege de jaren 70, toen de Wegenwacht de potentie van de Volkswagen Golf voor een pechvoertuig inzag. Ook de latere generaties werden warm onthaald. De eerste twee generaties Wegenwacht-Golfs waren heel herkenbaar aan hun unieke driehoekige lichtbaken op het dak. Deze nieuwe en aparte vorm was veel dynamischer dan de rechthoekige lichtbalk die we tot dan toe kennen en dat bespaarde de ANWB aan het eind van het jaar 100.000 gulden aan brandstof. 

id.buzzvooranwbwegenwacht6

De Golf III was uniek

Ook de Golf III kreeg een unieke wending. Van dit modeltype werd voor het eerst de stationwagen (Variant) geïmplementeerd, met natuurlijk veel meer beenruimte. Bovendien was er nog een nieuw snufje voor de Golf III: deze had namelijk geen lichtbalk meer, maar een polyester dak met geïntegreerde knipperlichten. De landelijk herkenbare ‘knipperlicht-oren’ op de eerste twee Wegenwacht-Golfs waren ook vanaf dat moment geschiedenis. Ook bij de opvolger van de Golf III, de Golf IV, kreeg een polyester dak. 

De ontwikkelingen in de laatste decennia

Om het gebruik in de stad te vergemakkelijken voegde de Wegenwacht in 1996 de Polo aan het wagenpark toe, inclusief de unieke Polo Van editie. Het jaar was nog niet over of ook de T4 werd aan het lijstje toegevoegd. Waarin de jaren daarna ook de T5 en de T6 zouden volgen. In 2004 werden de Polo en de Golf vervangen door de grotere Volkswagen Touran. Door de toenemende complexiteit van de innoverende auto’s en dus de nood aan meer materialen, was de extra ruimte van de Touran en Transporter zeker geen overbodige luxe. Zo was de Touran voorzien van een hefkussen voor het verwisselen van banden en was de Transporter uitgevoerd met een installatie om mensen te helpen die de verkeerde brandstof hadden getankt. In 2010 voegde ook de compactere Caddy zich bij de vloot. Dit had de Caddy voornamelijk te danken aan de schuifdeuren, want die zorgden voor meer veiligheid tijdens werken langs de weg.  

e-Golf als elektrische vernieuwing 

Het elektrische hoofdstuk van de ANWB Wegenwacht werd ook ingeluid met Volkswagen. De e-Golf was in 2018 de eerste stap in elektrificatie van het wagenpark. Sinds vorig jaar moest de e-Golf had podium delen met de ID.4.