De tijdlijn van de Audi Q8 e-tron

  • In de showroom: proefrijden mogelijk
  • Mogelijk om te bestellen
  • Vanafprijzen bekend
  • Wereldpremière en onthulling
  • Aankondiging en eerste beelden

Kopen incl. BTW

€ 71.385,-

Private leasen p/m v.a.

€ 1.139,-

Zakelijk leasen p/m v.a.

€ 1.027,-

Financieren p/m v.a.

€ 775,-

Vernieuwd design en dynamische rijkarakteristieken

De Audi Q8 e-tron wordt de naam van de facelift voor de sinds 2018 op de markt gezette Audi e-tron. De Audi e-tron was de allereerste 100% elektrische Audi welke logischerwijs de naam e-tron meekreeg. De Audi Q8 e-tron is nu de volgende fase in het succesnummer van dit model. Toch heeft de Q8 e-tron een nieuwe look gekregen, met daarbij sterk verbeterde prestaties op het gebied van aerodynamica, aandrijving en actieradius. Daarnaast heeft de Q8 e-tron een Sportback-versie: De Q8 Sportback e-tron en een sportievere versie met de SQ8 e-tron.

Momenteel zijn er meerdere e-tron modellen op de markt, zoals de Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron, e-tron Sportback en de e-tron GT quattro. Voor meer duidelijkheid en onderscheid tussen de modellen wordt de e-tron omgedoopt tot de Audi Q8 e-tron zodra de facelift op de markt komt. Te meer omdat er ook een Audi Q6 e-tron gepland staat. 

Inmiddels is het ontwerp van de Q8 e-tron onthuld en zijn de eerste specificaties bekendgemaakt. De Q8 e-tron is nu te bestellen!

Nu in de showroom

Daar is ie dan! De onthulling van de Audi Q8 e-tron is inmiddels geweest. De Audi Q8 e-tron heeft drie verschillende uitvoeringen: de edition, Advanced edition en S edition. De Q8 e-tron kent twee verschillende aandrijvingen, namelijk de 50 quattro en de 55 quattro. Daarnaast is het design vernieuwd met dynamische karakteristieken. De nieuwe Q8 e-tron is bij ons te bestellen en in de showrooms te bewonderen. Plan uw proefrit en ervaar hem!

a226144-large

Alles nieuw: de naam, looks en merkidentiteit

Audi heeft ervoor gekozen om het nieuwe elektrische model te vernoemen naar het topmodel Q8. Hiermee positioneert Audi hem direct als topmodel binnen de elektrische SUV's en crossovers. Zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde is het design vernieuwd, waarmee hij ook nadrukkelijk laat zien dat hij volledig elektrisch is. De Q8 e-tron heeft daarnaast nog een Q8 Sportback e-tron variant. Ook is dit het eerste model dat is voorzien van Audi haar nieuwe tweedimensionale logodesign van de vier ringen.

Q8 e-tron

Meerdere aandrijflijnen

De nieuwe Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron hebben beide drie verschillende aandrijflijnen: 50, 55 en SQ8 e-tron. De Q8 50 (Sportback) e-tron kent twee motoren, die samen in de boost-modus een vermogen van 250 kW leveren met een koppel van 664 Nm. De SUV uitvoering heeft een actieradius van 488 kilometer (WLTP) en de Sportback van 501 kilometer (WLTP), tevens is zijn snelheid begrensd op 200 km/u.

De Q8 55 e-tron en Q8 55 Sportback e-tron hebben tevens twee motoren, ook met 664 Nm aan koppel, maar dan in combinatie met 300 kW vermogen. De actieradius is bij de SUV 578 kilometer (WLTP) en bij de Sportback 595 kilometer (WLTP). De acceleratie van 0-100 km/u haalt de 55 e-tron in 5,6 seconden.

De laatste aandrijflijn, de SQ8 (Sportback) e-tron bezit zelfs drie elektromotoren, die gezamenlijk een vermogen bezitten van 370 kW in combinatie met een koppel van 973 Nm. De WLTP-range bij deze S-uitvoering bedragen 494 kilometer (SUV) en 513 kilometer (Sportback). Beide zijn begrensd op 210 km/u en hebben een vierwielaandrijving.

Onze actuele Q8 e-tron voorraad

Elektrische torque vectoring

Audi heeft met de nieuwe Q8 e-tron een verbeterde asynchroonmotor op de achteras. Wanneer de motor niet wordt gebruikt, heeft hij minder energie nodig voor trekkracht. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat de actieradius en het stroomverbruik efficiënter worden gebruikt. Ook de SQ8 e-tron, die drie elektromotoren bezit, heeft een verfijndere aandrijving gekregen. De vooras wordt aangedreven door een 124 kW sterke elektromotor. De achteras heeft twee elektromotoren, elk goed voor 98 kW, die beide de aandrijving van een achterwiel voor hun rekening nemen. Totaal dus goed voor 370 kW aan maximaal vermogen. In een fractie van een seconde kunnen de aandrijfkrachten door beide elektromotoren over allebei de achterwielen worden overgebracht. 

