Enorme toename

Volkswagen heeft afgelopen jaar wereldwijd 4,56 miljoen nieuwe modellen verkocht. Daarvan waren er ongeveer 330.000 volledig elektrisch. Dit is tevens een toename van 23,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De toegenomen wereldwijde vraag naar de elektrisch aangedreven ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz zorgt ervoor dat Volkswagen nu met een zeer goed gevulde orderlijst het nieuwe jaar ingaat.

De sterke groei in verkochte EV’s is voor Volkswagen een belangrijk signaal dat het merk internationaal goed op weg is om uit te groeien tot het meest attractieve merk op het gebied van duurzame mobiliteit. Op basis van Volkswagen’s ACCELERATE-strategie vergroot het merk het tempo van het elektrificatie-offensief met de lancering van tien nieuwe elektrische modellen tot 2026. Momenteel heeft het merk al het breedste productgamma aan elektrische modellen. Tegen 2026 heeft Volkswagen binnen elk marktsegment de juiste auto: van een elektrisch instapmodel met een richtprijs rond de 25.000 euro tot aan een absoluut topmodel, zoals met de lancering van de nieuwe ID.7, deze werd afgelopen week gepresenteerd door Volkswagen op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas en is de allereerste volledig elektrische sedan op basis van het modulaire elektrische platform (MEB). De ID.7 krijgt een aerodynamisch design en combineert dat met een rijbereik van ca. 700 kilometer* (WLTP).

volkswagenid.5gtx-21-2

ID.4 & ID.5 bestverkochte auto’s van Volkswagen wereldwijd

Wereldwijd worden alle ID.-modellen van Volkswagen heel positief ontvangen sinds hun introductie. Met 193.200 afgeleverde exemplaren waren de ID.4 en ID.5 afgelopen jaar gezamenlijk de bestverkochte elektrische modellen binnen de gehele Volkswagen Groep, op de tweede plek gevolgd door de ID.3 (76.600). Over het algemeen is de ID.-Family al een groot succes. Sinds de allereerste ID.3 uit september 2020, heeft Volkswagen al meer dan 580.000 ID.-modellen wereldwijd geleverd. Een aanzienlijk deel daarvan, +- 26.000 auto’s, rijdt inmiddels op de Nederlandse wegen rond.

Ondanks de beperkte productie is Volkswagen erin geslaagd het jaar met 6.157 verkochte ID.-modellen als de nummer 2 in de lijst van bestverkochte elektrische merken af te sluiten. Dit offensief gaat door, aangezien dit jaar de ID. Buzz volop wordt uitgeleverd en in het najaar komt de ID.7 op de markt. Bovendien staat in het derde kwartaal de vernieuwde en sterk verbeterde ID.3 bij ons in de showroom.

db2021al00620-large1

Beperkte productietijden

Volkswagen verwacht dat 2023 opnieuw een uitdagend jaar gaat worden vanwege aanhoudende vertragingen in de levering van halfgeleiders (chips). Desondanks wordt er geanticipeerd op een geleidelijke verbetering in de toelevering van onderdelen, waarbij de autoproductie in de loop van het jaar zal stabiliseren. “We doen ons uiterste best om de levertijden voor onze klanten nog verder te verkorten en de hoge orderportefeuille zo snel mogelijk te verkleinen”, verklaart Imelda Labbé, bestuurslid voor sales, marketing en aftersales.