Rijke geschiedenis

Precies 40 jaar geleden, op 3 februari 1983, werd SEAT actief op de Nederlandse markt. Tegenwoordig is het merk niet meer weg te denken uit de Nederlandse straten. Nu vier decennia geleden zette een kleine Nederlandse importeur de eerste kleine stappen en introduceerde de Ronda als eerste SEAT in Nederland. SEAT beleeft een prachtige geschiedenis met als hoogtepunt de toppers als de Ibiza en Leon. Samen met internationale sterren als Shakira en Armin van Buuren kreeg het succes van SEAT in Nederland een gezicht. Veertig jaar SEAT in Nederland, door de jaren heen met momenten waarvan u denkt: ‘Oh ja!’.

01-seat-ronda-seat-exportauto-193

De SEAT Ronda

40 jaar geleden begon SEAT in Nederland in feite met de internationale lancering van de SEAT Ronda in 1983, waarmee het Spaanse Sociedad Español de Automóviles de Turismo S.A. startte met haar exportactiviteiten. Nederland werd het eerste land buiten Spanje waar het merk SEAT op de markt kwam, via de toenmalige SEAT-importeur Nibhart Car. In dat eerste jaar werden al 1.152 Ronda’s in ons land verkocht. 6.400 kwamen de landsgrenzen over vanuit Spanje.

seatibiza2-3-2

Nieuwe importeur

In datzelfde jaar volgde ook de SEAT Fura, maar toch was het de Ibiza die in 1984 het merk SEAT in Nederland echt op de kaart zette. Het succes van dat model zorgde ervoor dat de Nederlandse dealerorganisatie in Nederland zich snel moest uitbreiden naar een netwerk van SEAT-vestigingen om het hele land te vertegenwoordigen. Vanaf 1986 gebeurde dat grotendeels onder leiding van de nieuwe SEAT-importeur Pon Car, die toen de importactiviteiten van het merk overnam van Nibhart Car. Van de eerste generatie Ibiza verkocht SEAT in Nederland al ruim 42.000 auto’s. De generaties daarna onderstreepten de populariteit van het compacte model nog maar eens extra.

cover-dsc6044-1-2

Leon: het tweede succesmodel van SEAT

Tot het jaar 2000 waren er vele hoogtepunten, met onder andere de SEAT Malaga, Marbella, Toledo, Alhambra en Arosa. Verschillende modellen, maar redden het echter niet om een tweede generatie af te dwingen. Vanaf 2000 was het na de Ibiza echter vooral de SEAT Leon waarmee het merk echt positie in Nederland voor zich won. Op basis van Volkswagen-technologie, een sportiever design én een bovengemiddeld complete uitrusting werd de Leon een toonaangevend model van SEAT in het compacte middenklasse segment. Hij werd, ook bij zakelijke rijders, zeer populair.

seat-tops-one-million-suv-sales-01-hq

Uitbreiding naar SUV

De laatste jaren van SEAT stonden in het teken van uitbreidingen naar SUV-modellen, waarmee het merk nog meer terrein won in Nederland. Deze werd in 2016 ingezet met de introductie van de SEAT Ateca en Arona, die later werden vergezeld door de grotere Tarraco. Dit drietal heeft inmiddels een groot aandeel in de Nederlandse SEAT-verkopen. Een ander hoogtepunt was de Mii, de kleine, maar ook praktische stadsauto van SEAT. De 100% elektrische versie, de Mii electric, werd tevens SEAT’s eerste volledig elektrische productieauto.

9649-1

Van WTCC tot Shakira

Naast het succes van de modellen heeft SEAT zich succesvol weten te onderscheiden met een sportief, vlot imago. De betrokkenheid in de nationale en internationale autosport speelde daarin voor een lange tijd een zeer belangrijke rol. Een voorbeeld hiervan is het World Touring Car Championship (WTCC), waarin SEAT Nederland met het eigen ‘SEAT Team Holland’ en coureur Tom Coronel jarenlang uitkwam. Daarnaast kreeg SEAT een heel eigen gezicht door partnerships met grootschalige evenementen, zoals de spectaculaire Red Bull Air Race en het Primavera Sound-festival, maar ook met internationaal bekende artiesten, zoals Shakira en Armin van Buuren.

seatentomcoronel5-2

Beat the Expected: Anders dan de rest

SEAT is momenteel in Nederland een automerk dat particuliere en zakelijke automobilisten een alternatief biedt met onderscheidend vermogen. Onder de overkoepelende merkparaplu met ‘Beat the Expected’ laat SEAT zien dat het de dingen net even anders doet dan de rest. En daagt het Nederlandse automobilisten uit om zo nu en dan eens een andere afslag te nemen; even niet tussen de lijnen te kleuren en hun hart te volgen.