Verbeterde accuprestaties

De Audi Q8 e-tron heeft standaard een accupakket met een netto capaciteit van 89 kWh (bruto 95 kWh), de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron hebben allebei een netto accucapaciteit van 106 kWh (bruto 114 kWh). Deze capaciteit is door verdere ontwikkeling van het accumanagementsysteem verder vergroot, hierdoor gaat snelladen ook met een hogere laadkracht. De laadkracht is bij de Q8 50 e-tron maximaal 150 kW en bij de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron zelfs 170 kW. Dit accupakket kan zelfs in 31 minuten snelladen van 10% naar 80%, wat gelijk staat aan een actieradiusverschil van 420 kilometer. Aan een openbare laadpaal of wallbox kan hij met een vermogen van 11 kW worden opgeladen. Audi biedt daarnaast nog optioneel een 22 kW boordlader aan. 

Aerodynamica op topniveau

Het andere belangrijke aspect van de ontwikkeling tot dit (top)model is de aerodynamica. Vooral om zoveel mogelijk actieradius te besparen is dit essentieel. De Q8 Sportback e-tron heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24. Deze was bij de huidige e-tron Sportback 0,26, dus een verbetering. Deze verbetering is bij de SUV-variant 0,01 (0,27 ten opzichte van 0,28 bij de e-tron). Het komt vooral door de wielspoilers aan de onderkant van de auto, waardoor rondom de wielen de luchtstroom beter rond gaat. Deze spoilers zijn bij de SQ8 Sportback e-tron enkel gemonteerd bij de achteras. Daarnaast is de Q8 e-tron de eerste de eerste Audi waarbij het gebied rond de grille automatisch afdicht, naast de elektrische shutters die de luchttoevoer naar de radiateur sluiten. De luchtstroom rond de voorzijde van de auto worden zodoende geoptimaliseerd, waardoor er geen energie verloren gaat.

Q8e_2022_4466-L

Recyclebare materialen.

Zowel in Europa, als in de VS, wordt de Audi Q8 e-tron gecertificeerd als CO2-neutraal. Een aantal onderdelen van dit model is door Audi gemaakt van recyclebare materialen, zoals de vloerbekleding en isolatie in het interieur. De "tech layer", de inleg boven het instrumentendisplay welteverstaan, is gemaakt van gerecyclede PET-flessen welke verkrijgbaar is in een nieuwe antracietkleur. Daarnaast zijn de S line uitrustingen voorzien van synthetisch leer in de sportstoelen en de microvezels Dinamica. Dinamica is tot 45 procent gemaakt van gerecyclede PET-flessen, textiel en vezelresten.

Comfort en sportiviteit

De nieuwe Audi Q8 e-tron heeft standaard luchtvering met adaptieve schokdempers. Om de dynamiek van de auto te optimaliseren, is de veerkarakteristiek verder verfijnd. De elektronische stabiliteitscontrole (ESC) staat nu een betere manoeuvreerbaarheid toe, met name in krappe bochten. Daarnaast is de Q8 e-tron duidelijk verbeterd op het gebied van stuurgedrag dankzij de aangepaste progressieve besturing. 

Beleef de Audi Q8 e-tron

Alle Audi Q8 e-tron uitvoeringen

Nieuwe uitvoeringen: 55 Advanced edition Plus en S edition Competition

Ontdek de verfijnde kracht van de Audi Q8 55 e-tron Advanced edition Plus. Met zijn stralende hemel via het glazen panoramadak ervaart u de Q8 e-tron en zijn omgeving als één geheel. Ook laat de LED-koplampen uw weg verlichten en met de 19 inch aero-velgen ligt u strak op de weg. Een wereld van luxe en gemak met het MMI navigatie plus inclusief Audi connect diensten die u verbonden houden. Tevens voorzien van volautomatische airconditioning, elektrische stoelverstelling en -verwarming en ambienteverlichting. 

S edition Competition

De Audi Q8 55 e-tron S edition Competition is een perfecte samensmelting tussen de Q8 55 e-tron Advanced edition Plus (tevens standaard met een glazen panoramadak) en de sportieve uitstraling van de S line designaccenten, het elegante optiekpakket in diep zwart met privacy glass. De Audi Q8 55 e-tron Advanced edition Plus en Q8 55 e-tron S edition Competition zijn uitgerust met een aandrijflijn die een systeemvermogen van maar liefst 300 kW/408 pk levert. Dankzij het krachtige 106 kWh accupakket kunt u genieten van een actieradius tot wel 578 kilometer.

