Paasdeals | 2e paasdag geopend
Véél korting op geselecteerde voorraadmodellen, koop en private lease. Profiteer t/m 1 april van het voordeel en de extra brandstofpas of dinerbon (t.w.v. € 250).
Er is een plek in Tsjechië waar Škoda-ontwerpers het liefst niet komen. Mochten ze er toch geweest zijn, komen ze terug met pijn in het hart. Dit omdat ze weten dat hun fraaie ontwerp van een Škoda-model met één klap plat wordt gedrukt.
Het betreft het ultramoderne testlaboratorium van Škoda nabij de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav in Tsjechië. Hier worden uiteenlopende botsproeven uitgevoerd om de veiligheid te testen, dus is het natuurlijk begrijpelijk dat Škoda-ontwerpers deze plek liever mijden. De auto’s die hier getest worden, komen er gebotst en platgedrukt uit. Pijnlijk voor autodesigners die hun ontwerp kapot zien gaan.
Dat deze Škoda-modellen bewust worden gecrasht, is natuurlijk voor een goed doel: veiligheid. De hal waarin de crashtests worden gehouden, is 200 meter lang. Dat is lang genoeg voor de meest uiteenlopende botsproeven, zoals:
Škoda voert al deze proeven uit om er zeker van te zijn dat alle inzittenden zo veilig mogelijk onderweg kunnen zijn. Al met al zijn de testen van Škoda zelfs nóg strenger dan die van Euro NCAP. Dit resulteert dan ook steevast in de ultieme veiligheidsscore van 5 sterren. Zulke tests zijn ook een voorwaarde om typegoedkeuring te krijgen voor de openbare weg.
De meeste Škoda-modellen die “voor het blok worden gezet”, bevinden zich nog in de ontwikkelingsfase, zodat er nog de mogelijkheid is om het ontwerp aan te passen voor een nog beter resultaat. Samen met de Škoda-designers wordt hierover overlegd. Zolang zij zelf maar geen getuige hoeven te zijn van het moment waarop hun ontwerp wordt geplet, wat volledig te begrijpen is.