Elektrische toekomst?

Škoda verraste ons recent met de aankondiging van maar liefst zes nieuwe elektrische modellen. Het eerste model, de Škoda Elroq, wordt in 2024 gelanceerd als de elektrische opvolger van de Škoda Karoq. Op dit moment biedt Škoda al twee elektrische modellen aan, namelijk de Škoda Enyaq iV en de Škoda Enyaq Coupé iV, maar binnenkort zal het assortiment snel worden uitgebreid. Desondanks blijft Škoda nog steeds verbrandingsmotoren produceren. Wat is hiervoor de reden?

motorenontwikkeling3

Nederland gaat stapje verder

Europa heeft tegen 2035 als doel dat alle nieuwe auto's elektrisch zijn, terwijl Nederland ambitieus streeft naar 2030. Ondanks deze trend blijft Škoda investeren in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren om een alternatief te bieden aan consumenten voor wie een elektrische auto nog niet haalbaar is. Škoda's verbrandingsmotoren zijn efficiënt en kunnen op benzine, CNG (aardgas) of ethanol werken. Bovendien zijn er ook zuinige opties beschikbaar, zoals mild-hybride en plug-in hybride varianten.

motorenontwikkeling4

Laadinfrastructuur in Nederland is op orde, maar verder…

Škoda blijft vasthouden aan de verbrandingsmotor, deels vanwege het gebrek aan laadinfrastructuur voor elektrische auto's in veel andere landen. Hoewel Nederland goed op weg is met ruim 90.000 laadpalen in 2022, zijn er nog veel landen, zoals India en Polen, die een lange weg te gaan hebben. In vergelijking met andere Europese landen staat Duitsland op de tweede plaats met iets meer dan 59.000 laadpalen, terwijl Cyprus er slechts 57 heeft.

motorenontwikkeling1

Te vinden in maar liefst 50 modellijnen

Škoda staat bekend om zijn efficiënte en zuinige MPI- en TSI-benzinemotoren. Deze motoren worden niet alleen gebruikt in Škoda-modellen, maar ook in zeven andere automerken van de Volkswagen Groep. Škoda speelt zelfs een belangrijke rol bij de ontwikkeling van deze motoren, die uiteindelijk te vinden zijn in maar liefst vijftig verschillende modellen.

De MPI-benzinemotor zonder turbo is al lang in productie, terwijl de TSI-turbobenzinemotor nieuw is op de lijn. Deze motoren hebben drie of vier cilinders, variërend in grootte van 1,0 tot 1,6 liter, en een vermogensbereik van 65 tot 156 pk. De TSI-motor is te vinden in verschillende Škoda-modellen, zoals de Scala, Octavia Combi en Superb Combi.

engine-centre-test-skoda-jpg-647511

Blijven innoveren

Škoda zet zich in voor verdere verbetering van verbrandingsmotoren wereldwijd. Het doel is om krachtigere, zuinigere en schonere motoren te ontwikkelen die lang meegaan en betrouwbaar zijn. Tegelijkertijd investeert Škoda ook in de ontwikkeling van betaalbare elektrische modellen, met een prijs van naar verwachting rond de € 25.000.