Onze actuele Q8 e-tron acties

Audi Q8 e-tron - v120

Brochure & prijslijst Audi Q8 e-tron

Veelgestelde vragen over de Q8 e-tron

  • De prijzen van de Audi Q8 e-tron zijn bekend en de auto is inmiddels te configureren en te bestellen. Alle informatie over de Q8 e-tron vindt u op huiskes-kokkeler.nl. Wilt u hem zelf configureren? Dat kan hier.  

  • De Audi e-tron is op dit moment nog gewoon te bestellen, zowel uit onze voorraad als ook zelf te configureren op audi.nl. Daar vindt u alle informatie over de e-tron en de verschillende nuitvoeringen. Vanaf eind dit jaar/ begin 2023 zal de Audi e-tron worden vernieuwd en verder gaan onder de naam “Audi Q8 e-tron”.   

  • Naar verwachting is de marktintroductie van de Audi Q8 e-tron in februari 2023. Vanaf dat moment is de Audi Q8 e-tron te vinden in de showroom bij onze Audi vestigingen in Hengelo en Doetinchem en is het mogelijk om een afspraak voor een proefrit in te plannen. Wij houden u op de hoogte wanneer dit allemaal precies mogelijk is. 

  • De Q8 e-tron heeft een geoptimaliseerd aandrijfconcept, verbeterde aerodynamica en een accupakket met een grotere capaciteit en betere laadprestaties. Daarmee is nu een actieradius mogelijk van 578 kilometer (WLTP) voor de SUV-versie en zelfs 595 kilometer voor de Sportback. De actieradius verschilt per uitvoering.

  • De Audi Q8 e-tron 50 beschikt over een accupakket met een nettocapaciteit van 89 kWh (bruto: 95 kWh), de Q8 e-tron 55 heeft een batterij met een nettocapaciteit van 106 kWh (bruto: 115 kWh). Door het verbeterde accumanagementsysteem is de bruikbare capaciteit verder vergroot ten opzichte van de e-tron. 


     

  • Bij een snellaadstation bereikt de Q8 50 e-tron een maximum laadkracht van 150 kW, de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron hebben een laadvermogen van 170 kW. Het grootste accupakket kan in ongeveer 30 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Onder de meest gunstige omstandigheden betreft dit een actieradius van 420 kilometer* (WLTP). Aan een publieke laadpaal of wallbox kan de Q8 e-tron met een vermogen van 11 kW worden opgeladen. Optioneel kunt u bij ons nog een 22 kW boordlader aanvragen. 

  • Audi heeft een nieuwe designtaal en dit is onderdeel ervan (Q8 e-tron is het eerste model). Ook de andere details zoals de lasergegraveerde modelnaam op de middenstijlen, de Audi-ringen in nieuwe stijl en de e-tron-logo’s zijn ook voorbeelden van de designtaal die Audi blijft innoveren. 

  • In Europa en de VS wordt de Audi Q8 e-tron gecertificeerd als CO2-neutraal. Bepaalde onderdelen maakt Audi van gerecyclede materialen, waardoor minder grondstoffen nodig zijn. In het interieur zijn dat bijvoorbeeld de materialen voor de isolatie en vloerbekleding. De decoratieve inleg boven het instrumentendisplay, ‘tech layer’ genaamd, is verkrijgbaar in een nieuw antracietkleurig materiaal dat deels is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Als onderdeel van het S line uitrustingspakket zijn de sportstoelen bekleed met synthetisch leer en de microvezelstof Dinamica. Dinamica is tot 45 procent gemaakt van gerecyclede PET-flessen, textiel en vezelresten. 

  • Zeker. De nieuwe Audi Q8 e-tron is voorzien van veiligheidscomponenten die voor het eerst zijn gemaakt van kunststof autoafval en begint hiermee met de houders van de veiligheidsgordelsloten. Het is de eerste keer dat Audi veiligheidscomponenten produceert van kunststof autoafval die door middel van chemische recycling zijn gemaakt. Het nieuwsbericht kunt u ook hier lezen. 

Andere e-tron-modellen

Naast de Audi Q8 e-tron wordt er ook een Audi Q6 e-tron verwacht. Logischerwijs wordt de Audi Q6 e-tron iets kleiner dan de Q8 e-tron. Daarnaast zijn de A6 e-tron concept en A6 Avant e-tron concept reeds voorgesteld aan het publiek. Meer informatie over deze concept-auto's vindt u hieronder: