Tsjechische horrorplaats

Er is een plek in Tsjechië waar Škoda-ontwerpers het liefst niet komen. Mochten ze er toch geweest zijn, komen ze terug met pijn in het hart. Dit omdat ze weten dat hun fraaie ontwerp van een Škoda-model met één klap plat wordt gedrukt.

Het betreft het ultramoderne testlaboratorium van Škoda nabij de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav in Tsjechië. Hier worden uiteenlopende botsproeven uitgevoerd om de veiligheid te testen, dus is het natuurlijk begrijpelijk dat Škoda-ontwerpers deze plek liever mijden. De auto’s die hier getest worden, komen er gebotst en platgedrukt uit. Pijnlijk voor autodesigners die hun ontwerp kapot zien gaan.

dsc8808-4560c3bf

Crashen voor een goed doel

Dat deze Škoda-modellen bewust worden gecrasht, is natuurlijk voor een goed doel: veiligheid. De hal waarin de crashtests worden gehouden, is 200 meter lang. Dat is lang genoeg voor de meest uiteenlopende botsproeven, zoals:

  • Frontale botsproef van 40 procent van de breedte van de auto tegen een vervormbaar obstakel bij 56 km/u.
  • Dezelfde botsproef maar dan met een snelheid van 64 km/u voor Euro NCAP.
  • Frontale botsing van de volledige breedte van de auto tegen een vast obstakel bij 50 km/u.
  • Crashtests met een lagere snelheid om het juiste moment te bepalen waarop de airbags in werking treden.
  • Aanrijding van opzij tegen een pilaar met een snelheid van 32 km/u.
  • Aanrijding van opzij door een vervormbare barrière (trolley van 1400 kg) bij 60 km/u.
  • Botsing met een trolley die met 30, 50 en 80 km/u tegen de achterkant van een stilstaande auto aanrijdt.
rfl7222a-e91c1448-jpg

Zo veilig mogelijk voor u en uw passagiers

Škoda voert al deze proeven uit om er zeker van te zijn dat alle inzittenden zo veilig mogelijk onderweg kunnen zijn. Al met al zijn de testen van Škoda zelfs nóg strenger dan die van Euro NCAP. Dit resulteert dan ook steevast in de ultieme veiligheidsscore van 5 sterren. Zulke tests zijn ook een voorwaarde om typegoedkeuring te krijgen voor de openbare weg.

dsc8769-82def6d4

"Voor het blok zetten"

De meeste Škoda-modellen die “voor het blok worden gezet”, bevinden zich nog in de ontwikkelingsfase, zodat er nog de mogelijkheid is om het ontwerp aan te passen voor een nog beter resultaat. Samen met de Škoda-designers wordt hierover overlegd. Zolang zij zelf maar geen getuige hoeven te zijn van het moment waarop hun ontwerp wordt geplet, wat volledig te begrijpen is.