Nieuwe generatie Sedan

Het traditionele D-segment sterft langzaam uit. Volkswagen is daar van oudsher sterk aanwezig met de Passat, waarvan de nieuwe generatie binnenkort op de markt komt. De ID7 kunnen we zien als het elektrische equivalent van de Passat. Misschien zorgt hij wel voor een opleving van de lage, gestroomlijnde auto temidden van al het SUV-geweld.

Royale afmetingen

Met een indrukwekkende lengte van 4,96 meter overtreft de ID.7 de aankomende Passat met slechts vier centimeter. Ondanks deze royale afmetingen blijft de grote liftback bijna tien centimeter lager dan zijn voorganger, de ID.4, waarbij hij hetzelfde platform deelt en de golvende lijnen aan de zijkant behoudt. Het onderscheidende kenmerk van de ID.7 is dat het geen traditionele sedan is, wat hem aanzienlijk veelzijdiger maakt dan sommige van zijn concurrenten.

parkassistpro4

ID.7 op het MEB-Platform?

Met het vertrouwde MEB-platform als fundament profileert Volkswagen de ID.7 nadrukkelijk als een premium voertuig. Deze positionering komt voort uit de imposante afmetingen, de luxe uitrusting en de verfijnde afwerking van het interieur. Volkswagen heeft historisch gezien hoge normen gesteld op het gebied van kwaliteitsbeleving, wat heeft bijgedragen aan het succes van modellen als de Polo, Golf en Tiguan. Met de ID.7 die vanaf eind december in de showroom staat, rijst de vraag of het model voldoende te bieden heeft om de huidige Passat-rijder te verleiden.

Hoe rijdt de elektrische Sedan?

Dat doet de grote en zware ID.7 op de snelweg in alle rust en comfort, precies zoals je dat verwacht in een auto van dit kaliber die het predicaat premium meekrijgt. De testauto heeft DCC (Dynamic Damper Control) en kan naar keuze comfortabel of sportief dempen. De besturing werkt precies, laat zich fijn doseren in bochten en kan desgewenst zwaarder aanvoelen. Op de kronkelige bergwegen valt op hoe gemakkelijk de ID.7 aan de ingezette koers vasthoudt, ook als het hard gaat. De multilink achteras doet zijn werk goed en alles bij elkaar wekken de besturing en het weggedrag veel vertrouwen, zonder direct heel erg te enthousiasmeren. Zo ongeveer als de Passat dat ook doet. Het is iets wat je naarmate de kilometers vorderen enorm gaat waarderen. De motor biedt met zijn 545 Nm koppel meer dan voldoende kracht en bewijst dat een extra motor voorin overbodig is, wat overigens geen ruimte voor een frunk oplevert. Met een aantal concurrenten die we eerder reden in het achterhoofd vinden we de ID.7 een goede indruk maken.

volkwagenid3

Het comfort van de ID.7

De zitpositie van de ID.7 is zonder twijfel comfortabel, vooral met de ergoactive-zetel, een detail dat de Passat-rijder zeker zal waarderen. Het interieur straalt kwaliteit uit, met zachte materialen op het dashboard, de portieren en de middenconsole. Het visuele middelpunt wordt gevormd door een indrukwekkend 15-inch scherm, een integraal onderdeel van het geavanceerde infotainmentsysteem. Aanzienlijke verbeteringen zijn doorgevoerd sinds de initiële uitdagingen met de eerste generatie ID.3.

augmentedrealityhead-updisplay

De nieuwste software

De ID.7 introduceert volledig nieuwe software, versie 4.0, die niet alleen snel werkt, maar ook is voorzien van een veelzijdigheid aan menu-opties. Het aanpasbare homescherm biedt een gepersonaliseerde gebruikerservaring, terwijl functionaliteiten zoals Spotify en de slimme spraakassistent IDA het rijden nog comfortabeler maken. Een interessant aspect is het interactieve karakter van de spraakassistent, waarbij eenvoudige commando's zoals 'ik heb koude handen' resulteren in een vraag of de stuurverwarming geactiveerd moet worden.

volkwagenid4

Erg gebruiksvriendelijk

Bij het behandelen van enkele ergernissen, zoals de onhandige touch-knoppen voor de stuurverwarming, belooft Volkswagen deze op termijn te vervangen door conventionele drukknoppen. Ook het pookje voor de rijrichting, dat nu aan de stuurkolom is geplaatst, heeft de bediening van de ruitenwissers naar de hendel aan de linkerkant verplaatst. Deze details tonen de voortdurende inspanningen van Volkswagen om zowel comfort als gebruiksgemak te optimaliseren.