Introductie van MEB-platform

Het is wereldwijd bekend dat Volkswagen meester is in het door ontwikkelen van hun producten. Dit zagen we eerder al aan de evolutie van de Golf, maar nu is het ook te zien in minder zichtbare aspecten. Want ook de platforms waarop de auto’s van de Volkswagen Groep worden gebouwd, blijven zich door ontwikkelen. Toen we in 2019 kennismaakten met de volledig elektrische ID.3 van Volkswagen, introduceerden ze ook meteen het nieuwe MEB-platform (Modular Electric Drive System). De ID.3 was de eerste auto op dat platform, dat vanaf dat moment de basis zal zijn voor alle elektrische modellen. Het is een modulair platform wat een Volkswagen een competitief voordeel geeft. Door deze manier van ontwerpen is het mogelijk om het platform toe te passen in meerdere modeltypen. Het platform zou namelijk kunnen worden toegepast in een elektrische stadsauto maar tevens ook in een elektrische bestelwagen.

MEB2

De ontwerpfilosofie

“De beste elektrische auto voor de beste prijs bouwen.” Dat was de filosofie die de ingenieurs van Volkswagen zichzelf stelden bij het ontwerpen van het oorspronkelijke MEB-platform. Hierbij stonden comfort en duurzaamheid hoog aan de prioriteitenlijst. Tevens moest het platform ook bijdragen aan een goede actieradius en optimale efficiëntie. Zo vertelt Frank Blome (Het hoofd van Volkswagen zijn Battery Cell): “Voor de eerste keer kregen we de kans om een auto om het onderstel heen te ontwerpen.”

ID.Buzz (people) hero

Integratie van het accupakket

Deze nieuwe filosofie bracht voor de ontwerpafdeling een hele verandering in stand, aangezien ze normaliter het accupakket bovenop het onderstel plaatsen. De afdeling koos ervoor om het accupakket van het MEB-platform in het onderstel te verwerken. Door deze keuze werd het mogelijk om het platform in meerder modeltypen te plaatsen. Van een kleine stadsauto tot aan een elektrische bus, zoals de nieuwe ID. Buzz. Door dit gedeelde platform werd het betaalbaarder en dus toegankelijker om voor de aankoop van een elektrisch voertuig te gaan.

MEB4

Een auto voor iedereen

Als we dan teruggaan naar het heden zien we dat de Volkswagen Groep al heel veel auto’s op het MEB-platform heeft geproduceerd. De hele ID-familie staat op het platform maar ook meerdere auto’s van Audi, CUPRA en Škoda zijn gebaseerd op het platform. Hierdoor is er grote keuze en variëteit voor de klant. Bent u bijvoorbeeld iemand die de auto vooral voor stadsritjes gebruikt, dan heeft u al voldoende aan een EV met een 58 kWh accupakket en dus een lagere instapprijs. Heeft u juist meer behoefte aan ruimte en legt u lange ritten af, dan is daar ook in te voorzien. Met het MEB-platform zorgt Volkswagen er dus voor dat de klanten meer mogelijkheden hebben in de stap naar elektrificatie. Er is voor ieder wat wils, in welke prijscategorie u ook zoekt. Door de integratie van accupakket in het onderstel is er ook meer ruimte dan een benzineauto van vergelijkbaar formaat. Dit geeft de mogelijkheid om voor een kleinere auto te gaan zonder in te leveren op ruimte.

winter7-2

Doorontwikkeling van MEB

Zoals we gewend zijn van Volkswagen zijn ze niet conservatief in hun succesfactoren en dus blijven ze het MEB-platform gewoon door ontwikkelen. Hierbij is het een zoektocht naar een nog slimmer en efficiënter ruimtegebruik in samenwerking met een verdere actieradius. Dit zorgt ervoor dat er ook ruimte is voor het implementeren van nieuwe technieken, denk hierbij aan de opkomst van het autonoom rijden. Een recente stap is de introductie van een nieuw accupakket waarbij een actieradius tot wel 700 kilometer haalbaar is. Bijkomend zijn nieuwe Laadsnelheden van 175 tot 200 kW, wat veel tijd kan besparen bij opladen. Zo zorgt evolutie nog steeds voor revolutie en is er altijd een elektrische auto die bij u past.