Acht generaties

Elke Volkswagen Golf-generatie staat symbool voor het tijdperk waarin hij is gebouwd. Bijna vijftig jaar wordt dit model al zo lang en zo vaak onder dezelfde naam verkocht, dat kunnen weinig merken zeggen. Elke generatie van de Golf heeft zijn eigen entertainment- of infotainment. Het begon bij een eenvoudige mono-radio die uitgroeide tot een multimediasysteem die continu online verbonden is (en dat in een kleine vijftig jaar). Kijkend naar elk entertainmentsysteem achter elkaar, dan is het net alsof u door de tijd reist.

Het begin van de radio

In de jaren ’50 hoorde men bij wijze van spreken bij de elite als je Kever kon voorzien van een Blaupunkt Bremen mono-radio. Dit was een enkele speaker waar een krakerig geluid uit kwam en alleen Hilversum 1, 2 en 3 te horen was in de Volkswagen. Destijds waren er populaire programma’s zoals de Arbeidsvitaminen of de waterhoogten van Konstanz tot Grave beneden de sluis. Vanaf dat moment werden autoradio’s steeds populairder.

12

De eerste Golf met de mono-radio

In 1974 kwam de Golf I en deze had een Blaupunkt Braunschweig mono-radio in de middenconsole naast de snelheidsmeter. Het apparaat had een draaiknop voor volume aan de linkerkant en een knop voor de stationkeuze aan de rechterkant. Daartussen zaten nog drie andere knoppen: één voor de middengolf en twee voor VHF. Kort daarna innoveerde Volkswagen het radiospectrum, er kwam een nieuwe Blaupunkt Ingolstadt Stereo CR: de welbekende cassetteradio met stereo-effect. Het cassettebandje was destijds de doe-het-zelf Spotify. Hierin zaten twee 5 watt speakertjes waarmee nummers als ‘Waterloo’ van ABBA of ‘It's Only Rock 'n' Roll’ van The Rolling Stones volop werden gedraaid in de auto.

22

De weg naar digitaal

De Golf II kwam op de markt in 1983 en met dit model volgde een stap richting digitaal, want met de radio’s Alpha, Beta en Gamma werden radiofrequenties digitaal weergegeven op een groen verlicht LCD-schermpje. Hiermee werden Dolby-functies mogelijk, waarbij er met een druk op de knop de ruis op de cassettebandjes onderdrukt werden. De kwaliteit was natuurlijk nog niet als bij een liveoptreden, maar het klonk redelijk. Tevens was de Golf nu leverbaar met een code-beveiligde radio met liefst 4 x 7 watt aan geluid en was de antenne niet langer alleen een inschuifbare staaf die op een voorscherm stond. De Golf GTI 16V kreeg een sprietje als antenne achter op het dak, later werd deze door veel merken gekopieerd.

3

De jaren ’90: ingrijpende innovaties

In dit decennium werden CD-spelers steeds vaker standaard in auto’s gebouwd en werd geleidelijk de oudere cassettespelers en radio’s vervangen. Desondanks waren cassettespelers nog erg populair toen de Golf III in 1991 op de markt kwam en werden ook Alpha-, Beta- en Gamma-radio’s geleverd door Volkswagen. De automatische zenderzoekfunctie en het Radio Data System (RDS) met verkeersinformatie werden steeds moderner.

42

Generatie vier

Premium kwaliteit kreeg een nieuwe dimensie toen in 1997 de Golf 4 onder ons kwam. Ook op het gebied van de radio-installatie nam de kwaliteit toe met dit model. De Gamma-radio had voor het eerst een optionele CD-wisselaar en had tevens een mooie blauwe verlichting. Toch hield Volkswagen nog cassettespelers beschikbaar, voor mensen die graag nog hun TDK-, Maxell- of Philips-bandjes wilden afspelen. Op alle mogelijke verbindingen (radio, cd of een cassettebandje) was één nummer telkens te horen in de nazomer van 1997: ‘Candle in the Wind’, van Elton John. In die periode werden ook de dubbel-DIN-apparaten met het Multi-Functional-Display (MFD). Dit was een groot display met gekleurde navigatiekaarten van eigenlijk lage kwaliteit.

5

De 21e eeuw met nieuwe uitvindingen

De vijfde generatie van de Golf uit 2003 had alleen nog maar dubbel-DIN-apparaten in het dashboard. De RCD300 met CD-speler is daar een voorbeeld van. Cassettes zijn uit de tijd en de mobiele telefoon in de auto kwam op de markt. Het radio-navigatiesysteem MFD2 was op het gebied van design en techniek al op de toekomst gericht; er was nu ook de mogelijkheid om een ​​digitale MP3-speler op het apparaat aan te sluiten.

62

Eerste touchscreen

Met de zesde generatie van de Golf vierde in 2008 de nieuwe RNS510 zijn première met een touchscreen en DVD-speler. Voor het eerst was er echt een echt multimediasysteem. De RNS510 was onder meer uitgerust met een USB-poort, digitale radio-ontvangst (DAB), dynamische navigatie en een harde schijf van 30 GB. Nummers als ‘Viva La Vida’ van Coldplay en ‘Valerie’ van Amy Winehouse werden grijsgedraaid op dit multimediasysteem.

72

Infotainment wordt verder ontwikkeld

Toen de Golf 7 in 2012 op de markt kwam, zette Volkswagen een megastap op het gebied van infotainment. Deze Golf kreeg het moderne Discover Media-System imet 3D-kaartweergave, Bluetooth en een WLAN-hotspot. Dit was op dat moment één van de meest geavanceerde systemen die voor Volkswagen-modellen werden aangeboden. Het Discover Media-systeem kwam later ook beschikbaar voor de Polo, Passat, Tiguan en Touareg.

8

Nóg digitaler

Het infotainment werd verder uitgebreid met spraakbesturing en naderingssensoren. 2016 was vervolgens het jaar van de revolutie in het interieur van de Golf, met de nieuwste generatie modulair infotainment plus een digitaal dashboard. Het Discover Pro-systeem heeft een groot touchscreen-display met hoge resolutie en ondersteunt zelfs gebarenbediening. Het systeem biedt functies als navigatie met 3D-kaarten, DAB+ digitale radio-ontvangst, spraakbediening, Bluetooth-connectiviteit en het verbinden met mobiele apparaten via App-Connect, zodat u zelf de muziek in de Golf kon bepalen

Grote ontwikkeling

Van mono-radio in de Volkswagen Golf I tot het Discover Pro-systeem in de Golf 8: de technologische vooruitgang van het infotainmentsysteem kan niet duidelijker benadrukt worden. De aangeboden radio- en radionavigatiesystemen hebben nu touch-sliders om bijvoorbeeld het volume intuïtief aan te passen. Bovendien is de Golf altijd online met We Connect en We Connect Plus, waarbij u constant online-gebaseerde functies en diensten aangeboden krijgt. Sinds modeljaar 2021 zijn de nieuwe auto’s van Volkswagen helemaal klaar voor We Connect. Door de geïnstalleerde eSIM-kaart is een Volkswagen al online als hij de fabriek verlaat. Daarnaast is de smartphone via de We Connect app te koppelen met de auto en kunt u specifieke functies van de auto en de wagenstatus bekijken. Talrijke mogelijkheden voor audio-finetuning en sfeerverlichting zorgen voor de perfecte ambiance bij elk geluid en ritme.