40 jaar SEAT in Nederland: historische hoogtepunten

1983: SEAT debuteert in Nederland. Toenmalig importeur Nibhart Car lanceert de SEAT Ronda.
1984: SEAT Fura wordt in Nederland het tweede SEAT-model na de Ronda.
1984: Eerste generatie SEAT Ibiza ziet het levenslicht en groeit uit tot SEAT’s bestverkochte model ooit.
1985: Malaga versterkt modelaanbod SEAT in Nederland, mijlpaal van 10.000 verkochte SEAT modellen in Nederland wordt al na twee jaar bereikt, start van SEAT bedrijfswagens.
1986: Pon’s Automobielhandel neemt importactiviteiten SEAT over van Nibhart Car en bouwt distributienetwerk in Nederland verder uit.
1987: SEAT Marbella op basis van succesvolle FIAT Panda in de Nederlandse showrooms, nieuwe SEAT Terra versterkt aanbod lichte bedrijfswagens.
1991: SEAT debuteert in middenklasse met eerste generatie Toledo.
1993: Tweede generatie Ibiza zet succes van eerste generatie voort.
1994: Nederlands modelprogramma SEAT wordt verder verbreed met de nieuwe Cordoba.
1996: Debuut SEAT Alhambra, SEAT Inca arriveert in Nederland als nieuwe kleine besteller.
1997: SEAT breidt modelprogramma aan onderkant uit met SEAT Arosa stadsauto.
1999: Tweede generatie Toledo zet SEAT in de zakelijke middenklasse pas echt op de kaart, tevens de auto waarmee Tom Coronel later voor SEAT debuteert in het World Touring Car Championship.
2000: SEAT zet voet aan wal in de compacte middenklasse met de Leon, na de Ibiza het bestverkochte model in Nederland ‘to date’. Het jaar 2000 is tevens het beste verkoopjaar voor SEAT in zijn Nederlandse geschiedenis met in totaal 24.249 verkochte auto’s (geel en grijs kenteken).
2001: SEAT realiseert met 3,7% zijn hoogste marktaandeel ooit in de Nederlandse markt voor personenauto’s en lichte bestelauto’s, derde generatie Ibiza gaat van start.
2002: Nieuwe versie van de vierdeurs Cordoba op Ibiza-basis maakt zijn opwachting.
2004: Debuut SEAT Altea en nieuwe Toledo op basis van succesvolle SEAT Leon.
2005: Tweede generatie SEAT Leon bezorgt SEAT een grote schare zakelijke rijders en maakt later furore in het World Touring Car Championship als eerste raceauto met een dieselkrachtbron. Het werd onder andere het wapen van SEAT Team Holland en Tom Coronel.
2005: SEAT gaat langdurige samenwerking aan met ’s werelds beste DJ Armin van Buuren.
2006: Altea XL Stationwagon biedt SEAT-kopers nog meer ruimte.
2008: Nieuwe generatie Ibiza 5-deurs in de showroom, gevolgd door de 3-deurs SC en later de ST.
2011: Recordaantal van 13.500 Ibiza’s 1.2 TDI met 14% bijtelling verkocht.
2012: SEAT maakt rentree in de klasse van de kleine stadsauto’s met de SEAT Mii.
2013: De derde generatie SEAT Leon maakt zijn opwachting als 5-deurs en voor het eerst ook als driedeurs SC, later in het jaar gevolgd door een stationwagen Sportstourer. SEAT verkoopt dat jaar liefst 6.500 Leons 1.6 TDI met 14% bijtelling.
2014: Nederlander Patrick Wuijts wordt uitgeroepen tot ’s werelds beste SEAT-monteur.
2016: SEAT lanceert een omvangrijk SUV-offensief met de Ateca en Arona, in 2019 gevolgd door de Tarraco.
2019: Met de Mii electric lanceert SEAT zijn allereerste 100% elektrische productieauto.
2020: De vierde generatie van de SEAT Leon debuteert in Nederland.
2021: SEAT introduceert de vierde-generatie Ibiza en SEAT online sales.
2021: De nieuwe merkcampagne ‘Beat the Expected’ weerspiegelt het SEAT van de ‘twenties’.
2022: SEAT lanceert flexibel maandabonnement.