Einde van een tijdperk

Na een reeks van ruim twaalf jaar is de Volkswagen up! uit de productie gehaald. De kleinste Volkswagen is nu alleen nog uit voorraad leverbaar. In 2011 ging de up! In productie en heeft het model vele harten veroverd. We blikken terug op een hele bijzondere up!-geschiedenis van de afgelopen twaalf jaar, samen met die van de Škoda Citigo en SEAT Mii.

vw-up-01

Bijna 100.000 exemplaren in Nederland

De Volkswagen up! werd geproduceerd in de Slowaakse fabriek waar ook onder andere de Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne worden gefabriceerd. In Nederland zijn in totaal al 95.000 exemplaren verkocht sinds het introductiejaar. Daarmee is de up! na de Golf, Polo en Passat de best verkochte Volkswagen in Nederland sinds 1983. Het hoogtepunt voor de up! was 2013 met 16.000 afleveringen. Nu is de kleinste Volkswagen uitsluitend nog uit voorraad leverbaar. Tevens voor u de laatste kans om deze kleine, maar nog steeds actuele gamechanger aan te schaffen.

db2012au00390_large

Historie

Het studiemodel van de up! kwam uit 2007. Hiermee liet Volkswagen een nieuw model in het A-segment zien als opvolger van de Lupo. Toch opvallend is dat het spontaan ogende autootje de motor achterin zou krijgen, net als de Kever destijds. Over de aanduiding up! was het overduidelijk dat het een verwijzing naar de naam Lupo was, die Volkswagen tot dat moment voor zijn A-segment gebruikte en dus een directe opvolger bleek te zijn. Het is dus ook up! bleef. En in het studiemodel schemerde het uiterlijk van de productieversie al duidelijk door.

vw-up-03

De allereerste up!

Vier jaar na het studiemodel kwam de up! op de markt (2011), uitsluitend in driedeursuitvoering. Met zijn ondeugende, maar toch volwassen uiterlijk werd hij snel razend populair. Ook kreeg hij een aardig ruim en praktisch interieur voor een op het oog kleine auto. Tevens was deze nieuwe Volkswagen de kartrekker in zijn klasse, want hij was namelijk de eerste in zijn segment die leverbaar was met City Emergency Braking. Ook was hij voorzien van de nieuwste moderne techniek destijds: het Personal Infotainment Device met smartphone-integratie voor de bediening van navigatie-, informatie- en entertainmentfuncties.

vw-crossup-1

Groei in up!-tempo

De up! werd al snel uitgebreid naar meerdere uitvoeringen. Begin 2012 volgde de vijfdeursversie. Vervolgens kwam de cross up!, dit was een bijzonder buitenbeentje. Hij viel op door zijn stoere off-road uiterlijk: hij stond hoger op zijn wielen en de carrosserie werd gesierd én beschermd door robuuste kunststof delen. Door de jaren heen zijn er diverse speciale uitvoeringen van de up! geweest, zoals de muzikale Groove up! en Beats up!, maar ook de luxe White up! en Black up! Er kwam zelfs een bedrijfswagen-uitvoering van de up!: een tweezitter met een aanzienlijke laadruimte.

foto2

Het sportjaar 2017

Er was lang naar uitgekeken naar dit moment: in 2017 kwam hij dan eindelijk op de markt: de up! GTI. De sportiefste up! ooit had de klassieke GTI-looks, een vermogen van 85 kW/115 pk en hij woog nog geen 1.000 kg. Met al deze eigenschappen had hij veel weg van de allereerste Golf GTI. De roots van alle GTI’s werden nog maar eens benadrukt met de hoge prestaties en diverse rijeigenschappen.

db2019al01817-large-805468

Futuristisch

In 2013 kwam er een baanbrekende up! op de markt: de 100% elektrisch aangedreven e-up!. Met een actieradius van 130 kilometer was hij zeer geschikt voor enkel inzet in de stad. Daar kwamen zijn vlotte en stille karakter zeer duidelijk naar voren. Ook heeft de e-up! laten zien hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden gingen: de laatste versie had een actieradius van 250 kilometer, wat dus bijna een verdubbeling was ten opzichte van de eerste versie. Maar het belangrijkste in deze ontwikkeling is: samen met de e-Golf heeft de e-up! de weg naar de elektrische toekomst van Volkswagen ingeslagen.

upr-line12-754644

Grondlegger

Op meerdere manieren heeft de up! bijgedragen aan de grondlegging van de toekomst van mobiliteit. Zo was dit model in 2017 de eerste Volkswagen in Nederland die online was te bestellen, in combinatie met een abonnement. Tegenwoordig geldt dat voor een groot aantal modellen van Volkswagen, dankzij Volkswagen Private Lease.

Service

De huidige up!-modellen kunnen natuurlijk nog steeds in onderhoud blijven bij Huiskes-Kokkeler en DAGO. Ook zullen de originele onderdelen van de up! leverbaar blijven. De gratis 24-uurs mobiliteitsservice van Volkswagen zult u tevens blijven ontvangen.